آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15807

فقط ۴۵ درصد کارخانجات خوراک دام فعال است

به دلیل عدم تامین نهاده فقط ۴۵ درصد از بخش ما فعال است و اگرچه قیمت جهانی غلات افزایش یافته اما هنوز فرصت برای خرید از منابع علوفه ای جهانی هست.

فقط ۴۵ درصد کارخانجات خوراک دام فعال است

تاثیر تعلل در تخصیص ارز نهاده‌ها تا 2 ماه آینده

کیهانی، رئیس هیات مدیره کارخانجات خوراک دام کشور گفت: به دلیل عدم تامین نهاده فقط ۴۵ درصد از بخش ما فعال است و اگرچه قیمت جهانی غلات افزایش یافته اما هنوز فرصت برای خرید از منابع علوفه ای جهانی هست.
مزرعه سبز : بحث تامین نهاده ها و خوراک صنعت دام، طیور و آبزیان از جمله مواردی است که طی سال های اخیر با حواشی بسیاری همراه بوده است. با شروع جنگ روسیه و اوکراین نیز بازار این محصولات با چالش های دیگری مواجه شده است.
به طوری که حسین کیهانی، رئیس هیات مدیره کارخانجات خوراک دام کشور در خصوص اصلی ترین اثرات وقوع این جنگ بر بازار غلات و خوراک دام و طیور به بازار گفت: چون اوکراین و روسیه یکی از کشورهایی هستند که عمدتاً در بخش غلات و به طور خاص در بحث دانه های روغنی ایران را پوشش می داده، لذا با این وضعیت پیش بینی ما این است که قطعا اگر این روند ادامه یابد خللی در بحث خرید و دریافت نهاده ها از این دو کشور اتفاق خواهد افتاد.

هنوز فرصت خرید نهاده از منابع علوفه ای جهان وجود دارد

کیهانی افزود: با توجه به اینکه الان کشاورزان در اوکراین نیز امنیت ندارند که بتوانند به تولید محصولات خود رسیدگی کنند قطعا تولیدات این کشور کاهش خواهد یافت و بالتبع وضعیت ما را نیز از این بابت متاثر خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر پیش بینی شما از قیمت غلات در طی ماه های آینده چیست، گفت: مساله مهم این است که اگرچه قیمت جهانی غلات افزایش یافته اما الان می شود از منابع علوفه ای موجود در بازارهای جهانی خرید کرد. البته به شرطی که ارز به موقع تخصیص داده شود و در اختیار وارد کننده ها قرار بگیرد.
کیهانی افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم از دی ماه سال گذشته هنوز به بخش خصوصی آنچنان که بایستی ارز تخصیص داده نشده و وارد کننده ها معطل دریافت ارز مورد نیاز خود هستند. این ها همگی در انگیزه واردات واردکنندگان موثر است که متاسفانه شاید ظرف یک تا دو ماه آینده تاثیر این تعلل ها نمایان شود.

عدم تخصیص نهاده به کارخانجات خوراک آماده صنعتی و قیمت های دستوری؛ اصلی ترین چالش های بخش در سال گذشته

رئیس هیات مدیره کارخانجات خوراک دام کشور همچنین در خصوص اصلی ترین چالش های تولید کنندگان خوراک صنعتی در سال گذشته گفت: در سال گذشته بیشترین چالش ما عدم تخصیص نهاده ها به کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و عدم بهره مندی از این ظرفیت بوده است.
وی افزود: این در حالی است که انتظار می رود این رویه در سال جاری تغییر کند و با توجه به مسائلی که قبلا در سطح وزارتخانه، مجلس و تمام حوزه‌های تصمیم گیری مطرح شده، از این پتانسیل بالقوه برای صنعت دام، طیور و آبزیان کشور استفاده شود.

قیمت‌های دستوری موجب زیان این صنعت شده است

کیهانی با بیان اینکه چالش بعدی ما در سالی که گذشت، بحث قیمت های دستوری بود، گفت: متاسفانه قیمت‌های دستوری یکی از آسیب‌هایی است که در سال گذشته به دلیل عدم به روز رسانی و ارزیابی مجدد موجب ضرر و زیان این صنعت شده است.
وی خاطر نشان کرد: از دیگر مسائلی که ما در این بخش با آن روبرو هستیم این بحث است که آقایان اعلام می‌کنند تولیدکنندگان این بخش باید خود را اثبات کنند! این در حالی است که صنعت خوراک صنعتی دام و طیور در دنیا جواب داده است و دیگر نیازی به اثبات شدن نیست.
مدیرعامل شرکت تعاونی کارخانجات خوراک دام استان مازندران با بیان اینکه اگر تولید کنندگان خوراک دام نیاز به اثبات داشتند الان در کل دنیا از این امکانات استفاده نمی شد، افزود: جالب اینجا است که در کل دنیا الان خام خوری منسوخ شده است و دنیا به سمت استفاده از خوراک های آماده و خوراک هایی که شاید هنوز تکنولوژی آن وارد ایران نشده، پیش رفته اند.
وی تصریح کرد: با این وجود متاسفانه ما هنوز در الفبای تولید خوراک آماده در کشور مانده ایم و اصالت آن را زیر سوال می بریم در حالی که ما نیاز به اثبات نداریم. به خصوص اینکه روی این محصولات و اثربخشی آنها کار شده و به صورت علمی ثابت شده است.
کیهانی گفت: بنابراین تقاضای ما از دولت در سال جاری این است که در این زمینه با تفکر دیگری وارد عمل شود و اراده استفاده از این ظرفیتها در کشور را آشکار سازد.

تولید ۱۰ میلیون تنی خوراک آماده در برابر ظرفیت ۲۴ میلیون تنی

وی همچنین در خصوص حجم تولید خوراک صنعتی آماده در کشور گفت: بر اساس آماری که در دست داریم حدود ۱۰ میلیون تن تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در سطح کارخانجات خوراک دام کشور داریم و ظرفیت تولید نیز حدود ۲۴ میلیون تن است.
کیهانی با اشاره به اینکه به طور تقریبی ۴۰ تا ۴۵ درصد ظرفیت ما فعال است، گفت: غالبا به دلیل کمبود نهاده ها و بی توجهی و نبودن اراده ای که بخواهند از این پتانسیل بیشتر استفاده کند موجب شده که تنها ۴۵ درصد از ظرفیت تولید ما فعال باشد.
این مقام مسئول در خصوص وضعیت صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان نیز گفت: امکان صادرات داریم اما فعلاً ممنوع است. چون اعلام کرده اند در تولید خوراک از نهادهایی با ارز دولتی استفاده می شود لذا الان در رده دام و طیور ممنوعیت داریم اما در بخش آبزیان از این پتانسیل استفاده می شود.
بنابراین علیرغم اینکه بازارهای هدف ما متزلزل است و در اختیار کشورهای دیگر قرار می گیرد امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک از این پتانسیل استفاده کنیم.
کیهانی در خصوص وضعیت تخصیص نهاده دولتی به صنعت دام و طیور نیز اظهار داشت: تا جایی که بنده می دانم وضعیت بازارگاه تا آخر شهریور ماه تمدید شده است و در بحث تامین نهاده ها دولت قول داده تا پایان اردیبهشت ماه به مرغدارها نهاده دولتی بدهد تا به جوجه ریزی ها آسیبی نرسد اما برای بخش دام هنوز سهمیه ای شارژ نشده است.

کبری لطفی میشامندانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای