آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32912

بیمه؛ بهترین محل برای پرداخت یارانه به کشاورزان

اصولا در تمام کشورها کشاورزی به حمایت‌های ویژه یا همان یارانه نیاز دارد و این موضوع در ایران ما حادتر و ضروری‌تر نیز می‌نماید؛ چراکه شرایط به‌گونه‌ای است که

بیمه؛ بهترین محل برای پرداخت یارانه به کشاورزان

اصولا در تمام کشورها کشاورزی به حمایت‌های ویژه یا همان یارانه نیاز دارد و این موضوع در ایران ما حادتر و ضروری‌تر نیز می‌نماید؛ چراکه شرایط به‌گونه‌ای است که تاب‌آوری کشاورزان برای ادامه تولید، کاری سخت‌تر و دشوارتر است؛ به همین دلیل لزوم توجه به منافع کشاورزان از طریق پرداخت یارانه و کمک از بودجه‌های عمومی ضروری‌تر است.

اخبار سبز کشاورزی ، حسین کاظمی | اگرچه پرداخت یارانه به بخش کشاورزی ضرورت دارد؛ اما اینکه این یارانه‌ها چگونه پرداخت شود نیز موضوع بسیار با اهمیتی است و باید حداکثر دقت را به خرج داد تا یارانه های پرداختی موثر واقع شده و به قشر هدف خود برسند تا اهدافی که برای پرداخت یارانه مدنظر است، محقق شود.

چنانکه می‌دانیم در بخش کشاورزی یارانه‌های زیادی نیز توسط دولت اختصاص می‌یابد؛ اما به‌دلیل اینکه این یارانه‌ها در مسیر مناسبی به‌کار گرفته نمی‌شود، علاوه‌بر اینکه کارآیی لازم را ندارند، محلی برای سوء‌استفاده و رانت‌جویی برخی از افراد را فراهم می‌کند که تبعات مخرب آن دامن‌گیر جامعه و اقتصاد می‌شود.

کمک به توسعه بیمه محصولات کشاورزی

اما برای حمایت از کشاورزان یکی از بهترین محل‌ها برای پرداخت یارانه، کمک در جهت توسعه بیمه محصولات کشاورزی است تا کشاورزان، بهره‌برداران و تولیدکنندگان این بخش با طیب خاطر بیشتری به کار ادامه دهند.

اساسا در بخش کشاورزی، تولیدکنندگان چندان استطاعت مالی ندارند و حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند نسبت به خرید بیمه‌های موثر اقدام کنند به نظر می‌رسد که هدایت یارانه‌ها و کمک‌های دولتی به سمت بیمه محصولات کشاورزی بتواند کمک کند تا این یارانه‌ها به شکل بسیار مناسب‌تر و با کمترین نشتی ممکن به هدف خود برسند.

توجه ویژه تصمیم‌گیران به بیمه محصولات کشاورزی

اینجاست که بر تصمیم‌گیران، مدیران و تصمیم‌سازان لازم می‌شود که در اختصاص یارانه‌ها به بخش کشاورزی، توجه ویژه‌ای به بیمه محصولات کشاورزی داشته باشند.

البته اکنون حدود 3 الی 4 دهه از شکل‌گیری بیمه محصولات کشاورزی گذشته است و ساختارها و تجربه‌های ارزشمندی نیز در این زمینه شکل گرفته که می‌تواند یارانه‌ها را به‌سمت منطقی‌تر و عاقلانه‌تر شدن هدایت می‌کند.

شاید بتوان گفت ساختارها و بدنه اجرایی و کارشناسی که در بیمه محصولات کشاورزی در ایران شکل گرفته است، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین نوع خود در دنیا باشد که توانسته طیف وسیعی از محصولات کشاورزی را تحت پوشش قرار دهد؛ اما به هر حال این تشکیلات چنانکه گفته شد نیاز به حمایت‌های بودجه‌ای بیشتری برای کمک به بخش کشاورزی دارند که امید می‌رود مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای