آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18460

جولان عسل تقلبی در بازار با اجباری‌ نبودن استاندارد عسل

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

جولان عسل تقلبی در بازار با اجباری‌ نبودن استاندارد عسل
یک کارشناس صنعت زنبورداری با بیان این‌که اجباری‌نبودن استاندارد عسل به نفع متقلبان شده است، گفت: محققان و کارشناسان تلاش زیادی برای اجباری‌شدن استاندارد عسل کردند تا محصول شناسنامه‌دار و سالم به دست مردم برسد، اما در دولت قبل با استاندارد اجباری عسل مخالفت شد و جای سوال است که وقتی فعالان این صنعت و تشکل مربوطه خواهان استاندارد اجباری بودند، چگونه با آن مخالفت شد؟
عیسی نوذری در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: زمانی که شورای عالی استاندارد با استاندارد اجباری عسل موافقت کرد، مشتریان خارجی خوبی برای عسل ما پیدا شد، ولی پس از حذف استاندارد از خرید عقب‌نشینی کردند، چون آنان به سلامت مردم خود اهمیت می‌دهند. بعد از آن هم چند برند عسل دست‌ساز ثبت شد و این‌جاست که سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد نمی‌توانند کارگاه متقلبان را پلمب کنند، چون برای عسل استاندارد اجباری نیست.
وی با اشاره به این‌که هیچ نظارتی بر فروش عسل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست، افزود: در حال حاضر متقلبان با شربت چغندرقند، شیرین‌کننده‌‌ها و… عسل تقلبی درست می‌کنند و با درج قیمت بالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌فروشند و آن‌ها نیز تخفیف 50درصدی برای آن اعمال می‌کنند و به مردم می‌فروشند. بسیاری از این فروشگاه‌ها نیز برای خود عسل بسته‌بندی می‌کنند، در حالی که باید محصول آن‌ها کد داشته باشد که ندارد.

باغداران و کشاورزان آموزشی برای مصرف سموم نمی‌بینند

این کارشناس صنعت زنبورداری ادامه داد: خودکفایی به هر قیمت در تولید محصولات کشاورزی سبب واردات بی‌حد و حصر انواع سموم بی‌کیفیت و مصرف آن در کشور شده و چون باغداران و کشاورزان آموزش چندانی در حوزه مصرف سموم نمی‌بینند و هدف هم فقط بالابردن راندمان تولید است، این امر سبب برگشت خوردن برخی از محصولات از بازارهای هدف، مرگ زنبورها و… می‌شود.
نوذری گفت: البته بعد از مرگ زنبورها در سال جاری، یکی-دو استان توانستند با پیگیری خود مرگ و میر زنبورها را به وزارت جهاد اطلاع دهند و مسئولان با بررسی به صحت این ادعا پی بردند؛ البته این اطلاع‌رسانی از سوی فعالان صنعت زنبورداری در سال‌های گذشته نیز انجام می‌شد که راه به جایی نبرد، که اگر می‌برد امسال شاهد مرگ و میر زنبورها نبودیم.

زنبورعسل تنها آلترناتیو افزایش کمی و کیفی محصول است

وی تصریح کرد: طی سالیان گذشته شاهد پروانه‌های بسیار در مزارع بودیم، ولی اکنون به سبب سمپاشی‌های بی‌رویه تعداد آن‌ها کم شده و تنها حشره‌ای که گرده‌افشانی می‌کند، زنبورعسل است. لازم به ذکر است که در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه زنبورعسل تنها آلترناتیو افزایش کمی و کیفی محصول و از عناصر پایه در تولید است و نقش زنبور در افزایش محصولات کشاورزی 90برابر سودی است که به زنبوردار می‌رساند.
این کارشناس صنعت زنبورداری گفت: باغداران در فصل بهار باید سمپاشی را زمانی انجام دهند که زنبورها بیرون نباشند و با اطلاع‌دادن به زنبورداران و جابه‌جا کردن کلنی‌ها سبب شوند زنبورها نابود نشوند و مهم‌ترین امر در این بین آموزش و اطلاع‌رسانی است. این در حالی است سازمان تحقیقات باید برای باغداران و کشاورزان برنامه آموزشی داشته باشد که چنین نیست.
وی بیان کرد: گرده‌افشانی در طبیعت 10درصد به وسیله باد و 90درصد به وسیله حشراتی مانند پروانه، سنجاقک، زنبور و… انجام می‌شود که در بین حشرات هم زنبورعسل این کار را بیش‌تر انجام می‌دهد و بقیه حشرات به دلیل سمپاشی بی‌رویه کم‌تر در طبیعت دیده می‌شوند؛ لذا به زنبورعسل باید توجه بیش‌تری شود.
نوذری با بیان این‌که زنبورعسل غیر از فواید بسیار برای آب، خاک و محیط زیست، نقش مهمی در اشتغال‌زایی نیز دارد، افزود: نیاز است به نقش زنبورعسل در کشاورزی توجه شود، زیرا این حشره مانع جلوگیری از هم‌خونی گیاهان می‌شود.

اعتراض زنبورداران به اعمال 9درصد مالیات بر ارزش افزوده برای عسل

وی گفت: در حال حاضر با مکمل 30هزار و شکر 24هزار تومانی، اعمال 9درصد مالیات بر ارزش افزوده برای عسل و نیز نداشتن بیمه تأمین اجتماعی، زنبورداران در شرایط سختی به سر می‌برند، در حالی که همه محصولات کشاورزی از مالیات بر ارزش افزوده معافند و حتی به شکر نیز یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد. سوال این است که دولت با چه برنامه و هدفی 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای عسل لحاظ می‌کند، آن‌هم برای زنبوردارانی که در شرایط سخت این محصول را تولید می‌کنند.
نوذری افزود: متأسفانه نگاه برنامه‌ریزی در کشور ما بر اساس جثه است و نه ابر اساس ارزش افزوده؛ مثلاً چون زنبور عسل کوچک است و فعالیت در این حوزه رانتی ایجاد نمی‌کند، نگاه به این حوزه حمایتی نیست. البته ما حمایت نمی‌خواهیم، فقط کاری به ما نداشته باشند تا برای پیشرفت این صنعت هرچه می‌توانیم انجام دهیم.

افزایش 300درصدی قیمت داروهای صنعت زنبورداری

وی با اشاره به این که داروهای زنبورعسل 300 و هزینه حمل و نقل 200رصد رشد داشته، گفت: در حال حاضر زنبورداران شکر را کیلویی 24هزار تومان می‌خرند، در حالی که این رقم پیش از این کیلویی شش‌هزار تومان بود. در فصل زمستان زنبورداران برای حفظ کلنی نیاز به این نهاده دارند، ولی هر از گاهی 10 تا 15هزار تن شکر توزیع می‌کنند، در حالی‌که این مقدار برای کلنی‌های کشور به‌هیچ وجه کافی نیست و زنبوردار هم نقدینگی کافی برای خرید ندارد.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای