آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31196

تفاوت قهوه و اسپرسو

امکان دارد که خیلی‌ها برای اولین بار اقدام به نوشیدن قهوه یا ورود به این رشته کرده باشند، به همین علت ممکن است دچار اشتباه شده و قهوه را با اسپرسو یکی بدانند

تفاوت قهوه و اسپرسو
امکان دارد که خیلی‌ها برای اولین بار اقدام به نوشیدن قهوه یا ورود به این رشته کرده باشند، به همین علت ممکن است دچار اشتباه شده و قهوه را با اسپرسو یکی بدانند. از آن‌جایی که این دو نوشیدنی وجوه مشترک و مشابه زیادی دارند، در همان حال، تفاوت‌های کلیدی نیز دارند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ در این مطلب اشاراتی به تفاوت‌های قهوه و اسپرسو شده و چگونگی تهیه نوشیدنی‌هایی لذیذ با این دو ماده بیان می‌شود.

اسپرسو

اسپرسو نوعی از قهوه است که با دستگاه اسپرسو تهیه می‌شود. این دستگاه آب داغ را با فشار وارد بسته‌های قهوه‌های آسیاب شده می‌کند. نتیجه این کار به دست آمدن مقدار کمی از نوشیدنی قهوه با عطر و طعم قوی است. اسپرسو از همان دانه‌های قهوه‌ای که برای مواد دیگر استفاده می‌شوند، تهیه می‌گردد، اما چگونگی روش تهیه آن به این معنا است که مقادیر کافئین آن بیشتر است، بنابراین در فنجان‌های کوچک‌تر تهیه و عرضه می‌شود.

تفاوت قهوه و اسپرسو تفاوت قهوه و اسپرسو

قهوه

قهوه نوعی نوشیدنی تهیه شده از دانه‌های بو داده(تفت داده) قهوه است. این دانه‌ها ابتدا آسیاب و سپس بر روی یک فیلتر همراه با آب داغ قرار می‌گیرند. آب‌جوش عطر و طعم را از دانه‌ها گرفته و تبدیل به نوشیدنی قهوه می‌شود. قهوه به دلیل آن که دارای آب بیشتری است، کافئین کمتری دارد و به همین دلیل رقیق‌تر است. علاوه بر آن، اندازه ذرات قهوه درشت‌تر از اسپرسو است که موجب محتوای کمتر کافئین می‌گردد. در حالی که اسپرسو منحصرا به یک روش نوشیده می‌شود، اما نوشیدن قهوه روش‌های گوناگون دارد.
نوشیدنی سرد: که دانه‌های قهوه در آب سرد قرار داده شده و تبدیل به نوشیدنی می‌شود که روشی مورد پسند است.
روش قطره‌ای: این روش معمولا در منازل و با کمک دستگاه‌هایی که آب داغ را به صورت قطره‌ای بر روی ذرات آسیاب شده می‌ریزد، به دست می‌آید. روش‌های دیگری نیز چون Pour-over ,French press و Siphon brewers که هریک از آنها تفاوت‌های اندکی در میزان کافئین دارند، وجود دارد.

تفاوت‌های قهوه اسپرسو

اولین تفاوت اساسی بین نوشیدنی قهوه و اسپرسو روش تهیه آن‌ها است. هر دو آن‌ها، آب جوش از طریق یک فیلتر وارد ذرات قهوه می‌شود، اما در اسپرسو، مایع نهایی غلظت بیشتری دارد. تفاوت دوم آن است که اسپرسو دارای عطر و طعم بیشتر و بافت ضخیم‌تری است. علی‌رغم آن که ماده اولیه هر دو یکسان است در روش تولید کاملا با یکدیگر تفاوت دارند، ضمن آن که اسپرسو یک نوع نوشیدنی ساخته شده از قهوه است اما نوشیدنی قهوه مانند اسپرسو نیست

مقدار کافئین

مقدار کافئین در اسپرسو و قهوه به دلیل روش‌های تهیه آنها متفاوت است و در حجم مساوی کافئین بیشتری دارد. هر فنجان اسپرسو در حدود 63 میلی‌گرم کافئین دارد در حالی که همان مقدار قهوه فقط 4 میلی‌گرم کافئین دارد. اما به دلیل آنکه معمولا اسپرسو همراه با شیر تهیه می‌شود، امکان دارد که مقدار کافئین آن بسیار کم شود.
یک لیوان 220 سانتی‌متر مکعبی از قهوه بین 95 تا 130 میلی‌گرم کافئین دارد که بیش از یک لیوان اسپرسو همراه با شیر است. معمولا اسپرسو همراه با شیر، انواعی از شربت‌ها و مواد دیگر طعم‌دهنده تهیه می‌شود.
در اینجا به چند نوع اسپرسو و ترکیب آن‌ها اشاره می‌شود .
  • Latte که همرا با مقداری شیر گرم و کف تهیه می‌شود. در بسیاری از موارد از طعم‌دهنده‌های خاص مانند استخودوس و حتی کدو حلوایی نیز استفاده می‌شود.
  • Cappuccino این نوشیدنی بسیار شبیه Latte است، اما قهوه، شیر و طعم‌دهنده‌های آن به میزان یکسان و بنابراین غلظت و طعم بیشتری دارد.
  • Macchiato عطر و طعم بسیاری قوی‌تری نسبت به کاپوچینو دارد چرا که از اسپرسو و کف شیر تهیه شده و چنانچه ماده اولیه آن قهوه با کیفیتی باشد، طعم و مزه بسیار خوبی دارد.

‍ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای