نخستین نمایشگاه بینالمللی میوه و سبزیجات ایران از 4 تا 17 اسفندماه در نمایشگاه شهر آفتاب تهران با اهدافی همچون معرفی توانمندیهای تولید و توسعه صادرات در حال برگزاری است.
اخبار سبز کشاورزی؛ حسین کاظمی| برگزاری این نمایشگاه و ترکیب و حضور طیف گستردهای از فعالان کشاورزی که در زمینههای مختلف از تولید سبزیجات تا سورتبندی، بستهبندی، اقدامات انبارداری، بخشهای بازرگانی و صادرات، پایانههای صادراتی، شرکتهای فعال در حوزه فیزیولوژی پس از برداشت، شرکتهای ساخت دستگاههای صنایع تبدیلی و خشککن میوه و سبزی، شرکتهای دانش بنیان، دیجیتال مارکتینگ و… چشمانداز روشنی به این نمایشگاه میدهد و این نکته را به ذهن میآورد که هرچند بسیاری از این شرکتها در نمایشگاههای پراکنده حضور داشته اند، اما جای این نمایشگاه تخصصی تاکنون در بین نمایشگاههای بخش کشاورزی خالی بوده است.
نمایشگاهی در جهت رفع یکی از چالش های بزرگ بخش کشاورزی و باغبانی
از جمله مهمترین مشکلات در بخش کشاورزی و باغبانی، نبود سازوکارهای قوی برای سورتبندی، بستهبندی، صنایع تبدیلی و از همه مهمتر معرفی، بازاریابی و برند سازی برای محصولات ایرانی است؛ محصولات باکیفیتی که حتی در بین خود ایرانیها نیز ناشناخته و مهجور مانده و در بازارهای صادراتی نیز نتوانستهایم به خوبی آنها را به بازارهای هدف معرفی کنیم؛ تا آنجا که برخی کشورها محصولات ما را به صورت فله خریداری و با انجام بستهبندی، صنایع تبدیلی، بازاریابی و… آن را با ارزش افزوده به مراتب بالاتر به نام خود، به فروش می رسانند و این نمایشگاه زمینه و تلاشی برای رفع این چالش تحقیرآمیز فراهم میکند.
ساختار و ترکیب غرفههای حاضر در نخستین نمایشگاه تخصصی میوه و سبزیجات نشان میدهد که دور هم قرار گرفتن و ارتباط این شرکتها و استفاده از تجارب همدیگر، میتواند زمینههای برونرفت از مشکلاتی مانند بازار محصولات کشاورزی و باغبانی و نیز جهتگیریهای مناسب در ایجاد ارزش افزوده این محصولات از طریق صنایع تبدیلی و بستهبندی و صادرات را فراهم آورد.
این نمایشگاه گرچه در سطح عالی خود برگزار نشد و میتوانست سرمایهگذاریهای بیشتری روی آن صورت گیرد، اما میتوان گفت برای شروع نمره قابل قبولی میگیرد و قطعا در دورههای بعد سعی در بهتر برگزار شدن آن خواهد شد و اگر کاستیهایی وجود دارد، در حد توان برطرف و به ارتقای نمایشگاه منجر میشود.