آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25280

فرصت صادرات دام به قطر از دست رفت

رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینک ه فرصت صادرات دام به قطر از دست رفت، گفت: قطری‌ها از تعاونی روستایی تعهد دولتی گرفته بودند به همین دلیل با بخش

فرصت صادرات دام به قطر از دست رفت
رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینک ه فرصت صادرات دام به قطر از دست رفت، گفت: قطری‌ها از تعاونی روستایی تعهد دولتی گرفته بودند به همین دلیل با بخش خصوصی وارد معامله نشدند در حالی که صادرات دام به قطر برای جام جهانی فرصت خوبی برای صادرکنندگان واقعی محسوب می‌شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ؛ منصور پوریان در پاسخ به این پرسش که چرا نتوانستیم دام زنده به قطر صادر کنیم؟ گفت: سال گذشته قطری‌ها با تعاونی روستایی ایران قراردادی را منعقد کردند که بنا به آن این مرکز باید اقدام به تعیین مباشر و مبادرت به صادرات دام کند.
وی مباشری که تعاونی روستایی برای صادرات دام انتخاب کرده بود را ناکارآمد معرفی کرد و افزود: 2 سال است که تعاونی روستایی مسئول صادرات دام به قطر شده اما در این 2 سال کارنامه موفقی نداشت؛ در سال جاری نیز اتحادیه دامداران به عنوان مباشر از سوی تعاونی روستایی انتخاب شد اما از آنجایی‌که آنها تجربه لازم را نداشتند و از سوی دیگر صاحب دام نبودند نتوانستند در این زمینه موفق عمل کنند.

صادرکنندگان باید ادبیات تجارت را بلد باشند

پوریان با بیان اینکه صادرکنندگان باید ادبیات تجارت را بلد باشند، خاطر نشان کرد: قطری‌ها از تعاونی روستایی تعهد دولتی گرفته بودند به همین دلیل با بخش خصوصی وارد معامله نشدند در حالی که صادرات دام به قطر برای جام جهانی فرصت خوبی برای صادرکنندگان واقعی محسوب می‌شد.
به گفته رئیس مجمع صادرکنندگان دام؛ دامپزشکی قطر برای صادرکننده ایرانی باید برگه درخواست صادر کند که صدور این برگه در اختیار تعاونی روستایی است از این‌رو 2 سال است که دامی به قطر صادر نکردیم و اگر صادر شده و دام ایرانی با واسطه و کشور ثالث به قطر رفته است.
وی تصریح کرد: ورود شرکت‌های دولتی به موضوع صادرات که در واقع ورود دلال‌ها و واسطه‌گران است و آنها نمی‌توانند کار را درست پیش ببرند چراکه تجربه لازم در این زمینه را ندارند. تاکنون حدود 100 هزار راس دام از ایران به کشورهای کویت، عمان، عراق و امارات صادر شده است.
پوریان با بیان اینکه بخش اعظمی از دام صادرشده نیم گوشت است، افزود: استان‌هایی که گرفتار خشکسالی، کم‌آبی و کمبود علوفه بودند دام آنها نیم گوشت شده است از این‌رو باید این دام صادر شود. در استان خوزستان نزدیک به 1.5 میلیون راس دام نیم گوشت وجود دارد که باید خارج شود.

نبود تقاضا برای دام زنده در بازار داخلی

وی با اشاره به نبود تقاضا برای دام زنده در بازار داخلی، گفت: بازار داخلی جوابگوی این میزان دام در دامداری‌ها نیست سال گذشته در فصل پاییز حدود 4 میلیون راس دام کشتار شد اما امسال با گذشت 2 ماه از فصل پاییز کمتر از 2 میلیون راس دام کشتار کردیم که از این عدد 30 درصد آن بره نر و بقیه آن ماده بوده است. این آمار نشان می‌دهد که بازار نتوانست دام موجود را جذب کند؛ از سوی دیگر خرید تضمینی نیز انجام نمی‌شود و خط صادرات تنها راه ادامه حیات دامدار تلقی می‌شود.
به گفته رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده؛ دام خوزستان، فارس، آذربایجان غربی، شرقی و کردستان از کشور خارج می‌شود و دام دیگر استان‌ها خریدار ندارد.
پوریان با بیان اینکه مشکلات دام همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: در مجموع روند صادرات توانست تاحدودی انگیزه دامداران برای تولید را حفظ کند و آنها دام مولد را حفظ و به کار خود ادامه می‌دهند.
وی در پایان با اشاره به میانگین قیمت دام بره کشتاری، گفت: بره نر کشتاری کیلویی 75 هزار تومان بفروش می‌رسد و قیمت سایر اقلام دام پایین‌تر است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای