آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26278

نفس کلان‌شهرها به شماره افتاد

روزهای خاکستری کلان‌شهرهای ایران سازمان محیط‌زیست روز گذشته اعلام کرد هوای کلان‌شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز، شیراز، اراک و کرج به ترتیب با

نفس کلان‌شهرها به شماره افتاد

روزهای خاکستری کلان‌شهرهای ایران

سازمان محیط‌زیست روز گذشته اعلام کرد هوای کلان‌شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز، شیراز، اراک و کرج به ترتیب با شاخص‌های ۱۳۶، ۱۱۳، ۱۴۴، ۱۱۶، ۱۲۹ ، ۱۲۷ ، ۱۲۳ و ۱۴۶ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از روزنامه ستاره صبح؛ در این شرایط متأسفانه ریسک ابتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی، عروقی و … افزایش می‌یابد به طوری که سالانه بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیش از 26 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که همچنان 18 دستگاه موظف به اجرای قانون هوای پاک عملکرد مؤثری برای کاهش آلاینده نداشته و ندارند. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزایش غلظت آلاینده‌ها تا پایان هفته و احتمالاً تا اواسط هفته بعد ادامه دارد. شدت آلودگی به حدی است که مدارس برخی کلان‌شهرها تعطیل و غیرحضوری شده است. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

وضعیت هوا تا پایان هفته

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی به کشور و درعین‌حال تداوم آلودگی در شش استان خبر داد.
صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی امروز در اغلب مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: امروز با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در برخی نقاط واقع در شمال غرب، غرب و جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران ابر ناکی رگبار باران و وزش باد رخ خواهد داد که در مناطق سردسیر و ارتفاعات بارش برف انتظار می‌رود.
به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، روز چهارشنبه (۲۳ آذر) در غرب، شمال خوزستان، دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پراکنده رخ می‌دهد.
وی افزود: پنجشنبه(۲۴ آذر) بارش در غرب و جنوب غرب تقویت‌شده و به شمال استان‌های بوشهر، فارس و نوار غربی اصفهان نیز کشیده خواهد شد و جمعه(۲۵ آذر) نیز در برخی مناطق جنوب غرب و شمال استان‌های فارس و بوشهر بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: طی امروز و فردا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت به ویژه تهران، کرج، تبریز، اراک، سمنان و اصفهان تداوم آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های جوی را خواهیم داشت.
وی درباره وضعیت جوی تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز (۲۲ آذر) نیمه ابری همراه با غبارمحلی، در بعدازظهر افزایش ابر با احتمال بارش پراکنده با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۰ و روز چهارشنبه (۲۳ آذر) نیمه‌ ابری تا ابری همراه با غبار صبحگاهی و گاهی بارش پراکنده با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان در پایان گفت: امروز بندرعباس با دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و بیرجند با دمای ۳- سردترین مرکز استان کشور است.

۱۲ ایستگاه کیفیت هوای تهران در وضعیت قرمز

سازمان هواشناسی کشور نسبت به کاهش کیفیت هوا در تهران و کرج از شنبه تا سه‌شنبه صبح (۱۹ تا ۲۲ آذرماه) هشدار داد. همچنین بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای تهران تا ظهر روز گذشته ۱۴۶ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است اما در ۱۲ ایستگاه کیفیت هوا در وضعیت قرمز یعنی ناسالم برای همه‌ گروه‌هاست.
به گزارش شفقنا، بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دیروز (۱۹ آذرماه)، کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱) ، شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲، شهرداری منطقه ۴، تربیت مدرس(منطقه ۶)، ستاد بحران (منطقه ۷)، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۲ ، پیروزی(منطقه ۱۳)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شهرداری منطقه ۱۹ و شهرداری منطقه ۲۱ در وضعیت ناسالم برای همه قرار دارد.
کیفیت هوا در ایستگاه‌های پونک، گلبرگ (منطقه ۸)، مسعودیه (منطقه ۱۵)، شهرداری منطقه ۲۰ و شهرداری منطقه ۲۲ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. دیروز شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۸۱ آلوده‌ترین ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران بوده است. سازمان هواشناسی در این شرایط جوی نسبت به اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها توصیه می‌کند.

توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌تواند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریز گردها کمک کند. دکتر احمد اسماعیل‌زاده بابیان این مطلب، گفت: یافته‌های مطالعات حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر دستگاه تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ‌ومیر همراه است.وی افزود: بسیاری از اجزای ذرات معلق و سنگین هوا تحریک‌کننده و زمینه‌ساز سرطان به خصوص سرطان ریه، بیماری‌های مزمن مانند آلرژی‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی هستند.
وی ادامه داد: در حین تنفس ذرات معلق سمی هوا وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و بدین وسیله التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن به خصوص آنتی‌اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب‌شده و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند. وی بیان کرد: لذا دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریز گردها کمک کنند.

مصرف میوه و سبزی‌ها

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بابیان این‌که برای سلامت خود و حفظ سلامت ریه‌هایتان سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی زیاد استفاده کنید، گفت: مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه‌فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز، انبه اکیداً توصیه می‌شود. این میوه‌ها و سبزی‌ها دارای بتاکاروتن بالا (که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود) هستند که به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از ریزگردها کاهش یابد. وی افزود: میوه و سبزی‌ها غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیموترش، نارنج، نارنگی، توت‌فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزی‌ها سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل ازجمله فلفل دلمه‌ای، شلغم ، لبو و پیاز را نیز در روزهای آلودگی هوا مصرف کنید.
اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: مصرف جوانه‌ها و آجیل‌های گیاهی را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید. انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E بالایی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.
وی تصریح کرد: ماهی، گردو و خرفه بیشتر مصرف کنید. این مواد غذایی امگا 3 خوبی دارند که می‌تواند در حفظ سلامت ریه‌ها مؤثر باشند. همچنین از مصرف سبزی‌ها خانواده کلم غافل نشوید؛ کلم برو کلی، گل‌کلم و کلم برگ ماده‌ای دارند که می‌تواند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند.
او با اشاره به این‌که یافته‌های تحقیقاتی حاکی از آن است که مصرف این سبزی‌ها اثرات منفی سموم استنشاق‌شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهند، گفت: مصرف پیاز و سیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. این غذاها حاوی ماده‌ای هستند که به تقویت ریه‌ها و کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند. مکمل ویتامین دی نیز مصرف کنید. ویتامین D به عنوان تقویت‌کننده دستگاه ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. وی اظهار داشت: در تهیه غذاهای خود حتماً از زردچوبه استفاده کنید. این ادویه دارای کورکومین است که باعث بهبود عملکرد ریوی می‌شود.

ضرورت مصرف شیر و مواد لبنی

وی اضافه کرد: مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می‌دهد. شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است و دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند.
وی یادآور شد: هر وقت میزان باکتری‌های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می‌شود و این مواد در بدن باقی می‌مانند. شیرهای غنی‌شده با باکتری‌هایی به نام پروبیوتیک، سطح باکتری‌های مفید را در روده انسان تعادل می‌بخشد. او گفت: کلسیم موجود در شیر، منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود. توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا از شیر کم‌چرب استفاده شود زیرا دریافت اسیدهای چرب اشباع موجود در فرآورده‌های لبنی پرچرب می‌تواند در کاهش کارایی دستگاه ایمنی دخالت کرده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده شود. بنابراین توصیه می‌شود روزانه حداقل دو لیوان شیر یا ماست مصرف شود.
بنابر اعلام وبدا، اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: مراقبت وزنتان باشید زیرا چاقی و اضافه‌وزن باعث ایجاد التهاب و فشار بر ترجمان‌های بدن به خصوص قلب و ریه می‌شود و می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را در مقابله با عوامل ایجادکننده بیماری ازجمله آلودگی هوا با ریز گردها ضعیف کند. به متخصصان تغذیه مراجعه کنید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای