آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27843

توانایی ایران برای کسب رتبه اول تولید کود در آسیا

توانایی ایران برای کسب رتبه اول تولید کود در آسیا/ سید علی امامی-مدیر عامل کارخانه تحقیقی تولیدی گروه امامی

توانایی ایران برای کسب رتبه اول تولید کود در آسیا
اخبار سبز کشاورزی ؛ با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات ( اینجا ) را کلیک کنید.

سید علی امامی - مدیر عامل کارخانه تحقیقی تولیدی گروه امامی

1- نهاده‌های داخل کشور براساس سیستم و اکوسیستم‌های ایران تولید شده است و تا جایی که تکنولوژی داخلی یاری کرده است، تولیدات مقرون به صرفه و موثر هستند. در ارتباط با کودهای شیمیایی باید گفت در حال حاضر بعضی از فرمولاسیون‌هایی که در ایران تولید می‌شود و با اروپا و آمریکا مشترک است بسیار قوی‌تر و موثرتر است. اما در بعضی از فرمول‌ها به دلیل نبود مواد اولیه در کشور و تحریم، هنوز قادر به تولید نیستیم.
2- موانع اصلی در ارتباط با تولید کودهای شیمیایی با کیفیت به شرح زیر است:
الف- کافی نبودن مواد اولیه با کیفیت
ب- عدم وجود تکنولوژی و خط تولید به روز به دلیل تحریم گسترده
ج- عدم ترویج استفاده از کودهای ایرانی توسط سازمان‌های ذیربط
د- ایران می‌تواند جایگزین اکثر کشورهای تولیدکننده شود و در آسیا رتبه اول و کمیت را داشته باشد به شرط حمایت دولت در راستای محاسبه مالیات تولید مناسب، واردات مواد اولیه با کیفیت حمایت از دانش‌های نوین بومی
4- به دلیل کم توان بودن مصرف‌کننده از نظر مالی، هرگونه هزینه سربار، که به قیمت پایه اضافه شود بر روی قیمت تمام شده اثری دوچندان دارد، مانند ارزش‌افزوده، هزینه‌های انرژی مصرفی کارخانه‌ها، هزینه‌های گزاف بسته‌‎بندی ناشی از تحریم‌ها و … بنابراین کاهش هزینه‌های سربار= کاهش هزینه و قیمت تمام شده= افزایش توان‌تولید= افزایش توان خرید مصرف‌کننده.
5- بسیار ضعیف و عملا هر دو ناتوان از آموزش‌های کاربردی هستند. سازمان جهادکشاورزی بخش ترویج در این ارتباط بدون اغراق، صفر است.
9- ظرفیت کودهای پایه و نیاز کشور به طور میانگین 4 میلیون تن است که در حدود 3 میلیون تن آن در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود. البته افزایش ظرفیت تولید داخل، امکان پذیر است و می‌توان واردات را حذف و حتی مازاد را صادر نمود.
11- تحریم گسترده ایران موجب شده، صادرات ایران در رابطه با کودهای شیمیایی به حداقل ممکن برسد. کودهایی با فرمول‌های خاص که در اروپا می‌تواند به راحتی جایگزین شرکت‌های آمریکایی شود کاملا امکان‌پذیر است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای