آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25913

فرصتی برای تکرار حرف‌های قدیمی

فرصتی برای تکرار حرف‌های قدیمی/ کمتر کسی است که از نشست‌های مشترک دولت و مجلس انتظار دستاورد قابل‌توجه داشته باشد.

فرصتی برای تکرار حرف‌های قدیمی
کمتر کسی است که از نشست‌های مشترک دولت و مجلس انتظار دستاورد قابل‌توجه داشته باشد. در این‌گونه جلسات برای رئیس‌جمهور و همکارانش فرصتی پدید می‌آید تا خواست و گلایه‌های خود را درمورد مجلس یا از این نهاد بیان کنند و برای نمایندگان هم فرصتی پدید می‌آید تا رئیس‌جمهور و معاونان او را که معمولا نمی‌توانند ملاقات کنند، ملاقات نمایند و با وزیران درمورد نیازهای و ملاحظات و مشکلات حوزه انتخابیه خویش صحبت کنند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | در این صورت، جلسه‌های مشترک دولت و مجلس قبل از آنکه در دستورکار و هدف مشخص داشته باشد، به‌طور عمومی برای افزایش تعامل و همکاری و احیاناً وفع کدورت‌ها و ناراحتی‌ها از یکدیگر است و شاد بتوان برقراری همین تعامل و مفاهمه را اصلی‌ترین و مهم‌ترین نتیجه این گونه نشست‌ها برشمرد.
نمایندگان مجلس و اعضای دولت همگی دستورکار اصلی این نشست را رفع مشکلات معیشتی ایرانیان و برنامه‌ریزی برای آن ذکر کرده‌اند؛ اما جالب است که در این جلسه فرصتی برای سخنرانی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نظر گرفته نشده بود تا درمورد سقوط ارزش ریال و افزایش تورم به نمایندگان توضیح دهد و به جای او وزیر اطلاعات در جمع نمایندگان سخنرانی کرد که احتمالا او به موضوع ناآرامی‌های اخیر و تبعات آن پرداخته است.
در این نشست، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم حضور داشت و احتمالاً خوانندگان می‌دانند که هنوز برنامه هفتم توسعه نوشته نشده و به همین دلیل زمان برنامه ششم توسعه باید تمدید شود؛ چراکه تصویب لایحه بودجه بدون ارائه یا وجود برنامه‌های توسعه امکان‌پذیر نیست و شاید میرکاظمی در مجلس حضور پیدا کرده تا این موضوع را به اطلاع نمایندگان برساند و از ایشان در این باره کمک بخواهد.
اما شاید بهتر بود در این نشست وزیر جهاد کشاورزی که معمولاً با انتقادها و درخواست‌های جدی نمایندگان مواجه است هم سخنرانی می‌کرد.
او می‌توانست راهبردها و رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی را که بارها در تریبون‌های گوناگون بیان کرد را تکرار کند.
در این صورت، شاید ساداتی‌نژاد فرصت پیدا می‌کرد به بخشی از انتقادهایی را که در قالب تذکر شفاهی، نطق میان دستور و تدکر کتبی، خطاب به او بیان می‌شود را جواب دهد.
احتمالاً وزیر صمت هم درباره تنظیم بازار صحبت کرده است. او به تازگی توانسته از تیغ استیضاح نمایندگان جان سالم به در ببرد و انتقادهای زیادی را شنیده است و حتی پس از جلب اعتماد محدود مجلس باز هم برخی نمایندگان اعتماد مجدد به این وزیر را اشتباه دانستند و خواستار استیضاح مجدد او شدند.
امری که شانسی برای تحقق نداشته و ندارد. جالب است که اکنون دولت وزیر راه و شهرسازی ندارد تا درباره جهش قیمت و حباب ایجاد شده در نرخ فروش و اجاره‌بها و اجاره مسکن توضیح دهد.
به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین و متواترترین انتقادها و درخواست‌ها از دولت عملاً ناگفته باقی مانده است و نمایندگان در این محور مخاطبی را در دولت پیدا نمی‌کنند تا اعتراض خود را خطاب به او بیان کنند.
هر چند که نمایندگان مردم در خانه ملت می‌توانند از سید ابراهیم رئیسی بپرسند که اجرای وعده ساخت و تحویل یک میلیون خانه در سال به کجا رسیده و چقدر تا تحقق کامل آن زمان باقی است.
با این حال، در نشست دیروز همه انتقادهای علیه دولت نبود و سیدابراهیم رئیسی هم انتقادهایی داشت که خطاب به نمایندگان بیان کرد.
مهم‌ترین انتقادها رئیس جمهور همان بود که چند ماه پیش رهبری هم آن را به نمایندگان تذکر داد. در آخرین دیدار نمایندگان تذکر داد.
در آخرین دیدار نمایندگان با رهبری عالی‌ترین مقام کشور درباره دخالت در کار وزیران و اعمال نظر برای انتصابات مقامات دخالت نکنند و هنگامی که مقامی انتخاب و منصوب شد با وی همکاری کنند.
طی هفته‌های اخیر اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که نمایندگان درباره برکناری و تغییر رئیس بورس به وزیر اقتصاد فشار وارد کردند تا جایی که رئیس بورس استعفا داد؛ اما هیات امنای بورس دوباره وی را به صندلی‌اش برگرداندند.
در واقع چنین به نظر می‌رسد که نمایندگان با استفاده از قدرت خویش و نفوذ بر وزیران به سهم‌خواهی پرداختند و تلاش کرد‌ه‌اند تا افراد نزدیک به خود را به صندلی‌های مدیریتی دولت بنشانند.
این سهم‌خواهی البته تاثیرهای منفی بر روند فعالیت دستگاه‌ها داشته و انسجام دولت بر هم زده است؛ اما آیا همه این نقدهای بیان شده از سوی دو طرف دولت و مجلس می‌تواند چشم‌انداز نگران‌کننده فعلی را امیدبخش کند؟
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای