آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39678

راهکارهای پیشنهادی برای نجات زنبورداری ایران

زنبورعسل یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای زیست‌بوم کره زمین به حساب می‌آید؛ زیرا افزون‌بر نقش آن در تنوع زیستی و حفظ پوشش گیاهی به‌دلیل نقشش در گرده افشانی

راهکارهای پیشنهادی برای نجات زنبورداری ایران

زنبورعسل یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای زیست‌بوم کره زمین به حساب می‌آید؛ زیرا افزون‌بر نقش آن در تنوع زیستی و حفظ پوشش گیاهی به‌دلیل نقشش در گرده افشانی یکی از زیرمجموعه‌های کشاورزی است که می‌تواند به اقتصاد جوامع انسانی خدمت کند و آنها را از گسترش زمین‌های کشاورزی و تخریب مراتع و جنگل‌ها بازدارد.

اخبار سبز کشاورزی ؛ ‌‌ محمد آقایی، تولیدکننده و پرورش دهنده زنبورعسل در استان البرز ؛ پرورش و نگهداری زنبورعسل در تمامی اقلیم‌ها ممکن است و به مالکیت زمین نیاز ندارد، نیاز به آب بیش از توان طبیعی اقلیم ندارد و بازدهی اقتصادی آن بسیار بیشتر از دیگر رشته‌های کشاورزی (زراعت، باغداری، دامداری و…) است. اما با همه برتری‌هایی که بر شمردم این پیشه اکنون در خطر انقراض است.

بیشتر بخوانید: زنبوردار به کمک دولت امیدوار نباشد

به دلایلی که پس از این آورده خواهد شد این پیشه تمام برتری‌های خود را از دست داده و به ورشکستگی دچار شده است:

1 - به دلیل تغییرات آب و هوایی کره زمین و پیرو آن کوتاه شدن فصل رویش گیاهان راندمان تولید به شدت کاهش پیدا کرده است و کوچ‌های پی در پی نیز جز افزایش هزینه نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد.

2-به دلیل روش‌های کشاورزی صنعتی در هفتاد سال اخیر و استفاده از سموم و مواد شیمیایی خطرناک در آفت‌کش‌ها و عدم انجام روش‌های سنتی بی‌خطر‌ از جمله آیش‌گذاری زمین گستره‌های بزرگی از زمین‌های کشاورزی برای زنبورعسل و دیگر حشرات مفید، خطرناک یا غیر قابل استفاده شده است.

3- به دلیل بیماری‌های چهش یافته و نیز به دلیل گسترش و همه‌گیری آفت‌ها و بیماری‌های گوناگون سالانه بسیاری از جمعیت زنبورهای عسل کاسته می‌شود و تولید را کاهش می‌دهد.

4- به دلیل سیطره بازار عسل تقلبی‌ علی‌رغم موارد یاد شده بالا قیمت خرید عمده عسل طبیعی بسیار پایین است و با اینکه تولید هر ساله زنبوردار کاهش می‌یابد میزان عسل موجود در بازار کاهش چندانی ندارد. این مهم‌ترین عامل انقراض زنبورداری در آینده خواهد بود.

زنبورهای عسل؛ همکاران کشاورزان

زنبورهای عسل؛ همکاران کشاورزان

بیشتر بخوانید: حال ناخوش صنعت زنبورداری

پیشنهادهای جبران کاستی‌های یاد شده:

1-برای رویارویی با شرایط تغییر آب و هوا زنبورداران باید بخشی از پهنه مراتع و جنگل‌‌ها را در اختیار گرفته و با تقویت پوشش گیاهی مورد نیاز زنبورعسل‌ با آموزش کاشت و نگهداری گونه‌های گیاهی هر منطقه کاهش تولید را‌ طی چند سال به حالت طبیعی برگردانند. برای این کار می‌توان از گروه‌های علاقه‌مند محلی و دانش بومی و تکنولوژی روز استفاده کرد.

2-مدیریت کشت باید شیوه کشت صنعتی را با شیوه‌های کشت ارگانیک و روش‌های مبارزه با آفات را به شیوه‌های مبارزه بیولوژیک و مواد دفع آفات غیرشیمیایی دگرگون کند.

3-مدیریت مبارزه با آفات و بیماری‌ها به‌صورت منسجم به دست سازمان دامپزشکی انجام شود و از ورود داروهای قاچاق و غیرقانونی جلوگیری شود و از ورود ملکه و زنبور غیرقانونی جلوگیری شود و در همین حال مرکزی با مشارکت زنبورداران و مراکز علمی برای ورود ملکه‌های پر بازده ایجاد شود.

از دید من حفظ ذخیره ژنتیکی زنبور ایرانی با ورود ملکه با راندمان بالا‌ در کنار هم و در دو بخش جداگانه می‌تواند انجام شود.

4-برای مدیریت بازار محصولات زنبور عسل باید تشکل‌های زنبورداری جدید به‌صورت مستقل ایجاد شود و محصول مناطق گوناگون هر کدام در هر استان به‌عنوان یک برند شناسانده شوند و در پهنه کشور یک‌ بازار مشارکتی از این تشکل‌ها ایجاد شود تا در برابر حضور گسترده عسل‌های تقلبی از تولید واقعی زنبورداران پشتیبانی و آن را به مردم بشناساند.

سنگینی بار مالیات بر ارزش‌افزوده بر دوش صنعت زنبورداری

سنگینی بار مالیات بر ارزش‌افزوده بر دوش صنعت زنبورداری

برای این کار لازم است فاکتورهای استاندارد 92 یا همان استاندارد ملی عسل‌ به گونه یکپارچه ارزیابی شود و اولین فاکتور یعنی آزمون مواد خارجی در عسل مورد دقت قرار گرفته و وجود گلوکز و فروکتوز صنعتی مورد سنجش قرار گیرد و ماده خارجی در نظر گرفته شود و فضای کاذبی را که هم‌اکنون بر بازار عسل سایه انداخته و مصرف‌کننده کیفیت عسل را فقط در میزان ساکاروز می‌داند، از بین ببرد.

5- لارم است یادآوری کنم آزمون گلوکز و فروکتوز صنعتی‌ پیش از این در استاندارد 92 وجود داشت؛ اما در بازنگری ششم یا پنجم از سیاهه آزمون‌های استاندارد حذف شد و بنا شد برخی آنزیم‌ها از جمله دیاستاز به‌صورت مقداری (کمی) و ماده پرولین اندازه‌گیری شود که متاسفانه هر دوی این‌ها نیز به‌صورت صنعتی وجود دارند و به عسل‌های تقلبی افزوده می‌شوند.

‌‌

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای