آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26956

دخالت دولت بازار را بهم می زند

رانت و هدر رفت یارانه میوه شب عید

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات گفت: سال گذشته یارانه مربوط به میوه شب عید هرز رفت؛ زیرا کار کارشناسی برای استفاده از این یارانه انجام نشده بود.

رانت و هدر رفت یارانه میوه شب عید

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ، ابتدای هفته معاون سازمان تعاون روستایی اعلام کرد امسال برای میوه شب عید یارانه‌ای در نظر گرفته نشده و قرار است بخش خصوصی برای تنظیم بازار اقدام کند؛ بنابراین قیمت میوه برای مصرف کننده در کارگروه‌هایی که برای این امر تعریف شده در هر استان مشخص و تعیین می‌شود. حال پرسش این است که آیا چنین عملکردی منجر به گرانی میوه شب عید نخواهد شد؟

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات گفت: سال گذشته یارانه مربوط به میوه شب عید هرز رفت زیرا کار کارشناسی برای استفاده از این یارانه انجام نشده بود.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: میوه‌های خریداری شده به لحاظ کیفیت مناسب نبودند و دورریز زیادی داشتند؛ علاوه بر اینکه میوه‌ها با نرخ بالا خریداری شده بودند.

او ادامه داد: قیمت کف بازار مناسب بود و بخش خصوصی با ذخیره سازی میوه‌ای که انجام داده بود، توانست مدیریت کرده و تعادل در بازار برقرار باشد.

ضرورت مدیریت زمان

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات با بیان اینکه اگر قرار است یارانه‌ای پرداخت شود باید این امر از ماه‌های شهریور و مهر تخصیص داده شود، عنوان کرد: پرداخت این یارانه در ماه‌های آذر و دی خیلی کارساز نبوده و بررسی عملکردهای سال‌های گذشته در این حوزه گویای این موضوع است.

کارگر در ادامه سخنان خود به گلایه اظهار کرد: اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات دارای ۴ هزار عضو رسمی بوده که یارانه تخصیص داده شده سال گذشته فقط پاسخگوی ۲۰۰ عضو بود؛ علاوه بر اینکه برای روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند که اوج خرید شب عید است، یارانه‌ای وجود نداشت.

وی تصریح کرد: از این رو بخش خصوصی اعلام کرده نیاز به تخصیص یارانه و ورود دولت نیست و بر اساس علم اقتصاد تنظیم بازار با عرضه و تقاضا انجام خواهد شد.

این فعال بازار میوه یادآور شد: دخالت دولت، قیمت میوه را فقط برای مدت کوتاه عید نوروز کاهش می‌دهد و همچنین این ارزانی هم تنها برای دو قلم سیب و پرتقال است. بنابراین کار کارشناسی برای مدیریت بازار میوه ضروری است.

هدر رفت یارانه میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات با بیان اینکه یارانه دولت برای میوه ایام نوروز از سال ۸۵ کلید خورد، گفت: در ابتدای اجرای این طرح اثرات مثبتی در بازار میوه داشت زیرا در کنار محصولات داخلی، کمبود بازار با میوه‌های وارداتی جبران می‌شد. در ادامه رانت‌هایی برای یارانه میوه به وجود آمد که به جای اثرگذاری مثبت بیشتر سبب هدر رفت سرمایه‌ها شد.

کارگر در پایان تاکید کرد: مدیریت بازار میوه باید با بخش خصوصی و نظارت بر عملکردها با دولت باشد. وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید به اندازه کافی ذخیره میوه داشته باشند که در صورت کمبود و افزایش قیمت‌ها، این محصولات به بازار تزریق شده و اجازه سوداگری داده نشود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای