آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28240

آموزش، بدون برنامه‌ هدفمند

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ – دی ۱۴۰۱

آموزش، بدون برنامه‌ هدفمند
اخبار سبز کشاورزی ؛ با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات ( اینجا ) را کلیک کنید.

سرکار خانم مژگان نادری، مدیرعامل شرکت ویوا کود

برای صادرات در حوزه کود یک سازوکار نظارتی نیاز است و باید با مستندات و گواهی‌های مورد نیاز برای صادرات و شرایط گواهی‌ها در دیگر کشورها آشنا بود و با مقررات مراحل اولیه ورود کود به‌خصوص در بخش گمرک آشنایی کافی داشت.
فقدان این آگاهی‌ها و مستندات، ورود به بازارهای جهانی را با مشکل مواجه می‌کند؛ در حال حاضر آزمایشگاه‌های ما در کشور از نظر کیفی سطح پایینی دارند و نتایجی که این آزمایشگاه‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند قابل ارائه در کشورهای دیگر نیست و فاقد استانداردهای بین‌المللی است؛ بنابراین نتایج این آزمایشگاه‌ها در دیگر کشورها قابل قبول نیست. به‌دلیل اینکه ما در کشور تاکنون سابقه صادرات کود نداشتیم، کدهای HS مربوطه توسط ارزیاب‌ها به‌درستی شناسایی نمی‌شود که این امر برای صدور محصولات مشکل‌ساز می‌شود.
سطح کیفی بسته‌بندی‌های ما در کشور با آنچه در جهان معمول است، فاصله زیادی دارد و این روند پذیرش را برای محصولات ایرانی دشوار و سخت می‌کند؛ به همین دلیل ما به‌راحتی نمی‌توانیم وارد بازار صادراتی شویم.
در حوزه آموزش کشاورزان برای مصرف کود و سم نیز برنامه آموزشی منسجم و هدفمندی وجود ندارد که این امر یکی از معضلات اساسی بخش کشاورزی است. متاسفانه هیچ ضابطه‌ای برای مصرف سموم در مزارع وجود ندارد. همچنین برنامه‌های ترویجی ارائه شده، هیچ‌گاه با برنامه‌های نظارتی هم‌زمان و همراه نیست، به همین دلیل این برنامه‌ها موثر واقع نمی‌شوند. آنچه به کشاورزان گفته می‌شود، هرگز مورد پایش قرار نمی‌گیرد. اگر برنامه‌ها در راستای سیستم بازار بود، مفید در نظر گرفته می‌شود، ولی اگر در جهت رفع مشکلات کشاورزان بود، نیازسنجی کامل و درستی انجام نمی‌شود.
در شرایط کنونی بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی مورد وثوق کشاورزان نیستند و کشاورزان از برنامه‌‌ها و نظرات آنها استقبال نمی‌کنند؛ زیرا آنچه در کلاس‌های آموزشی به کشاورزان گفته می‌شود دور از ذهن، غیرجذاب و به دور از نیاز کشاورزان است که باعث شده فعالیت‌های ترویجی هیچ‌گاه به اهداف خود نرسد؛ اما همچنان شاهدیم که این فعالیت‌ها بدون فایده و ثمر برگزار می‌شود.
در حوزه میزان ظرفیت تولید کود در ایران باید در نظر داشت که ظرفیت تولید کود تکنیکال در حوزه تولید کودهای سالم این مشکلات هم در حوزه قانون‌گذاری، هم در حوزه مشوق‌ها و هم در حوزه فعالیت‌‌های ترویجی دیده می‌شود. فعالیت‌های ترویجی اهداف خود را دارد صرف‌نظر از آن چیزی که در بازار دارد، انجام می‌شود

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای