آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16785

افزایش 30درصدی قیمت چای خارجی با رشد هزینه‌ها

رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: چای وارداتی در سال جاری با افزایش حدود 30درصدی مواجه خواهد شد.

افزایش 30درصدی قیمت چای خارجی با رشد هزینه‌ها

مزرعه سبز : رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: چای وارداتی در سال جاری با توجه به تغییر تعرفه های گمرکی، خروج از لیست کالاهای اساسی و گرانی 200درصدی هزینه های حمل و نقل، بسته بندی و… با افزایش حدود 30درصدی مواجه خواهد شد.

احمدرضا بخشی در گفتگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: مسئولان وقتی می خواهند از انتفاع کالاهای اساسی استفاده کنند، چای را جزو کالای اساسی نمی دانند، اما وقتی می خواهند از عوارض کالاهای اساسی استفاده کنند، برای این محصول عوارض وضع می کنند. واردکنندگان چای نیز در حال حاضر نمی دانند که کالایی که وارد می کنند کالای اساسی است یا خیر.

چای کالای اساسی است

وی ادامه داد: به زعم ما چای کالای اساسی است و بعد از برنج و روغن مصرف بسیاری دارد. اما در قانون جدید کالای اساسی به حساب نمی آید. اگر چای کالای اساسی است، چرا ارز واردات چای را به نیمایی تغییر دادند و آن را شامل مالیات بر ارزش افزوده در کمرگ کردند. مسئولان نمی توانند ارزش افزوده را در گمرک لحاظ کنند و در قیمت مصرف کننده لحاظ نکنند.

بخشی تصریح کرد: برای این که بتوانیم جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت ها را بگیریم، دولت باید همکاری کند و چای را جزو کالاهای اساسی لحاظ و این محصول را شامل قوانین کالاهای اساسی کند تا ما هم بتوانیم آن را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این که واردکنندگان چای در حال حاضر با چه مشکلاتی مواجه هستند، اظهار داشت: کاهش تبادلات تجاری سریلانکلا با دیگر کشورها به دلیل فروپاشی سیاسی و اقتصادی در این کشور، بالارفتن قیمت های جهانی چای در کشورهای صادرکننده به مقدار 60سنت تا یک دلار و صدور بخشنامه های خلق الساعه مانند تغییر پایه ارزش کمرگی به نرخ نیمایی بدون نظرخواهی از فعالان و صاحب نظران این صنف از مهم ترین مشکلات واردکنندگان چای در شرایط فعلی است.

وی گفت: تغییر پایه ارزش کمرگی به نرخ نیمایی سبب افزایش 10 تا 12هزار تومانی قیمت نهایی هر کیلو چای وارداتی می شود.

حذف ارز دولتی واردات چای به بهانه حمایت از تولید داخل اشتباه بود

بخشی با انتقاد از حذف ارز دولتی واردات چای بیان کرد: حذف ارز دولتی واردات چای به بهانه حمایت از تولید داخل اشتباه بود. وقتی چای داخل تنها 20درصد بازار را پوشش می دهد و با صادرات بخشی از آن تنها 12 تا 15درصد نیاز داخل را تأمین می کند، این که به بهانه حمایت از تولید داخل، ارز واردات 85درصد چای مورد نیاز کشور را گران کنیم، درست نیست.

وی در پاسخ به این که راهکار شما برای حمایت از تولید چای در داخل چیست، گفت: حمایت از چای کاران با بیمه و دادن نهاده به قیمت دولتی، استفاده از دستگاه های مدرن، حمایت از تولیدکنندگان با کاهش نرخ حامل های انرژی، سود تسهیلات و نیز احیاء و نوسازی باغ ها و استفاده از صاحب نظران خارجی حوزه چای از جمله راهکارهایی است که دولت باید به آن توجه کند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای