آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15041

ردپای خشکسالی در کاهش تولید حبوبات

دبیر انجمن حبوبات کشور با اشاره به کاهش تولید حبوبات گفت: واردات حبوبات در سال 1400 بالغ بر 130 هزار تن بود

ردپای خشکسالی در کاهش تولید حبوبات
دبیر انجمن حبوبات کشور با اشاره به کاهش تولید حبوبات گفت: واردات حبوبات در سال 1400 بالغ بر 130 هزار تن بود. باید بگویم که حدود 30 تا 40 درصد نیاز کشور وارد و بقیه آن در داخل کشور تولید می‌شود.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از ایلنا، عبدی افتخاری با اشاره به استان‌هایی که حبوبات در آنجا کشت می‌شود، گفت: در استان‌های حاصلخیز شمالی حبوبات کشت می‌شود اما در 2 استان کرمانشاه و لرستان بیشترین حجم حبوبات کشت می‌شود.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه روند صادرات حبوبات رو به کاهش است، گفت: تحریم‌ها روند صادرات را کند کرده است. مطابق با آمار گمرک در سال 99 حدود 30 هزار تن حبوبات به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کردیم.
افتخاری با بیان اینکه 8 قلم از حبوبات وارد می‌شود، گفت: نخود معمولی و رنگی، لوبیا چشم بلبلی، قرمزو چیتی، عدس، دال عدس و باقلا وارد می‌شود.
وی میزان واردات حبوبات در سال 99 را حدود 100 هزار تن دانست و افزود: واردات حبوبات در سال 1400 بالغ بر 130 هزار تن بود. باید بگویم که حدود 30 تا 40 درصد نیاز کشور وارد و بقیه آن در داخل کشور تولید می‌شود.
دبیر انجمن حبوبات کشور با اشاره به تاثیر خشکسالی در تولید حبوبات، گفت: خشکسالی و کم آبی میزان تولید حبوبات در کشور را کاهش داد. اما بعد از افزایش قیمت گوشت قرمز و سفید تمایل مردم برای خرید حبوبات افزایش پیدا کرد و همین مسئله باعث افزایش قیمت حبوبات در کشور شد.
این فعال اقتصادی کیفیت تولید داخلی را قابل توجه دانست و افزود: کیفیت حبوبات تولیدی در کشور متفاوت است و حبوبات درجه‌1و درجه 3 در کشور تولید می‌شود.

قیمت انواع حبوبات

همچنین در این رابطه عبدالله حقیقت نایب رییس اتحادیه بنکداران با اشاره به نرخ انواع حبوبات در بنکداری، گفت: عدس روسی کیلویی 34 تا 37 هزار تومان، عدس کانادا کیلویی 40 تا 42 هزار تومان، لوبیا چیتی کیلویی 40 تا 41 هزار تومان، لپه کیلویی 30 تا 40 هزار تومان، لوبیا قرمز کیلویی 30 هزار تومان و لوبیا سفید کیلویی 22 تا 23 هزار تومان است.
به گفته حقیقت، این اقلام جزو حبوبات پرمصرف در بین خانوارها محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه نخود لپه وارداتی است، گفت: نخود لپه بعد از واردات به آذر شهر آذربایجان شرقی می‌رود و در آنجا تبدیل به لپه و در بازار عرضه می‌شود.
به گفته این فعال صنفی، قیمت حبوبات نسبت به سایز و کیفیت آنها تغییر می‌کند.
نایب رییس اتحادیه بنکداران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، گفت: قیمت حبوبات در یک ماه گذشته افزایش نرخ را تجربه نکرده است اما از آنجایی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده میزان خرید نیز روند نزولی به خود گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای