آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31000

درآمد میلیونی با کشت و صادرات زعفران

درآمد میلیونی با کشت و صادرات زعفران/امروزه یکی از گران‌ قیمت‌ ترین ادویه‌ هایی که در سراسر جهان وجود دارد زعفران است

درآمد میلیونی با کشت و صادرات زعفران

امروزه یکی از گران‌ قیمت‌ ترین ادویه‌ هایی که در سراسر جهان وجود دارد زعفران است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ امروزه یکی از گران‌ قیمت‌ ترین ادویه‌ هایی که در سراسر جهان وجود دارد زعفران می‌ باشد. از گذشته تا به امروز صادرات زعفران و یا خرید و فروش در بازارهای جهانی به عنوان یکی از پرسود ترین کسب و کارها برای ایرانیان به شمار می‌ رود. بدون شک تمامی ما می‌ دانیم که کشور عزیزمان ایران به عنوان اولین و بهترین صادر کننده زعفران در سراسر جهان شناخته شده است.

برای بسیاری از افرادی که تازه وارد این عرصه شده‌ اند سؤالاتی اعم از شرایط کشت زعفران چیست؟ مراحل صادرات زعفران کدام‌اند؟ درآمد کشت زعفران چقدر است و… به وجود آمده است.

شرایط کشت زعفران چیست؟

برای بسیاری از افرادی که قصد دارند تازه به این زمینه وارد شوند و از درآمد کشت زعفران لذت ببرند این سؤال به وجود آمده است که شرایط کاشت زعفران چیست؟ در ادامه یا سپید خوشه به صورت کامل شما را با شرایط کشت زعفران آشنا خواهیم کرد:

  • تهیه زمین مناسب جهت کاشت زعفران

بدون شک یکی از اصلی‌ ترین و ابتدایی‌ ترین گام‌ ها در کشت زعفران داشتن زمین مناسب می‌ باشد. در صورتی که شما زمین مناسبی برای کاشت نداشته باشید باید به سراغ خرید بهترین زمین برای این کار بروید. هزینه زمین کاشت زعفران با توجه به کیفیت و منطقه جغرافیایی آن می‌تواند متفاوت باشد.

  • تهیه کود گاوی

در پاسخ به سؤال شرایط کاشت زعفران چیست؟ باید بگوییم که شما باید کود گاوی نیز داشته باشید. هزینه این امر بالغ بر ۱۵ الی ۱۸ میلیون تومان در هر هکتار زمین محاسبه شده است.

  • تهیه پیاز زعفران

خرید پیاز زعفران باکیفیت از دیگر قسمت‌های مهم کشت و صادرات زعفران به شمار می‌ رود. هزینه‌ هایی که شما در این راه باید آن را پرداخت کنید با توجه به کیفیت، نوع پیاز، تراکم کشت و… محاسبه می‌ شود. برای داشتن اطلاعات تکمیل‌تر در خصوص این مورد شما می‌توانید با کارشناسان ما در سپید خوشه تماس حاصل کنید.

  • آماده ‌سازی زمین و کاشت پیازها

از دیگر شرایط کشت زعفران شما باید شخم و صاف کردن زمین را نیز در نظر داشته باشد. این امر به خودی خودی دارای هزینه‌های مختص به خود می‌باشد. هزینه‌های این راه با توجه به امکانات انسانی و یا ابزارآلات شما می‌تواند متفاوت باشد.

  • هزینه آبیاری

در صورتی که زمین شما برای آبیاری زعفران به اندازه کافی نباشد شما باید به سراغ خرید آب بروید. هزینه‌هایی که در این راه باید پرداخت کنید نیز متغیر می‌باشد.

انواع روش‌ های کاشت زعفران

در صورتی که شما قصد صادرات زعفران را داشته باشید بهتر است با انواع روش‌ های کاشت این ادویه نیز آشنایی داشته باشید. روش‌ های سنتی و روش مدرن در حقیقت دو روش اصلی و رایج کاشت زعفران می‌ باشد. از گذشته‌ ها تا به امروز زعفران به صورت سنتی توسط بسیاری از کشاورزان کاشته می‌ شود، این در حالت است که روش مدرن کاشت این ادویه کمتر از ۲۰ سال می‌ باشد. از کشور چین آغاز شده است. روش‌ های مدرن می‌توان به کشت زعفران گلخانه‌ای و کشت زعفران آیروپونیک اشاره کرد. در ادامه روش‌های کاشت این ادویه گران‌ قیمت را به شما معرفی می‌کنیم:

  • روش کشت زعفران گلخانه‌ای

از دیگر روش‌ های کشت می‌ توان به کشت زعفران گلخانه‌ ای اشاره کرد. یکی از اصلی‌ ترین دلایلی محبوبیت کشت زعفران گلخانه‌ای می‌توان به کمبود آب اشاره کرد. این روش کاشت با روش سنتی چندان تفاوتی نخواهد داشت. تنها تفاوت آن این است که کشاورزان آب کمتری مصرف خواهند کرد و در فضای کمتری محصولات بیشتری را برداشت خواهند کرد. لازم به ذکر است در روش کشت زعفران گلخانه‌ای راندمان برداشت محصول ۱۰ برابر بیشتر از روش سنتی خواهد بود.

  • روش کاشت سنتی زعفران

در این روش در حقیقت کشاورزان با استفاده از کود حیوانی زمین را غنی می‌کنند. سپس در تابستان از مرداد تا شهریور پیاز های زعفران را در خاک می‌ کارند. به این نکته توجه داشته باشید زعفران در خاکی که شن و رسی باشد گل خواهد داد؛ در نتیجه داشتن خاک مناسب از اصلی‌ترین شرایط کشت زعفران به شمار می‌رود. در این روش کشاورزان خاک را در پاییز و زمستان شخم خواهند زد.

بعد از آن که در این روش پیازهای زعفران کاشته شده باشند، در اواسط مهر ماه اولین آبیاری صورت می‌گیرد. بعد از اولین آبیاری گل‌های اولیه بنفش زعفران بعد از ۱۵ الی ۲۰ روز خود را به نمایش می‌گذارند. بعد از رویش گل‌های زعفران نوبه به برداشت آن خواهد رسید. زعفران باید تا پایان آبان ماه برداشت شود.

لازم به ذکر است زمان برداشت گل زعفران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است، در نتیجه کشاورزان باید از طلوع آفتاب تا قبل از ساعت ۹ صبح گل‌های زعفران را برداشت کنند؛ زیرا بعد از آن گل‌ها بسته خواهند شد.

درآمد کاشت زعفران چگونه است؟

در کشت زعفران برای بسیاری از افراد این امر سؤال شده است که درآمد کشت زعفران چقدر محاسبه شده است؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است به این صورت شروع کنیم که درآمد کشت زعفران به دو صورت برای افراد می‌تواند سودآور باشد. اولی زعفران حاصل از مزرعه و دومی تکثیر پیاز زعفران می‌باشد.

سال استقرار پیاز و نحوه ی کشت آن چگونه است؟

در سال اول ، مزرعه زعفران برداشت زیادی را نخواهد داشت. در نتیجه بهتر است بر روی محصول سال اول حساب باز نکنید. لازم به ذکر است این امر به معنای آن نیست که شما هیچ زعفرانی برداشت نخواهید کرد، بلکه شما می‌ توانید مقداری از محصول را برداشت کنید و از آن لذت ببرید. منظور از سال استقرار پیاز در حقیقت ۱ الی ۳ ماه بعد از کاشت زعفران می‌باشد.

  • سال اول برداشت (یک سال بعد از کشت)

درآمد کشت زعفران در سال اول به بعد آغاز خواهد شد. در سال اول برداشت به ازای هر تن پیاز زعفرانی که شما کشت داده‌ اید می‌ توانید ۱ کیلوگرم زعفران خشک شده داشته باشید. علاوه بر این موضوع درآمد کشت زعفران عظیم این مرحله به پیاز زعفران برخواهد گشت. در صورت کاشت ۱۰ تن پیاز زعفران در سال اول شما می‌توانید ۲۰ الی ۲۵ تن پیاز زعفران را برداشت کنید.

  • سال دوم برداشت

در سال دوم درآمد کشت زعفران بیشتر خواهد بود. به این صورت که به ازای هر تن پیاز زعفران شما می‌توانید ۱ الی ۱.۵ کیلوگرم زعفران خشک شده داشته باشید.

  • سال‌ های سوم تا پنجم

اوج درآمد کشت زعفران در این دوره زمانی خواهد بود. شما در این زمان بین ۱۵ الی ۳۰ کیلوگرم زعفران خشک را به ازای ۱۰ تن پیاز برداشت خواهید کرد. علاوه بر این موضوع سرمایه پیاز زعفران شما نیز به ۳۰ الی ۵۰ تن خواهد رسید.

  • سال‌ های ششم و هفتم

در این سال دیگر میزان زعفران برداشت شده شما کاهش خواهد داشت. به این صورت که به ازای هر هکتار ۱۵ الی ۲۰ کیلو زعفران کاهش خواهید داشت. این در حالی است که پیاز زعفران شما ۶۰ الی ۷۰ تن افزایش خواهد داشت.

نکته

تمامی درآمد کشت زعفران شما با توجه به مدیریت و عملکرد کشاورز تعیین خواهد شد. عملکرد کشاورز به صورت مستقیم بر روی محصول مزرعه و حجم آن تأثیر خواهد داشت. همان طور که در بالاتر به سؤال شرایط کشت زعفران چیست؟ پاسخ داده‌ایم؛ در این بخش نیز باید بگوییم که شما باید به صورت کامل رسیدگی و کوددهی مناسب مزرعه و وجین‌ کردن علف‌های هرز مزرعه را در شرایط کشت زعفران قرار دهید.

نحوه صادرات زعفران

تمامی افرادی که قصد صادرات زعفران را دارند باید به صورت کامل با نحوه صادرات این ادویه به صورت کامل آشنایی داشته باشند. این امر به افراد در صادرات زعفران کمک می‌کند تا چگونگی صادرات زعفران و سود بیشتر را به خوبی درک کنند. در ابتدایی قدم از صادرات زعفران شما باید شناخت دقیقی از بازار هدف خود داشته باشید، به زبان ساده‌تر شما باید نیازهای کشوری که قصد صادرات دارید را شناسایی کنید و با توجه به آن دست به صادرات بزنید.

صادرات زعفران با استفاده از ۳ طریق اعم از دریایی، هوایی و زمینی صورت خواهد گرفت. هر یک از این روش‌ها دارای معایب و مزیت‌های مختص به خود می‌باشند. به عنوان مثال روش دریایی یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود؛ این رد حالی است که روش هوایی سرعت بسیار بالایی دارد. به این نکته توجه داشته باشید شما برای صادرات زعفران باید مجوزهای لازمه برای صادرات را از مواد غذایی دریافت کرده باشید.

مراحل صادرات زعفران

در صورتی که شما قصد دارید در عرصه صادرات زعفران وارد شوید و از درآمد کشت زعفران لذت ببرید باید با مراحل صادرات زعفران به صورت کامل آشنایی داشته باشید. در ادامه با سپید خوشه شما را به صورت کامل با چگونگی صادرات بیشتر آشنا خواهیم کرد:

  • مرحله اول: ارزیابی و بررسی نیاز بازار جهانی به خرید زعفران

  • مرحله دوم: خرید زعفران مرغوب با بسته بندی استاندارد و زیبا

  • مرحله سوم: دریافت مجوزها و مدارک لازم برای صادرات زعفران

شرایط صادرات زعفران و نکات مهم آن

یکی از اصلی‌ ترین نکاتی که شما هنگام صادرات زعفران باید به آن توجه داشته باشید بیمه کردن کالای خود می‌باشد، زیرا در صورتی که خسارت به محصول شما وارد شود در صورتی که بیمه نکرده باشید می‌تواند منجر به ضررهای بسیار زیادی شود. بدون شک می‌دانیم که برای صادرات این ادویه خوراکی باید مجوزها و گواهی‌های لازمه در این راه را اخذ کنید در ادامه شما را با تمامی مدارکی که در این راه نیاز دارید آشنا خواهیم کرد:

  • قیمت گذاری محصول توسط کمیسیون نرخ گذاری

  • خرید محصول و بسته بندی زعفران در اندازه‌های استاندارد

  • اخذ گواهی استاندارد

  • اخذ گواهی بهداشت دامی نباتات

  • ارائه کارت بازرگانی

  • صدور مجوز صادرات

  • بعد از انجام این مراحل می‌توانید زعفران را به کشور مورد نظر خود صادر کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای