آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23324

درآمدی پرسود از نیش عقرب

نقش مهم زهر عقرب در درمان بسیاری از بیماری ها پرورش عقرب و تولید سم برای ساخت داروهای بیماران خاص در استان لرستان یکی از اشتغال‌های نوپایی است که کارآفرینان

درآمدی پرسود از نیش عقرب

نقش مهم زهر عقرب در درمان بسیاری از بیماری ها

پرورش عقرب و تولید سم برای ساخت داروهای بیماران خاص در استان لرستان یکی از اشتغال‌های نوپایی است که کارآفرینان آن نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارند.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از تسنیم، کَژدُم یا عقرب یکی از گونه‌های بندپایان رده عنکبوتیان است که 8 پا و نیشی با زهر کشنده دارد. از زهر عقرب برای ساخت پادزهر و همچنین دارو برای درمان دیابت، سرطان و روماتیسم استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده که از زهر عقرب می‌توان به عنوان مسکن و در درمان بیماری‌های خود ایمنی، آرتوروز، سرطان و پاک سازی بدن از تومور‌های سرطانی استفاده کرد.

نقش مهم زهر عقرب در درمان بسیاری از بیماری ها باعث شده تا در سال های اخیر بسیاری از افراد به تجارت این بندپای کشنده اما درمانی روی آورند بگونه ای که اکنون پرورش عقرب یکی از شغل های نوپا است و اخیرا در برخی مناطق با ایجاد دوره های آموزش صید و پرورش عقرب با استفاده از فرآوری بیولوژیک و سم تولیدی از این بندپا به منظور تولید واکسن و دارو به درآمدزایی و ارزآوری خوبی از پرورش و نگهداری آن دست یافته اند.

در شهرستان بروجرد استان لرستان 2 جوان با روی آوردن به پرورش عقرب ضمن اینکه قصد دارند با شکستن تابوی پشت میزنشینی درهای اشتغالی جدید را به روی تولید استان بگشایند، در صورت حمایت های لازم می توانند با پرورش عقرب نقشی موثر در تولید داروهای مورد نیاز بیماران ایفا کنند.

نوید گلی کارشناس دامپزشکی و تیمور مرادی کارشناس ارشد کشاورزی دو جوان هستند که بیش از چهار سال است به دنبال مجوزهای لازم ایجاد یک مرکز پرورش عقرب در بروجرد پله های ادارات را بالا و پایین رفته اند.

سم عقرب محصولی استراتژیک

نویدگلی یکی از این جوانان بروجردی است که اقدام به تکثیر و پرورش عقرب در منزل شخصی خود کرده و بنا دارد با همکاری دوستش تیمور مرادی یک مجموعه پرورش بزرگ عقرب را در شهرستان بروجرد راه اندازی نماید.

وی با بیان اینکه سم عقرب ماده اولیه ساخت داروهای مختلف در کشور است، اظهار داشت: سم تولیدی عقرب یک محصول استراتژیک است و در ساخت داروهای بیماری هایی همچون سرطان، ایدز، دیابت، ام اس، کولیت و پیوند قلب کاربرد دارد.

گلی با اشاره به اقدامات لازم تاسیس مرکزی برای پرورش عقرب، افزود: بعد از مرکز پرورش عقربی که در شیراز وجود دارد و اولین مرکز پرورش عقرب در دنیا نیز محسوب می شود، مرکز پرورش عقربی که ما به دنبال تاسیس آن در شهرستان بروجرد هستیم دومین مرکز بزرگ پرورش عقرب دنیا از لحاظ تعداد محسوب می شود.

این جوان بروجردی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم برای تعداد 50 تا 100 نفر در این مرکز 2200 متر مربعی، عنوان کرد: این مرکز پرورش عقرب می تواند ارزآوری بالایی را برای کشور بهمراه داشته باشد چون قیمت هر گرم سم تولیدی بین 10 تا 20 هزار دلار ارزش دارد.

تصویب طرح پرورش عقرب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان

وی با بیان اینکه بیش از چهارسال است که به دنبال مجوزهای ایجاد یک مرکز تکثیر و پرورش عقرب هستیم، بیان کرد: استارت دریافت مجوزها را از برج پنجم سال 1397 آغاز کرده ایم.

گلی گفت: تقریبا هر مجوزی سه تا چهاربار تمدید شده اما هنوز نتوانسته ایم مجوز تاسیس را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون تنها ایرادی که برای تاسیس مجوز وجود دارد نظر کمیسیون راه و شهرسازی است که به محض اعلام نظر می توانیم مجوز را دریافت نماییم.

این جوان بروجردی عنوان کرد: خوشبختانه طرح ما در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با نظر مساعد استاندار و معاونین اخیرا مصوب شده و به زودی مجوزهای لازم را از محیط زیست نیز دریافت خواهیم کرد.

ثبت یازدهمین فارم بیولوژیک به نام کارآفرین بروجردی

محمد گودرزی ساکن شهرستان بروجرد نیز یکی از کسانی است که توانسته است در سال 1397 مجوز بهره برداری یک مرکز پرورش عقرب را در این شهرستان بگیرد.

وی که در رشته گیاهان دارویی تحصیل کرده است علت تمایل خود را به فعالیت در این زمینه آشنایی با دوستانی عنوان می کند که در یک مجموعه سم شناسی کار می کرده اند و مشوق وی برای ایجاد مرکز پرورش عقرب شده اند.

وی با اشاره به اینکه اولین مرکز پرورش عقرب ایران موسسه رازی است، افزود: مرکز پرورش عقرب بنده در شهرستان بروجرد دومین مرکز پرورش عقرب در ایران محسوب می شود و یازدهمین فارم بیولوژیک در دنیا به نام بنده ثبت شده است.

این تولیدکننده زهر عقرب با بیان اینکه در حال حاضر کشور مکزیک 2 گونه عقرب پرورش می دهد، گفت: این در حالی است که مجموعه ما در حال حاضر 6 گونه عقرب پرورش می دهد.

پرورش 25 هزار قطعه عقرب

گودرزی با اشاره به وجود 25 هزار قطعه عقرب در مرکز پرورش در حال فعالیت خود، عنوان کرد: این مرکز ظرفیت پرورش عقرب تا 2 میلیون قطعه را دارد و مبلغ 4 میلیارد تومان هم هزینه راه اندازی مجموعه کرده ام.

وی با اشاره به تولید سالانه 500 سی سی زهر عقرب از مجموعه پرورشی خود، بیان کرد: در حال حاضر مرکز پرورش عقرب بنده به صورت خانوادگی نگهداری می شود و چهار نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستیم.

این پرورش دهنده عقرب با انتقاد از کم لطفی مسئولان در توجه به مشکلات کارآفرینان این حوزه، گفت: متاسفانه علیرغم تشویق های زیادی که از کارآفرینان برای فعالیت در این زمینه می شود اما هیچگونه حمایتی از سوی مسئولان نسبت به کارآفرینان این حوزه صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه به جرات می توانم بگویم که هنوز یک گرم زهر عقرب در ایران معامله نشده است، ادامه داد: متاسفانه مافیایی که در این بخش ایجاد شده اجازه نمی دهد که سم های تولیدی ما در بازارهای هدف مشتری های خود را پیدا کند و تمام سم تولیدی روی دست ما مانده است و علیرغم اینکه قرار بود سرم سازهای سراسر کشور سم تولیدی ما را خریداری کنند به دلیل دستان مافیایی که وجود دارد اجازه این کار داده نمی شود.

صنایع تبدیلی مکمل موردنیاز طرح های پرورش عقرب

گودرزی با اشاره به نقش مهم تحریم ها در عدم صادرات این محصول به کشورهای هدف، عنوان کرد: با وجودی که کشورهای آلمان، فرانسه و سوئیس متقاضی خرید سم عقرب هستند اما به دلیل شرایط تحریم حاکم بر کشور به محض اینکه متوجه می شوند ایرانی هستیم حتی جواب ایمیل هایمان را هم نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه زهر عقرب نقش مهمی در درمان بسیاری از انواع سرطان ها و بیماری های خاص دارد، تصریح کرد: در این راستا با توجه به اینکه زهرهای تولید شده متقاضی خرید در کشور و صادرات نداشت تصمیم گرفتیم که مجوز تاسیس یک کارخانه سرم سازی هم بگیریم که به ما گفته شد که سازمان زندان ها و یا بنیاد مستضعفان می توانند در این زمینه به شما کمک کنند اما زمانی که دنبالش را گرفتیم به ما گفتند می توانیم 10 میلیارد تومان تسهیلات بدهیم که ما هم به دلیل اینکه به سرمایه ای بالغ بر 200 میلیارد تومان برای این کار نیاز داشتیم منصرف شدیم.

گودرزی با اشاره به پیگیری های سپاه برای رفع مشکلات مجموعه پرورش عقرب خود درخصوص فروش سم های تولیدی، افزود: قرار بر این شده که هفته آینده جلسه ای برگزار و رایزنی های لازم از طریق سپاه جهت بازاریابی و فروش سم های تولید شده صورت بگیرد.

این کارآفرین بروجردی گفت: از مسئولان انتظار داریم که با توجه به مجموعه ای که ایجاد شده و هزینه هایی که در این زمینه صرف شده و وقت و انرژی که برای پرورش عقرب ها گذاشته ایم در زمینه بازاریابی و فروش زهرهای تولید شده و پرداخت تسهیلات جهت ایجاد کارخانه سرم سازی حمایت های لازم را از ما داشته باشند.

شناسایی 78 گونه عقرب در ایران

نبی الله قائدرحمتی معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان نیز در این باره اظهار داشت: در راستای اجرای قانون یک و هشت قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ومواد یک و 6 و 7 قانون شکار و صید و مواد 21،31، 33، 34، 35 و 36 آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید در راستای مدیریت بر امور مربوط به جانواران وحشی از جمله نظارت و صدور مجوز یا پروانه برای نگهداری و خرید و فروش، تکثیر و پرورش و ورود و صدور حمل حیوانات وحشی بومی و غیربومی از وظایف ذاتی سازمان محیط زیست است.

وی با بیان اینکه در راستای این وظیفه محیط زیست، دستورالعمل اجرایی طرح های تکثیر و پرورش خزندگان، دوزیستان و بی مهرگان تهیه شده است، افزود: براساس این دستورالعمل کسانی که به اداره کل محیط زیست مراجعه کرده و شرایط و ضوابط اجرای طرح های مربوطه را داشته باشند به آنها مجوز داده می شود.

قائدرحمتی با اشاره به شناسایی 78 گونه عقرب در ایران، گفت: با اینحال فقط روی سه چهار گونه در بحث سم گیری و تولید کار می شود و هرکدام از این گونه ها از نظر ماده موثره سم نیز با یکدیگر متفاوت هستند که در این رابطه معمولا گونه های زرد، سیاه و خاکستری وجود دارد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه محیط زیست استان تاکنون یک مجوز بهره برداری صادر کرده که در شهر بروجرد است، عنوان کرد: همچنین 2 مجوز احداث (در بروجرد و الیگودرز) نیز صادر شده که با این اوصاف تاکنون درمجموع سه مجوز در استان لرستان صادر شده است.

نیاز به نگهداری سم در شرایط خاص و ویژه

وی با اشاره به در دست بررسی بودن 2 درخواست نیز افزود: این درخواست ها مربوط به شهر خرم آباد هستند، در صورتی که مراکز علمی و تخصصی ذیصلاح قصد انجام کار در این زمینه را داشته و بدون آسیب به جمعیت مولدی که در طبیعت وجود دارد کار کنند قطعا همکاری لازم را خواهیم داشت تا فشار کمتری بر طبیعت وارد شود.

قائدرحمتی با بیان اینکه براساس تعریف ها و تمجیدهایی که گفته می شود تولید زهر عقرب به این آسانی نیست که هرکسی بتواند در این زمینه کار کند، تصریح کرد: تولید سم کار سخت و پرخطری است و معمولا هم جاهایی که از این سم استفاده می کنند از نوع خشک باید استفاده کنند چرا که در فعالیت های درمانی و پزشکی کاربرد دارد و بیشتر در زمینه سرم سازی استفاده می شود.

وی افزود: خریداران آن هم کسانی هستند که مورد اطمینان هستند و باید شرایط استریل و بهداشتی بسته بندی را رعایت کنند در غیراینصورت سم تولیدی خواص خود را از دست داده و بدن را با مشکل مواجه می کند.

معاون فنی محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه کسانی که می خواهند در این زمینه کار کنند حتما باید متخصص این کار باشند و از تجربه کافی برخوردار باشند، عنوان کرد: عده ای در فضای مجازی ممکن است در خصوص دوره های آموزشی بدون تخصص اقدام به کلاهبرداری از افراد نمایند که مردم در اینخصوص لازم است با آگاهی و از طریق افراد معتبر اقدام به یادگیری نمایند.

برطرف شدن نیازهای دارویی کشور با پرورش عقرب

وی ادامه داد: کسانی که قصد وارد شدن به بازار این کار را دارند حتما باید یک نفر دامپزشک و یک نفر جانورشناس را در تیم خود داشته باشند که از تخصص کافی برخوردار باشند.

قائدرحمتی با اشاره به احیای زیست بوم های آسیب دیده (برای گونه های در معرض خطر) به عنوان یکی از برنامه های مدنظر سازمان محیط زیست، گفت: معمولا به دلیل اینکه ممکن است افراد غیرمتخصص بدون در نظر گرفتن اینکه گونه مورد استفاده ممکن است از گونه های در معرض خطر انقراض باشد توصیه ما این است که از گونه های پرورشی برای سم گیری استفاده کنند.

محمدحسین جناب مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری لرستان نیز با بیان اینکه درآمدزایی بالای پرورش عقرب در سالهای اخیر موجب ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی به سمت فعالیت در این رشته شده است، افزود: راه اندازی چنین مجموعه هایی می تواند بخشی از نیازهای دارویی کشور را مرتفع کند و صادرات کشور را نیز افزایش دهد.

وی با بیان اینکه دفتر جذب و سرمایه گذاری استان آمادگی حمایت از کارآفرینان دارای طرح های دارای توجیه اقتصادی در لرستان را دارد، عنوان کرد: در این راستا بدون هیچگونه محدودیتی تسهیلات مورد نیاز در اختیار متقاضیان اینگونه طرح ها قرار خواهد گرفت.

اختصاص 54 هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه گذاری و اشتغال در لرستان

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز هفتم مهرماه امسال در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با بیان اینکه با شرایط خوبی که در سال گذشته داشتیم توانستیم بیش از 20 هزار میلیارد ریال جذب اعتبار برای تسهیلات در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال استان داشته باشیم، گفت: خوشبختانه برای سال مالی جدید این رقم به 54 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است که فرصت خوبی برای بخش سرمایه گذاری و اشتغال استان است.

وی در خصوص مصوبات جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، افزود: یک طرح تولید و پرورش عقرب به منظور بهره برداری دارویی در جلسه امروز به تصویب رسید.

با توجه به نقش مهمی که امروزه زهر عقرب در تولید انواع داروهای موردنیاز بیماران دارد، می طلبد که کارآفرینان این حوزه بیش از پیش مورد حمایت های لازم قرار گیرند تا ساخت داروهای موردنیاز بیماران خاص شتاب جدی تری در کشور به خود گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای