آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45466

چای سبز را به ‌اندازه بخورید

می‌دانیم که چای سبز مجموعه‌ای از آنتی اکسیدانت‌ها و موارد مفید دیگری در جهت سلامتی است. نظیر ارتقاء میزان متابولیسم و دادن یک حس خوب در بعدازظهرها به جای نوشیدن قهوه است و نباید از یاد برد که هیچ چیزی مانند یک استکان گرم از این نوشیدنی موجب افزایش ضربان قلب یا نبض نمی‌شود.

چای سبز  را به ‌اندازه بخورید

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ برای بعضی‌ها نوشیدن زیاد چای سبز می‌تواند باعث کاهش مقدار آهن خون و برای یک فرد 16 ساله می‌تواند موجب کاهش وزن و آسیب به کبد گردد. اما چرا نوشیدن زیاد چای سبز می‌تواند چنین اتفاقی را به وجود آورد؟ در ابتدا ببینیم چای سبز چیست؟

بوته چای سبز اساساً در چین و هند رشد می‌کند. در حالی که چای سیاه در نقاط دیگر جهان نیز تولید می‌شود. پس از برداشت این چای، به سرعت آن‌ها را حرارت یا بخار می‌دهند تا روند اکسیداسیون در آن‌ها متوقف شود، این در حالی است که برگ‌های چای سیاه پس از برداشت، خرد و مالش داده شده و در زمان طولانی و کافی و قبل از خشک شدن به اندازه کافی اکسیده می‌شوند.

آیا چای سبز ایمن است؟

قبل از هر چیزی اجازه دهید اشاره کنیم که نوشیدن چای سبز در مقادیر کم مشکلی ایجاد نمی‌کند، چنان که طی هزاران سال این چای نوشیده شده است. ثابت شده که چای سبز موجب کاهش سطح کلسترول خون می‌شود و امکان ابتلا به امراض عروقی را بسیار پایین می‌آورد.

همچنین از استرس اکسیداسیونی و التهاب‌ها می‌کاهد. بنابراین گفته می‌شود که در هنگام نوشیدن در مقادیر زیاد، این چای مشکل‌آفرین می‌شود.

اگر شما از این‌که از نوشیدن چای سبز خودداری کنید ناراحتید، لازم است یادآوری شود که این چای در حد غیرقابل باوری ایمن و بی‌خطر است. به ندرت گزارش شده که فردی با نوشیدن یک یا دو فنجان چای سبز دچار مشکل کبدی شده است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از حد متعارف از آن در یک روز نوشیده شود. به آن دسته از افرادی که مایل به نوشیدن چای سبز هستند توصیه می‌کنیم که در طول روز بیش از 4 استکان و افزون بر 1/5 اونس چای سبز ننوشند.

از آنجایی که چای سبز فقط از برگ‌ها تشکیل شده می‌تواند در هر استکان 300 تا 350 میلی گرم کافئین داشته باشد در حالی که یک تی‌بگ (Tea Bag) آن فقط 50 میلی‌گرم کافئین دارد. چنانچه پس از نوشیدن چای سبز دچار دلهره و ترس یا حالت عصبی می‌شوید، امکان دارد نسبت به کافئین حتی در مقادیر کم حساسیت داشته باشید.

بنابراین پس از نوشیدن چای سبز بهتر است شرایط جسمی خود را تحت نظر داشته باشید که در این صورت بهتر است از نوشیدن آن صرف نظر کنید و از گیاهان دیگر به جای چای سبز استفاده نمایید.

به‌عنوان مثال Chamomile (بابونه)، ضمن داشتن خواص ضد التهابی مشابه چای سبز، می‌تواند یکی از بهترین جایگزین‌ها برای قبل از خوابیدن باشد و چنانچه در پی یک نوشیدنی کمک‌کننده به هضم غذا مانند چای سبز باشید، چای زنجبیل می‌تواند بهترین گزینه باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای