آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24760

مزایا و خطر اندک حشرات خوراکی

خوردن برخی از حشرات به‌عنوان یک منبع تامین‌کننده پروتئین موضوع جدیدی نیست و از روزگاران گذشته برخی از حشرات بنا بر منطقه جغرافیایی و فراوانی آن‌ها در صورت نیاز

مزایا و خطر اندک حشرات خوراکی
خوردن برخی از حشرات به‌عنوان یک منبع تامین‌کننده پروتئین موضوع جدیدی نیست و از روزگاران گذشته برخی از حشرات بنا بر منطقه جغرافیایی و فراوانی آن‌ها در صورت نیاز توسط انسان‌ها به‌عنوان خوراک مصرف می‌شدند که این روند به‌ویژه در کشورهای شرق آسیا همچنان نیز ادامه دارد و انواعی از حشرات به‌شکل روزانه مصرف می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مهدی رجول دزفولی | اخیراً در اروپا استفاده از حشرات برای تغذیه در پرورش مرغ و ماهی نیز تحت شرایط استاندارد و نظارت ارگان‌های ذی‌ر‌بط مجاز اعلام شده؛ چنانکه سازمان استانداردهای غذایی انگلستان(FSA)، فروش حشرات قابل خوردن را «کم خطر» اعلام کرده است.
بررسی‌ خطرات مصرف حشرات بر جنبه‌های تولید حساسیت (آلرژی)، دامنه میکروبی و آلودگی به فلزات سنگین درمورد نوع حشره موجود در بازار مصرف انگلستان است.
بیشتر بخوانید: مزیت‌های پرورش حشرات
این حشرات شامل سوسک سیاه (Iesser Meaiworm)، جیرجیرک، سوسک زرد (yellow meaworm)، جیرجیرک نواری، ملخ صحرایی، ملخ مهاجر و مگس سیاه (biak soldier) است.
در این اعلام نظر، کاملاً بر روی بی‌خطر بودن این حشرات تاکید نشده است؛ چراکه برخی از مصرف‌کنندگان با اظهار واکنش‌هایی بیمارگونه که به‌سرعت رفع گردیده، اظهار نظر کرده‌اند.
در موارد مشابهی مصرف‌کنندگان نسبت به خوردن صدف‌ها و خرچنگ‌ها نیز گفته‌هایی از این قبیل داشته‌اند؛ اگرچه این جانوران در سطح وسیع تولید، صید و مصرف می‌شوند.
در سال گذشته سازمان FAO خوراکی بودن برخی از حشرات در یک بررسی را منتشر کرد.

کاهش خطر با کنترل در محل تولید

آنچه توسط سازمان استاندارد مواد غذایی انگلستان ارائه شده نشانگر کم‌خطر بودن این حشرات از نظر فلزات سنگین و آلودگی میکروبی است؛ اگرچه بیماری ناشی از سالمونلا و سایر عوامل بیماری‌زا می‌تواند دامنه‌ای وسیع تا حد مرگ نیز داشته باشد.
در حال حاضر، اطلاعات و داده‌هایی درمورد آلودگی میکروبی حشرات یا محصولات تولیدی توسط آنها به‌دلیل فروش محدود وجود ندارد؛ اما سازمان استانداردهای غذایی اروپا (EFSA) به شواهدی مبنی‌بر وجود فلزات سنگین از قبیل کادمیوم و آرسنیک در بدن این دسته از حشرات اشاره دارد.
در این رابطه به تجمع مواد شیمیایی سمی در زمان پرورش آنها نیز اشاره شده که امکان دارد در زمان فرآوری و پس از برداشت در این حشرات به وجود آید.

جنبه‌های قانون‌گذاری

آنچه توسط سازمان استانداردهای غذایی انگلستان مقرر شده باید به نظرخواهی و آرای عمومی گذاشته شود. یک اصلاحیه قانونی پیشنهادی می‌تواند موجب حضور حشرات خوردنی در بازارهای انگلستان باشد؛ به شرط آنکه تا قبل از دسامبر 2023 توسط پارلمان آن کشور تصویب شود.
به هر حال، اگرچه خوردن حشرات در بسیاری از مناطق جهان رفتاری چندش‌آور و غیرعلمی تلقی می‌شود؛ اما وجود آنها و امکان پرورش به‌منظور تامین مواد پروتئینی به‌منظور استفاده در مراکز تولید مرغ و ماهی می‌تواند به‌منزله یک فرصت در نظر گرفته شود.
در ماه آینده، جمعیت جهان به‌طور سمی هشت میلیارد نفر اعلام خواهد شد و این در حالی است که همراه با این افزایش جمعیت دامنه سوء‌تغذیه و تعداد گرسنگان نیز بالا خواهد رفت که برای مسئولان بسیاری از کشورهای فقیر می‌تواند چالش برانگیز باشد.
در سیستم حیات و بقای بسیاری از پرندگان سایر جانوران زمینی، خوردن حشرات جایگاه خاصی دارد و در یک روند برد_ برد و دو جانبه موجبات پایداری محیط زیست می‌شود.
تکثیر حشرات، اگرنه به‌عنوان مصرف مستقیم توسط انسان‌ها، بلکه در پرورش سایر جانوران مانند مرغ‌ها و ماهی‌ها می‌تواند برای امنیت غذایی جهانی کمک قابل توجهی به‌شمار آید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای