آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22145

قطب پرورش اردک در کشور نیازمند حمایت

بخش «جوادآباد» ورامین در حالی ۸۵ درصد جوجه یک روزه کشور را تولید می کند، که فعالان این بخش نیازمند حمایت دولت برای افزایش ظرفیت تولید هستند.

قطب پرورش اردک در کشور نیازمند حمایت

ورامین ۸۵ درصد جوجه یک روزه کشور را تولید می کند

بخش «جوادآباد» ورامین در حالی ۸۵ درصد جوجه یک روزه کشور را تولید می کند، که فعالان این بخش نیازمند حمایت دولت برای افزایش ظرفیت تولید هستند.
اخبار سبز کشاورزی : ورامین قطب پرورش اردک در کشور است و بخش عمده نیاز کشورمان به گوشت اردک در ورامین تأمین می‌شود، تولید سالانه اردک در ورامین حدود ۱۸۰ تُن گوشت اردک است.

مزیت اردک نسبت به مرغ ارگانیک بودن گوشت آن است

گوشت اردک یکی از مطلوب‌ترین انواع گوشت‌ها در میان پرندگان بوده و منبع غنی پروتئین‌های با کیفیت بالا، نیاسین، فسفر، ریبوفلاوین، تیامین، آهن، روی، ویتامین ب٦، ویتامین ب١٢، سلنیوم، فولات و منیزیم است و در کنار تولید محصولات کشاورزی و صنعتی و دام سبک و سنگین، اردک نیز به بهترین شکل در ورامین تولید می‌شود.
یکی از تولیدکنندگان اردک گوشتی در بخش جوادآباد ورامین گفت: خوراک اردک تقریباً با خوراک مرغ یکی است و تفاوت‌های کمی دارد و اردک سازگاری بالایی با شرایط منطقه ورامین داشته و به همین دلیل ورامین به قطب پرورش اردک کشور تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید: مزایای پرورش اردک در مقایسه با مرغ
وی افزود: متأسفانه دولت حمایت مناسبی از ما نمی‌کند، ما باید نهاده‌ها را آزاد تهیه کنیم، البته در دولت فعلی مسئولان وعده‌های مناسبی برای حمایت داده اند، که اگر اجرایی شود، زمینه برای شکوفایی بیش از پیش این بخش فراهم می‌شود.
این تولیدکننده گفت: ما گنجایش تولید ۱۰۰ هزار قطعه در ماه را داریم و ۶۰ روز زمان می‌برد، تا اردک به وزن کشتار و ارائه به بازار برسد و در این مدت شش الی هفت کیلوگرم دانه مصرف می‌کند، مزیت اردک نسبت به مرغ‌های موجود در بازار آن است، که گوشت آن بسیار ارگانیک تولید می‌شود، چرا که هیچ دارو و یا واکسنی به اردک تزریق نمی‌شود.

پرورش اردک یک پنجم مرغ سویا نیاز دارد

وی با اشاره به حمایت دولت از تولید مرغ خواستار انجام این حمایت از تولیدکنندگان اردک شد و گفت: دولت برای هر مرغ نزدیک به یک کیلو سویا وارد می‌کند، اما اگر ما را حمایت کنند، با ۲۰۰ گرم سویا می‌توانیم، اردک را با همان وزن مرغ تحویل بازار دهیم.
تولیدکننده دیگری در تشریح چگونگی پرورش اردک اظهار داشت: تلفات اردک نسبت به مرغ خیلی کمتر است و ۷۰ درصد غذای اردک ذرت است، که تا کیلویی حدود هفت الی هشت هزار تومان در بازار آزاد خریداری می‌کنیم.
وی از صادرات جوجه‌های یک روزه اردک به خارج از کشور خبر داد و گفت: برق، آب و گاز ما با تعرفه تجاری محاسبه می‌شود و تعرفه کشاورزی شامل حال ما نشده است.

۶۰۰ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پرورش اردک در ورامین

مدیر جهاد کشاورزی ورامین گفت: ورامین ۷۲ واحد فعال تولید اردک با ظرفیت بالغ بر ۴۸۵ هزار قطعه اردک دارد، که از این تعداد ۱۲۵ هزار قطعه به صورت مولد و مابقی به صورت گوشتی است و در سال حدود ۱۸۰ تُن گوشت اردک در ورامین تولید می‌شود.
محسن بنائیان اضافه کرد: همچنین هفت واحد جوجه کشی اردک یک روزه با ظرفیت تولید بالغ بر ۳۸ میلیون قطعه اردک در سال در ورامین فعالیت دارد.
وی گفت: حدود ۲۰۰ نفر به صورت پایدار و ثابت در واحدهای پرورش اردک ورامین اشتغال دارند و همچنین ۴۰۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم در این واحدهای پرورش مشغول به کار شدند.
مدیر جهاد کشاورزی ورامین افزود: ۸۵ درصد جوجه اردک یک روزه کشور در ورامین تولید می‌شود و استان‌های شمالی مانند مازندران، گیلان و گلستان و استان جنوبی خوزستان خواهان استفاده از گوشت اردک ورامین هستند و تولیدات ورامین به این استان‌ها ارسال می‌شود.

۳۰ درصد جوجه یک روزه تولیدی ورامین صادر می‌شود

وی گفت: ۳۰ درصد از تولیدات جوجه اردک یک روزه ورامین نیز به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.
بنائیان به خواص مهم گوشت اردک اشاره کرد و گفت: گوشت اردک پتاسیم، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های گروه ب و… را دارد و برای تقویت معده، روده و سیستم عصبی و پوست بسیار مؤثر است.
واحدهای تولیدی ورامین توانسته اند، افراد زیادی را به عنوان نیروی کار مستقیم و غیرمستقیم جذب کنند، بخشی از تولید محصولات اردک ورامین به استان‌های شمالی و جنوبی ارسال شده و بخش دیگر آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
گوشت اردک سبب جذب ویتامین‌های بسیاری در بدن ما می‌شود و علاوه بر آن نیز در درمان برخی از بیماری‌ها سهم عمده‌ای دارد.
به نظر می‌رسد، حمایت و اهمیت بیشتر مسئولان به تولیدکنندگان اردک می‌تواند، سبب شکوفایی بیش از پیش این واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت آن‌ها شود./مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای