آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18680

آقای وزیر به کجا چنین شتابان؟!

افتتاح سیلوی ۸ ساله توسط وزیر اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی روستایی ایران، اول تیرماه امسال طی نامه‌ای به استان‌ها اعلام کرد هفتم تیرماه جاری با حضور وزیر

آقای وزیر به کجا چنین شتابان؟!

افتتاح سیلوی ۸ ساله توسط وزیر

اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی روستایی ایران ، اول تیرماه امسال طی نامه‌ای به استان‌ها اعلام کرد هفتم تیرماه جاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی یک سیلو (ساخته نشده و فقط خریداری شده) در خدابنده زنجان افتتاح می‌شود که هشت سال از عمر آن گذشته و در سنوات قبل خالی و بدون استفاده بوده است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، معمولاً زمانی افتتاح یک مرکز، مجتمع و محل آن هم توسط وزیر و معاونین وزارتخانه و تعدادی از نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد که توسط همان سازمان ساخته شده باشد، نه اینکه یک محل بدون استفاده خریداری شود.
تفحص و جست‌وجوی خبرنگاران طی این مدت سوالات زیر را ایجاد کرد:
- آیا این حجم سرمایه‌گذاری از مجمع اتحادیه مرکزی مجوز دارد؟
- آیا مناقصه یا مزایده قانونی برای چنین پروژه‌ای برگذار شده است؟
- آیا طرح توجیهی نوشته شده و طبق آیین‌نامه‌های سازمان و کمیته فنی بررسی و تأیید شده است؟
- آیا در شرایط فعلی سازمان که اتحادیه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک کشاورزی و ۷۰۰ میلیارد تومان به سازمان بدهکار است، این خرید چه معنایی داد و این گونه کارها وجاهت دارد؟
- آیا سازمان در جریان معاملات ۷۸ میلیارد تومانی خرید این سردخانه و سلسله مراتب قانونی آن توسط اتحادیه و واگذاری تعدادی ملک به قیمت نازل و به ثمن‌بخس است؟
- آیا میزان مبلغ واقعی خرید، هزینه‌های بعدی و تبعی این سیلو بررسی شده؟ یا اینکه طبق اطلاعات ما این سیلو احتمالاً حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت کارشناسی خریداری شده است؟
- آیا به‌صورت اتفاقی، سیلو در نزدیکی روستایی محل زندگی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی خریداری شده است؟
- آیا این سیلو به شاهراه‌ها، اتوبان و خطوط راه آهن جهت بارگیری و تخلیه متصل است؟ (دسترسی به ناوگان حمل ونقل زمینی و ریلی)
- آیا در اراضی خدابنده و‌ کبودرآهنگ به میزان حجم این سیلو گندم تولید می‌شود؟ و آیا کشاورزان گندم تولیدی خود را به سیلوی بخش خصوصی می فروشند؛ در حالی سیلوهای دولتی به دلیل خشکسالی و کاشت دیم در منطقه ظرفیت خالی فراوانی دارد، آیا این خرید توجیه اقتصادی و ملی دارد؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و رئیس هیأت مدیره انتصابی چه می‌کنند؟

باید توجه داشت که براساس قوانین جاری خرید و فروش املاک و تأسیسات در تشکل‌ها به نیت پاسداری از آن، نیاز به مصوبه مجمع و تایید آن توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی دارد و بعد از موافقت سازمان، هیات کارشناسی منتخب و مورد وثوق آن سازمان قیمت‌گذاری کرده و براساس مناقصه و مزایده عمومی خرید و فروش با اولویت و حق تقدم شبکه صورت می‌پذیرد.
سوال کارشناسی این است که براساس اساسنامه و قوانین تجارت کدام مراحل (از آنچه به صورت سوال مطرح شده) انجام گرفته است؟

شرح معامله

سیلوی مذکور واقع که در بخش خدابنده متعلق به شخص حقوقی بوده، در حالی به قیمت ۷۸۰میلیارد ریال خریداری شده که فقط امضای سه تن از اعضای هیات مدیره را دارد و دو نفر از اعضای هیات مدیره ضمن اعتراض، به‌دلیل غیرقانونی بودن و درپی دستور به عدم ثبت مجمع کاملاً قانونی توسط مشاور عالی وقت مدیرعامل سازمان تعاون روستایی از حضور در جلسات امتناع نموده‌اند و جلسات هیات مدیره سه نفره و با حضور قائم مقام که حقوق و اضافه کار خود را از مدیرعامل کسب می‌کنند، تشکیل می‌شود.

آیا خرید این مجموعه مصوبه مجمع را دارد؟

در خصوص سایر شرایط نیز این سوالات به وجود می‌آید که آیا خرید این مجموعه دارای مصوبه مجمع است؟ که قطعاً جواب خیر خواهد بود.
در خصوص اخذ مجوز از سازمان شاید به همت کارکنان و مدیر بخش که از افراد بسیار خوشنام در خدمات فنی است، علی‌رغم سفارش مدیر و قائم مقام فراقانونی سازمان حاضر به تایید کارشناسی و خرید و در قبال آن پرداخت نقدی و بخشی واگذاری املاک نشده و ظاهراً گزارشی نیز به واحد حراست سازمان که از بخش‌های مدافع حقوق تشکل‌ها، حتی در زمان فشار و به یغما بردن شبکه بودند، گردیده است.
از طرفی شنیده‌ها حاکی است که حداقل یکی از معاونین وزارتخانه به‌دلیل شبهات ذکر شده در این گزارش از حضور در مراسم افتتاح علی‌رغم اصرار وزیر خودداری کرده است.
حال سوال اصلی این است که چرا پروژه‌های سازمان مرکزی بعد از مرکبات، زعفران، خرما و نهاده‌ها اینک با سیلو ‌گیت ادامه می‌یابد؟
امید است دکتر نیکبخت با هدف نجات سازمان و بیت‌المال ورود جدی نماید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای