آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19836

اهمیت کشت دیم در کشور نباید فراموش شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز اقتدار و امنیت غذایی و اهمیت آن برای همه دولت‌ها مشخص شده و جنگ اوکراین و روسیه نشان داد که اهمیت آن تا چه اندازه بالا است.

اهمیت کشت دیم در کشور نباید فراموش شود
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت کشت دیم در کشور گفت: امروز اقتدار و امنیت غذایی و اهمیت آن برای همه دولت‌ها مشخص شده و جنگ اوکراین و روسیه نشان داد که اهمیت آن تا چه اندازه بالا است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، ساداتی‌نژاد در همایش آغازین سال زراعی 1401 - 1402 و طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور اظهار داشت: هیات دولت در اولین جلسه سال 1401 افزایش قیمت گندم را دولت تصویب کرد که البته نتیجه این تصمیم در سال آینده بیشتر مشهود خواهد بود که این اقدام اتفاق بزرگی برای پایداری غذا در کشور محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی انجام شده است که عبارتند از: 1-افزایش قیمت خرید محصولات کشاورزی؛ 2-کاهش 45 درصدی قیمت کودهای پایه با وجود افزایش قیمت‌های جهانی و 3-اجرای کشاورزی قراردادی است که در برخی کشورها دنیا حدود 45 درصد کشت به صورت قراردادی انجام می‌شود. 4- طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور.
وی اضافه کرد: افزود: در دنیا کشت دیم اهمیت خاصی دارد اما در کشور ما تا حدودی فراموش شده است در حالی که فشار به آب‌های زیرزمینی و محیط زیست در شرایط دیم‌کاری بسیار کم است.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دنیا بین 60 تا 70 درصد از تولید محصولات کشاورزی در دیمزارهای است؛ اما در ایران این رقم فقط 8 درصد است که باید بهبود پیدا کند. طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود به افزایش تولیدات دیم در کشور منجر خواهد شد.

شیلات ظرفیت‌ مغفول مانده

ساداتی‌نژاد گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های مغفول مانده در کشور ما بخش شیلات است که بسیار با اهمیت است که مورد غفلت واقع شده؛ بخش سلات و آبزیان از حوزه‌های بسیار اشتغال‌زا، ثروت آفرین و ارز آور به حساب می‌آید.

دلیل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی به افزایش جهانی آن بر می‌گردد

در جریان جنگ اوکراین و در حالی که پر ادعاترین کشورهای مجبور به سهمیه‌بندی غذا شدند، در ایران با هیچ گونه کمبود غذایی مواجه نبودیم و در بسیاری از مواد غذایی ازدیاد هم داشتیم.
دلیل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی به افزایش جهانی آن بر می‌گردد که متاسفانه این موضوع به خوبی برای جامعه توضیح داده نشده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای