آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31408

تداوم تجارت چمدانی زعفران ایرانی

بسیاری از کارشناسان براین باورند که مشکلات متعدد سد راه صادرات، حجم کم و حمل آسان منجر به تجارت چمدانی و قاچاق زعفران ایران به آن سوی مرزها شده است. به گزارش

تداوم تجارت چمدانی زعفران ایرانی

بسیاری از کارشناسان براین باورند که مشکلات متعدد سد راه صادرات، حجم کم و حمل آسان منجر به تجارت چمدانی و قاچاق زعفران ایران به آن سوی مرزها شده است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار، زعفران ایران از محصولات منحصر به فردی است که به دلیل برخی مشکلات و شرایط بازارهای صادراتی همچنان به نام و کام دیگر کشورها به فروش می‌رسد.

ماجرای تجارت چمدانی و قاچاق زعفران ایرانی چندی پیش معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در شرایطی که ۹۲ درصد تولید زعفران در اختیار ایران است، اما سهم ما از بازار ۸ میلیارد دلاری کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است.

تجارت چمدانی زعفران در ایران حدود ۲ درصد از ارزش کل کالای صادراتی را تشکیل می‌دهد

بنابر آمار تجارت چمدانی زعفران در ایران حدود ۲ درصد از ارزش کل کالای صادراتی را تشکیل می‌دهد که این موضوع در کنار قاچاق زعفران به آن سوی مرزها به دلیل حجم‌ کم و حمل آسان این‌ محصول استراتژیک می‌تواند ضربه جدی به تولید وارد کند که توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و اجرای سیاست حمایتی زعفران می‌تواند مانع این امر شود.

صادرات چمدانی و قاچاق زعفران به دلیل حمل آسان، بازار را به‌ هم می‌ریزد

صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به تجارت چمدانی زعفران، گفت: در ۶ ماهه اخیر نوسانات شدید قیمت ارز در بازار را تجربه کردیم که در نهایت صادرات چمدانی و قاچاق زعفران بدلیل حمل آسان، بازار را به‌ هم می‌ریزد.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران هم با اشاره به اینکه صادرات چمدانی بیانگر قاچاق زعفران است، گفت: معضل صادرات چمدانی مربوط به کنترل‌های مرزی است که دولت و دستگاه‌های نظارتی باید نظارت خود در این بخش را افزایش دهند.

با وجود اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شود، اما موانع و مشکلات سد راه صادرات این محصول از سرخی روز افزون آن کاسته است چراکه این محصول از طریق قاچاق، تجارت چمدانی یا صادرات مجدد توسط ۵ مشتری عمده زعفران ایرانی در بازارهای دنیا به نام‌های دیگر عرضه می‌شود؛ انتظار می‌رود متولیان امر با اتخاذ تدابیر مناسب، سهم زعفران ایران در بازارهای دنیا را افزایش دهند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای