آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22962

مصرف ۷۰ درصد آب های تجدیدپذیر در کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حداکثر ۷۰درصد آبهای تجدیدپذیر در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: طی دو دهه اخیر راندمان آبیاری از حدود ۳۰درصد در

مصرف ۷۰ درصد آب های تجدیدپذیر در کشاورزی

معا ون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بی ان اینکه حداکثر ۷۰درصد آبهای تجدیدپذیر در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: طی دو دهه اخیر راندمان آبیاری از حدود ۳۰درصد در برنامه سوم توسعه به حدود ۵۰درصد رسیده است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، اختلاف همیشگی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در رابطه با میزان مصرف آب های تجدید پذیر در بخش کشاورزی در حالی ادامه دارد که وزارت نیرو می گوید بخش کشاورزی مصرف کننده ۹۰ درصد از آب های تجدیدپذیر کشور است اما وزارت جهاد این ادعا را رد می کند.

حداکثر ۷۰درصد از آب های تجدید پذیر در بخش کشاورزی مصرف می شود

به طوری که فریبرز عباسی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با رد این حرف می گوید: اینکه گفته می شود ۹۰درصد آب های تجدیدپذیر در بخش کشاورزی مصرف می شود به هیچ وجه درست نیست و در واقع نسبت به ارزیابی های مختلفی که در کشور داشتیم و در جلسات مختلفی هم که با مسئولین ذیربط داشتیم مشخص شده حداکثر حدود ۷۰ درصد از آب تجدید پذیر در بخش کشاورزی مصرف می شود.

عباسی افزود: در یک تا دو دهه گذشته سرمایه گذاری هایی که در حوزه آب و خاک صورت گرفته موجب شده روند صعودی در راندمان آبیاری و همچنین بهره وری آب داشته باشیم. اگرچه خشکسالی های سال های اخیر موجب شده ما با کمبود منابع آب مواجه شویم اما حداکثر تلاش را داریم که از حداقل منابع آبی که داریم به نحو احسنت و شایسته استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه روند تغییر راندمان و بهره وری نشان می دهد که ما در این حوزه نسبتا موفق بوده ایم، افزود: راندمان آبیاری نسبت به ۲ دهه گذشته از حدود ۳۰ درصد در برنامه سوم توسعه الان به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

کشاورزی را از بلای اسراف آب نجات دهید کشاورزی را از بلای اسراف آب نجات دهید

بهره وری آب در بخش کشاورزی به حدود یک و نیم کیلوگرم بر متر مکعب رسیده است

عباسی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بهره وری آب از دهه ۸۰ که حدود ۸ دهم کیلوگرم بر متر مکعب بود الان به حدود یک و نیم کیلوگرم بر متر مکعب رسیده است؛ یعنی از هر متر مکعب حدود یک و نیم کیلو گرم محصول تولید می کنیم و اینها نشان می دهد روند مصرف بهینه آب در کشور روندی صعودی بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص اقدامات وزارت خانه در خصوص توسعه روشهای نوین آبیاری گفت: تا الان بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار به انواع سامانه های نوین تجهیز کردیم و رویکرد ما نیز توسعه سامانه های با راندمان بالا مثل روشهای آبیاری موضعی، زیر سطحی، قطره ای و ماشین های آبیاری است.

عباسی خاطر نشان کرد: امسال نیز برنامه داریم با توجه به اعتباراتی که داریم حدود ۵۰ هزار هکتار به انواع سامانه ها تجهیز کنیم و این یکی از طرح هایی است که تقریبا در همه نقاط کشور در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه امسال تا الان ۲۷ هزار هکتار یعنی حدود ۵۰ درصد از برنامه ای که داشتیم اجرا شده است، افزود: تخصیص اعتبارات تا الان کم بوده البته قرار بر این بوده که در مهرماه اعتبارات بدهند و اگر تحقق یابد سرعت توسعه ما افزایش می یابد.

مجری طرح توسعه سیستم های نوین آبیاری کشور همچنین در خصوص تجهیزات و لوازم مورد نیاز این سیستم ها نیز اظهار داشت: در این خصوص تقریبا در مرز خودکفایی هستیم در حالی که در بحث های طراحی، مطالعه و اجرا مشکلی نداریم و تا یکسال آینده اندک وارداتی که در برخی از لوازم و تجهیزات داریم را نیز توسط تولید کننده ها داخلی و شرکت های دانش بنیان پوشش می دهیم.

وی در خصوص میزان واردات لوازم و تجهیزات سیستم های آبیاری نیز اظهار داشت: واردات در این بخش حدود ۵ درصد است که برخی از آنها در داخل تولید می شود اما یا کافی نیست و یا هنوز گواهی ها و تاییدیه های ذیربط آن صادر نشده است.

عباسی در پاسخ به این سوال که چه سرمایه گذاری هایی انجام شده تا در بحث تولید تجهیزات این چنینی واردات کاهش یابد گفت: در حال حاضر حدود ۳۵۰ تولید کننده کوچک و بزرگ در کشور داریم که انواع لوازم و تجهیزات مورد نیاز سامانه های نوین را تولید می کنند که این خود یک سرمایه بزرگ است و حتی در برخی از موارد یکسری از لوازم و تجهیزات را به کشورهای همسایه صادر می کنیم و همچنین با سفر اخیر رئیس جمهور به ازبکستان توسعه صادرات بیشتر هم خواهد شد.

تولید تجهیزات و لوازم سیستم های نوین آبیاری در ایران ارزان تر از دیگر کشورها تمام می شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اصلی ترین مشکل تولید کننده های لوازم و تجهیزات سیستم های آبیاری نیز گفت: در ۲-۳ سال اخیر با توجه به اینکه برخی از اعتبارات ما در غالب اوراق ۳ ساله بوده اند از این بابت تولید کننده ها نگرانی دارند و چالش شان این است که پول و سرمایه شان دیر جذب می شود.

وی ادامه داد: مساله و چالش بعدی به بحث صادرات برمی گردد؛ به این معنا که باید صادرات تسهیل شود و با توجه به ظرفیتی که داریم و اینکه ما یک کشور نفت خیز هستیم و حدود ۹۰درصد از لوازم و تجهیزات سامانه های نوین آبیاری پلیمری است که از مشتقات نفتی است. بنابراین ما چون تولید کننده نفت هستیم این لوازم و تجهیزات به نسبت کشورهای دیگر در کشور ما ارزان تر تمام می شود و ما باید ساز وکارهای ساده تری را فراهم کنیم تا صادرات ما به کشورهای همسایه تسهیل شود.

عباسی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کشاورزان در خصوص گران بودن تجهیز کردن باغات و مزارع خود به سامانه های نوین آبیاری گلایه دارند، وزارت جهاد در این خصوص چه اقدامی انجام داده است، گفت: این گرانی به سایر موارد برمی گردد و با توجه به بالا بودن تورم در کشور این گرانی تجهیزات و سامانه های نوین آبیاری تحت تاثیر تورم هم قرار دارد. با این وجود برای یکسری موارد تسهیلات بانکی معمولا به بهره برداران داده می شود. ضمن اینکه توسعه سامانه ها خود بخشی از اعتبارات بلاعوض دولتی است و این هم کمکی به بهره برداران است.

وی در خصوص شرایط پرداخت تسهیلات در راستای تجهیز کردن باغات و مزارع به سیستم های نوین آبیاری نیز اظهار داشت: بستگی به منطقه جغرافیایی که بهره برداران قرار گرفته اند دارد؛ یعنی به بهره بردارانی که در مناطق محروم هستند قائدتا تسهیلاتی با بهره پایین تر پرداخت می شود.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد همچنین در پاسخ به این سوال که در این حوزه چقدر با کشورهای توسعه یافته دنیا همسان هستیم، گفت: تجهیزات و روشهایی که استفاده می کنیم همان روشهایی است که در خارج وجود دارد؛ یعنی روش و یا سیستم خاصی نیست که در کشورهای دیگر باشد و ما از آن بی بهره باشیم. به عبارت دیگر ما همان ها را استفاده می کنیم فقط آنها را بومی سازی کردیم و در داخل لوازم و تجهیزات آن را تولید می کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای