آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32896

بانوان، بازوهای پرتوان صنعت غذا

همواره خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و بروز استعدادهای درخشان، منجر به پیشرفت و ارتقاء صنایع مختلف از جمله صنعت غذا می‌گردد. صنعت غذا به لحاظ جذابیت و تنوعی که در زمینه‌های مختلف تولید، عرضه و بسته‌بندی دارد، می‌تواند ضمن جذب مصرف‌کنندگان داخلی، زمینه‌ای برای صادرات اقلام غذایی و در نتیجه ارزآوری مناسب برای کشور به وجود آورد.

بانوان، بازوهای پرتوان صنعت غذا

اخبار سبز کشاورزی؛ در این میان با پدر و دختری همکار و همراه با یکدیگر که قدم در راه تولید و بهره‌وری در زمینه‌های کشاورزی و صنعت غذا گذاشته‌اند، آشنا شدیم که شرکت تحت عنوان مزه‌پروران نوآور( پری‌شاد ) تاسیس کردند.

چنان که دکتر پیمان بیات در زمینه صادرات و واردات اقلام مختلف محصولات کشاورزی از جمله میوه، خشکبار و دیگر محصولات، پرتلاش و با همتی بلند مشغول به فعالیت است و دختر ایشان خانم پریا بیات، بانویی جوان، خلاق و با ایده‌های نو و کارآفرین که مبادرت به تولید انواع ناگت و تبدیل غذاهای سنتی به غذاهای جدید و اصطلاحا فست‌فودی نموده که توانسته آحاد مردم به خصوص نوجوانان و جوانان را با این ابداع و ابتکار آشنا سازد.

تاسیس برند «پری‌نیک» قدمی مهم و اصولی در تامین و امنیت‌غذایی جامعه

این پدر و دختر با تاسیس برند « پری‌نیک » قدمی مهم و اصولی در تامین و امنیت‌غذایی جامعه برداشته و همچنین با کارآفرینی برای بانوان ‌سرپرست خانواده، فضای مهمی را در اشتغال کشور ایجاد کرده است.

وجود چنین نیروهای با استعداد و خلاق به ویژه در حیطه صنعت غذا فرصتی مغتنم و طلایی است، چرا که غذا به عنوان عنصر اصلی و محوری در جامعه با سلامت مردم رابطه مستقیمی دارد.

تولید غذاهای با کیفیت و بدون مواد نگهدارنده و عاری از هرگونه عامل بیماری، لازمه استفاده آن برای اقشار مختلف جامعه است که خانم پریا بیات و سیستم تحت مدیریت او به خوبی از عهده آن برآمده است.

پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی و نشریه «دام و کشت و صنعت» که سال‌ها است در انعکاس فعالیت‌ها و نو‌آوری‌‎های تولیدکنندگان در زمینه‌های کشاورزی، غذایی و غیره فعالیت دارد، این بار نیز در گفتگویی صمیمانه با ایشان سعی کرده است که ضمن تقدیر از اقدام ایشان و همچنین پدر حامی و پیشکسوت خود در زمینه تولید این غذاها، انعکاس این رویداد در خور توجه بپردازد و بتواند همراه با اهداف ملی رسالت مطبوعاتی خود را انجام داده و مخاطبین و خوانندگان نشریه را در جریان فعالیت‌های این پدر و دختر قرار دهد، باشد که مسئولین ذیربط در بخش صنعت غذا بتوانند در آینده‌ای نزدیک با حمایت‌های جدی و موثر از مبتکرینی مشابه باعث رشد و ارتقاء صنعت غذای کشور شوند و شعار امسال(رشد تولید) را به معنای واقعی کلمه جامه عمل بپوشانند.

لطفا توضیح دهید که چه محصولاتی در مجموعه شما تولید می‌شود.

شرکت ما در تولید فرآورده‌های پروتئینی در چهار گروه مختلف انواع ناگت، برگر، ژامبون و کوکتل فعالیت دارد.

این محصولات چه کمکی به ارتقاء صنعت غذای کشور و پاسخگویی به نیاز غذای مردم می‌کنند؟

محصولات مذکور فاقد هرگونه مواد نگهدارنده و اسانس و رنگ می‌باشد. همچنین برای تولید از مواد اولیه درجه یک و گوشت گرم استفاده می‌کنیم. سعی کرده‌ایم با تولید غذای فست‌فود سالم نیاز جامعه درباره دغدغه خانوارهایی که به دنبال غذای سلامت هستند را رفع کنیم.

تاسیس برند «پری‌نیک» قدمی مهم و اصولی در تامین و امنیت‌غذایی جامعه

چه راهکاری برای فرهنگ سازی و معرفی این محصولات جدید در میان آحاد مردم و خصوصا جوانان اندیشیده‌اید؟

محصولات ما کاملا بر اساس ذائقه ایرانی‌ها نوآوری شده است. در واقع تلفیق غذای فست‌فود غربی با مزه ایرانی از نوآوری‌های ما بوده و با توجه به سلیقه غذایی کودکان، نوجوانان و جوانان که به شدت میل به غذای فست‌فودی دارند، با این تلفیق، مزه‌های سنتی ایرانی را حفظ کرده و تبدیل به فست‌فود کرده‌ایم که هم برای جوانان جذاب باشد و هم برای میانسالان؛ به عنوان مثال قرمه‌ سبزی غذای مورد علاقه اکثر ایرانی‌ها است که ما آن را تبدیل به ناگت کرده‌ایم.

همچنین، برای انجام مسئولیت اجتماعی که داریم به‌طور کامل برای تشکیل تیم پری‌شاد، از بانوان توانمند سرپرست خانوار استفاده کردیم و این کار و تولیدات تماما به دست بانوان انجام می‌شود.

به طور کلی در صنعت غذای کشور چه توانایی‌هایی در بعد صادرات و تامین فرآورده‌های غذایی وجود دارد؟

با توجه به این‌که ایران کشوری چهارفصل و همچنین از خاک حاصلخیز برخوردار است، در امور باغداری، کشاورزی، دامپروری و تولید و تامین غذا آشنایی کاملی وجود دارد. صنایع و امکاناتی در کشور موجود است که می‌تواند پایگاهی باشد برای تامین غذای منطقه و همچنین صادرات غذا باشد.

چهارفصل بودن ایران امکانات و شرایط مثبت زیادی را برای تولید و تامین در اختیار کشاورزان و تجارت قرار می‌دهد که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از پتانسیل‌های موجود به خوبی استفاده و سهم عمده‌ای در تامین غذای بازار 400 الی 500 میلیون نفری که همسایه کشور ما هستند را برای کشور ایجاد کرد.

ساختار محصولات کشاورزی کشور در بعد صادرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای صادرات محصولات کشاورزی نیاز به مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها داریم که شامل چند بخش می‌شوند: بخش اول شامل تولید و تامین محصولات کشاورزی و موادغذایی به صورت ارگانیک یا به صورتی که حداقل مواد شیمیایی در تولید آنها استفاده نشده باشد تا مورد توجه تمامی بازارهای مورد هدف قرار گیرند.

کشورهای مختلف، پروتکل‌های مختلفی برای استفاده از کودهای شیمیایی یا سموم کشاورزی دارند که باید این موارد برای حضور در هر بازاری مطالعه شود و محصولات عرضه شده با استناد به استانداردها و پروتکل‌های مورد پذیرش کشور هدف باشد.

بخش بعدی مورد نیاز، سردخانه‌هایی است که میوه، سبزی و محصولات کشاورزی را بتوان به صورت سالم و استاندارد، با توجه به حجم آن و همچنین با لحاظ کردن شرایط مناسب صادرات، در آن‌ها نگهداری کرد.

مورد بعدی زیرساخت‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای مورد نیاز است. برای سهولت صادرات به کشورهای هدف، بیشتر محصولات کشاورزی توسط کانتینرهای یخچال‌دار جابجا می‌شوند، چون که فسادپذیرند.

کانتینر یخچال‌دار یکی از معضلات جامعه تولیدکنندگان است، چرا که به تعداد کافی وجود ندارد و همین امر باعث بالا رفتن هزینه نقل و انتقال می‌شود. به همین دلیل دولت باید تمهیداتی را مهیا نماید که به اندازه کافی کانتینر یخچال‌دار و همچنین کامیون‌های حمل و نقل، ساخته یا وارد شوند. همچنین هواپیماهای باری و توسعه خطوط ریلی برای انتقال در دستور کار باشد.

بخش بعدی شامل موارد بسته‌بندی است. باید صنایع بسته‌بندی به‌روز و مطابق استاندارد باشد.

بسته‌بندی از دو جهت اهمیت دارد، اول از جهت سالم نگه داشتن محصولات و دلیل دوم اینکه خیلی از محصولات مستقیما وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شوند و در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند که برای جذاب‌سازی آن باید برنامه‌ریزی شود و همگام با صادرات، صنایع بسته‌بندی نیز رونق پیدا کند.

تاسیس برند «پری‌نیک» قدمی مهم و اصولی در تامین و امنیت‌غذایی جامعه

تاکنون چه محصولات و فرآورده‌هایی و به چه کشورهایی صادر کرده‌اید؟

محصول کیوی که به کشور روسیه صادر می‌کنیم.

مشکلاتی که پیش روی صادرکنندگان در این بخش وجود دارد چیست؟ حل این مشکلات چگونه است؟

از مشکلات پیش پای صادرکنندگان می‌توان به عدم تناسب تبدیل نرخ ارز صادراتی به ارز ریالی در داخل کشور و مقایسه آن با ارز آزاد اشاره کرد. با توجه به این مورد که قراردادهای صادراتی مدت‌دار هستند، مثلا دوره 6 ماهه و طی آن کشور واردکننده انتظار ثبات قیمتی دارند که در کشور ما این موضوع بسیار دشوار است. با توجه به اینکه قیمت‌ها در ایران هر ماه دستخوش ناپایداری هستند، قراردادهای صادراتی بسیار کم و کوچک می‌شوند که تاثیر منفی روی صادرات دارد. مشکلات بعدی زیرساخت‌های فرسوده و مستهلک در جاده‌های حمل و نقل ریلی و هوایی است که نمی‌تواند پاسخگوی صادرات باشند.

دولت و خصوصا وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی چگونه می‌توانند برای صادرات و واردات به بخش خصوصی کمک کند؟

وزارت جهادکشاورزی و دولت وظیفه تسهیل‌گری در توسعه صادرات دارند. بخش خصوصی به عنوان متولی اجرایی و اصلی می‌تواند وارد و با تسهیل‌گری که وزارت جهادکشاورزی و دولت انجام می‌دهند، نسبت به توسعه صادرات اقدام کند.

توسعه حمل و نقل، تسهیل در قوانین و رعایت الزامات بازارهای صادراتی در مورد استفاده از کود و سموم شیمیایی تماما می‌تواند توسط دولت و وزارت کشاورزی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان به موقع و به درستی ابلاغ شده و از این طریق یاری دهنده بخش خصوصی باشد.

سیستم بانکی باید جهت برگشت سرمایه‌ها کمک حال صادرکنندگان باشد؛ سازمان صمت نیز در قوانین گمرکی و سرعت عمل در ترخیص کالاها به مقصدهای صادرات اقدامات لازم را انجام دهد و به طور پیوسته توسط دولت تحت پایش و کنترل باشد.

چه پیامی برای جامعه کشاورزی و صنایع غذایی کشور دارید؟

در پایان از تمام تولیدکنندگان، کشاورزان و صادرکنندگان مواد غذایی که با وجود تمام کم و کاستی‌ها و مشکلات پای کار ایستاده و کارها را ادامه می‌دهند تا اقتصاد کشور برقرار بماند و ماحصل آن باعث ایجاد چرخه اقتصادی شود، تشکر می‌کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای