آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16612

آسیب 100درصدی زنبورداران دشت عباس دهلران

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران از آسیب 100درصدی به زنبورداران دشت عباس دهلران به سبب سمپاشی باغ ها و مزارع خبر داد

آسیب 100درصدی زنبورداران دشت عباس دهلران
مزرعه سبز : دبیر سابق کارگروه ع سل اتحادیه سراسری زنبورداران از آسیب 100درصدی به زنبورداران دشت عباس دهلران به سبب سمپاشی باغ ها و مزارع خبر داد و گفت: با توجه به فرارسیدن فصل بهار شاهد وارد شدن خسارت های سنگین به زنبورداران هستیم.
محمد دومیرایی در گفتگو با اخبار سبز کشاورزی (مزرعه سبز) اظهار داشت: متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی بر سمپاشی مزارع و باغات توسط کشاورزان نظارت و تعهدی ندارد. اکنون در دنیا از سمومی استفاده می شود که سیستمیک نیستند و در شهد گیاه جاری نمی شوند، اما در کشور ما علی رغم شیوع انواع سرطان و… وزارت جهاد کشاورزی نظارتی بر سموم مصرفی ندارد و گاه شاهدیم در یک منطقه بیش از 10نوع سم مصرف می شود که این عدم نظارت بر سموم مصرفی به سلامت افراد لطمه وارد می کند.

کارهای ترویجی و فرهنگی برای کشاورزان انجام شود

این کارشناس صنعت زنبورداری بیان کرد: به عنوان مثال کشاورزان از سم کنفیدور برای کلزا استفاده می کنند که تا 45روز در شهد گیاه جاری است و خسارت سنگینی به زنبورداران می زند و محیط زیست را نیز آلوده می کند. متأسفانه اتحادیه سراسری زنبورداران پیگیر این مسأله نیست و وزارت جهاد کشاورزی نیز کارهای ترویجی و فرهنگی برای کشاورزان انجام نمی دهد تا آنان نسبت به میزان و چگونگی سموم مصرفی آگاه شوند.
وی ادامه داد: خودمان نیز با رجوع به سازمان های جهاد کشاورزی استانها تقاضا کردیم بستری مهیا کنند تا به باغداران و کشاورزان در مورد زمان و نحوه سمپاشی آموزش دهیم که مورد توجه قرار نگرفت و از آن استقبال نشد.

ضرورت آموزش باغداران و کشاورزان در مورد نحوه مصرف سموم

دومیرایی در پاسخ به این که درخواست شما از وزیر جهاد کشاورزی چیست، گفت: از ایشان تقاضا داریم از معاونان خود بخواهد با تدوین برنامه ای نسبت به آموزش باغداران و کشاورزان اقدام کنند و با صدور دستورات لازم نحوه مصرف سم در این بخش را مدیریت کنند تا هم زنبورداران و هم محیط زیست از تبعات سمپاشی های بی ضابطه در امان بمانند.
وی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی خشکسالی، نبود داروی انگل واراوا، تأمین شکر، اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای فروشنده های عسل، تورم، افزایش قیمت قاب و کندو و رشد هزینه های جاری نیز مضاعف و سبب شده زنبورداری مقرون به صرفه نباشد و بخشی از زنبورداران به فکر ترک این شغل بیفتند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای