آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25995

وزارت جهاد کشاورزی کجاست؟

وزارت جهاد کشاورزی کجاست؟/ جنگ مغلوبه شده و در حالی که تاکنون مردم چشم امید به تولیدکنندگان مرغ دوخته بودند

وزارت جهاد کشاورزی کجاست؟
جنگ مغلوبه شده و در حالی که تاکنون مردم چشم امید به تولیدکنندگان مرغ دوخته بودند، این بار مرغداران و تولیدکنندگان مرغ گوشتی دست نیاز به سوی مردم دراز کرده‌اند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | اما معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که این بار به جای آن مردم دست به دامان فروشندگان مرغ شوند و از آن‌ها بخواهند که برای رضای خدا از گران کردن مرغ دست بردارند، این بار مرغ فروشان دست به دامان مردم شده و از شهروندان خواسته‌اند که مقداری مرغ بیشتر بخرند تا از سقوط هرچه بیشتر قیمت مرغ جلوگیری کنند.
جالب است که قیمت مرغ در حال حاضر و در بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران به نرخ هر کیلوگرم حدود 48 هزار تومان عرضه می‌شود که این قیمت 19.5 درصد و یا تقریبا 11 هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب است.
در این حال اتحادیه مرغداران گوشتی از مردم خواسته است که مقداری مرغ بیشتر بخرند و آن را ذخیره کنند تا قیمت مرغ متعادل شود.
البته مرغداران وقتی دست به دامان مردم می‌شوند، باز هم تهدید می‌کنند چنانکه در همین درخواست آنان به مردم گفته‌اند که این کاهش قیمت به‌دلیل جوجه‌ریزی جدید رخ داده و اگر شهروندان ایرانی مرغ‌های اضافی را نخرند، در ماه‌های قیمت مرغ به‌طور سرسام‌آوری افزایش خواهد یافت و شهروندان با موج گرانی مرغ روبه‌رو خواهند شد.
اما چرا اکنون تولید مرغ تا این حد با مازاد روبه‌رو شده و چرا مرغ گرم اکنون روی دست تولیدکنندگان مانده است؟
یک دلیل این مازاد تولید می‌تواند کاهش مصرف در نزد ایرانیان باشد؛ در ماه‌های گذشته قیمت مرغ به ناگاه از نرخ مصوب که حدود 59هزار تومان برای هر کیلو گرم است به حدود 65 تا 75 هزار تومان رسید و در آن هنگام هیچ کس هیچ توصیه‌ای به مردم نکرد.
البته دولت به‌عنوان نهاد تنظیم‌کننده بازار با وارد کردن مرغ منجمد و عرضه آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مهار رشد قیمت تلاش کرد.
نتیجه این تلاش توقف رشد قیمت و مهار آن بود که مقداری هم قیمت کاهش یافت. اما آن جهش، علاوه‌بر این سبب کاهش فروش مرغ هم شد و شهروندانی که قدرت اقتصادی کافی ندارند، از خرید مرغ امتناع کردند.
این کاهش تقاضا رفته‌رفته میزان موجودی مرغ در فروشگاه‌ها و مرغداری‌ها را افزایش داد تا جایی‌که برای افزایش فروش، نه فقط مغازه‌داران که تولیدکنندگان مرغ و مرغداران هم مجبور به کاهش قیمت شدند.
اما برخی ناظران بازار می‌گویند علت وقوع مازاد تولید مرغ، عدم تحقق اهداف صادراتی است؛ یعنی آن میزان از مرغ‌هایی که برای صادرات به کشورهای همسایه در نظر گرفته شده بود، محقق نشده و به همین دلیل مرغ‌های تولید شده در سردخانه‌ها مانده است.
شاید مرغداران امیدوار بوده اند که برگزاری بازی‌های جام جهانی در قطر، بازار مناسبی را برای فروش مواد غذایی و از جمله مرغ پدید آورد که آن بازی‌ها هم نتوانسته بازار مناسبی را نصیب ایرانیان سازد.
این موقعیت سبب شده تا مازاد تولید درمورد مرغ رخ دهد و قیمت آن کاهشی شود. حالا ریزش قیمت به حدی نگران‌کننده رسیده و مرغداران وادار شده‌اند که از مردم بخواهند بیشتر مرغ بخرند.
آنان می‌گویند اگر این قیمت پایین تثبیت شود، آنگاه در جوجه‌ریزی برای فصل‌های بعد تاثیر خواهد گذاشت و با کاهش جوجه‌ریزی، کمبود مرغ در بازار مشاهده خواهد شد و آنگاه قیمت مرغ به‌طور جهشی افزایش خواهد یافت.
در این حال دولت باید وارد شود و وظیفه تنظیم‌گری بازار را برعهده بگیرد.
اما در این موقعیت مرغداران ترجیح می‌دهند به جای آنکه دولت وارد بازار شود و مازاد تولید مرغ را از بازار جمع کند، شهروندان ایرانی بیشتر مرغ بخرند و ذخیره کنند؛ چراکه اگر دولت مرغ مازاد را بخرد، روزی به‌عنوان مرغ منجمد و با قیمت کمتر همان مرغ را به بازار تزریق می‌کند و برگ برنده‌ای در مقابل تولیدکنندگان خواهد داشت.
اما اگر شهروندان مرغ‌های اضافی را بخرند، احتمالا مصرف بالاتر خواهد رفت و سود مضاعفی نصیب چرخه تولید تا فروش مرغ خواهد شد.
البته هنوز انتظارها متوجه دولت و وزارت جهاد کشاورزی است؛ چراکه این دولت است که به نمایندگی از حاکمیت کشور وظیفه ساماندهی و تنظیم بازار را برعهده دارد.
همان گونه که وقتی قیمت مرغ به آسمان پرواز می‌کند هم دوباره شهروندان چشم انتظار دولت و وزارت جهاد کشاورزی هستند که به میدان بیاید و جلوی جهش های ناخواسته قیمت را بگیرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای