آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18310

درپی گرانی مواد غذایی رستوران‌داران ناراضی‌تر از مشتریان

درحالی‌که افزایش قیمت‌مواد غذایی موجب کاهش تقاضاهای مردم نسبت‌به غذاهای رستورانی شده است، فعالان بسیاری هم در این بخش به دلیل به‌صرفه‌نبودن رستوران‌داری، اقدام به تعطیلی و تغییر شغل داشته‌اند.

درپی گرانی مواد غذایی رستوران‌داران ناراضی‌تر از مشتریان
درحالی‌که افزایش قیمت‌مواد غذایی موجب کاهش تقاضاهای مردم نسبت‌به غذاهای رستورانی شده است، فعالان بسیاری هم در این بخش به دلیل به‌صرفه‌نبودن رستوران‌داری، اقدام به تعطیلی و تغییر شغل داشته‌اند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی زیان ویروس کرونا بر همه بخش‌های اقتصادی به‌ویژه حوزه مرتبط با تالارها و رستوران‌ها ازجمله آسیب‌هایی بود که به تعطیلی و ورشکستگی برخی از این مراکز انجامید.
اکنون پس از گذشت دو سال از این شرایط دشوار که کرونا رو به فروکش کردن رفت، به نظر می‌رسید این بخش روزهای پررونق خود را پس خواهد گرفت اما حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد غذایی، موجب گرانی شدید غذای‌های رستورانی شد.
به عبارتی رستوران‌ها پس از دو سال فعالیت نیمه‌کاره، هنوز به شرایط عادی خود بازنگشته بودند که با شوک گرانی‌ها روبه‌رو شدند و همین موضوع به کاهش استقبال مردم انجامید؛ به‌طوری‌که با نگاه به منوی غذایی یک رستوران، به‌راحتی می‌توان متوجه تفاوت قیمت‌ها در همین چند ماه اخیر شد که این شرایط باعث افت شدید، فعالیت رستوران‌ها شده است؛ به‌طوری‌که رستوران‌های پررونق، اکنون در کسادی شدیدی به سر می‌برند، مگر چند مورد خاص که آن‌ها هم با دشواری زیاد و سعی بر حفظ کیفیت غذا توانسته‌اند تا میزانی مشتریان خود را حفظ کنند.

رستوران‌داران ناراضی‌تر از مشتریان

نگاهی به قیمت‌های جدید منوهای غذایی رستوران‌ها حاکی از افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت تمام اقلام یک رستوران است؛ موضوعی که نه‌فقط موجب نارضایتی مصرف‌کننده شده بلکه بیشتر به رنج رستوران‌دارانی انجامیده که باوجود هزینه‌های سنگین، با کسادی روبه‌رو هستند.
این فعالان با بیان اینکه تمام سود یک رستوران‌دار در فروش بالای غذا است، می‌گوید که از اوایل امسال در حال بازگشت به روند طبیعی بودیم که به‌یک‌باره افزایش قیمت‌ها، ضربه‌ای بزرگ‌تر از کرونا بر ما وارد کرد؛ چراکه از طرفی کاهش قدرت خرید مردم و از سویی گرانی اقلام غذایی دست‌به‌دست هم داده و کسادی شدیدی را برای رستوران‌داران به همراه داشته است.
البته فعالان در همین شرایط از کف قیمتی منوها سخن می‌گویند. این‌چنین‌که با توجه به گرانی مواد اولیه، برای حفظ رقابت و استقبال مشتریان سعی بر این دارند که در عین حفظ کیفیت غذا، کمترین سود را برای خود قائل باشند. چه‌بسا با وجود فراوانی رستوران‌ها، اگر کیفیت غذاها کاهش یا نرخ‌ها بیش از توان مردم افزایش یابد، متضرر نهایی شخص رستوران‌دار خواهد بود. حتی برخی می‌گویند اگر قرار بر سودآوری قبلی بود، باید قیمت غذاها بیش از ۶۰ درصد گران می‌شد.

گرانی عجیبی در اقلام غذایی اتفاق افتاد

یکی از رستوران‌داران باسابقه اصفهان در رابطه با گرانی‌ها و کاهش استقبال مردم از رستوران‌ها می‌گوید: باوجودآنکه قیمت همه مواد غذایی طی یکی دو سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته اما در این چند ماه، گرانی عجیبی در اقلام غذایی اتفاق افتاد که بخشی مرتبط با شرایط اقتصادی کشور و بخشی هم جهانی است.
وی تصریح می‌کند: اقلام اولیه و اساسی یک رستوران‌دار برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن و شکر است که همه این موارد با گرانی شدیدی روبه‌رو بوده است. حتی ظروف یک‌بارمصرف برای غذاهای بیرون‌بر هم به دلیل افزایش نرخ، بر قیمت نهایی غذا تأثیر دارد.
این فعال می‌افزاید: هزینه‌های دیگر مانند حامل‌های انرژی هزینه تعمیرات وسایلی مانند یخچال، گاز و گرانی دستمزدها، فشار مضاعفی وارد آورده و طبیعتاً بر قیمت نهایی غذا تأثیرگذار است. نتیجه آنکه از میزان مشتریان رستوران‌ها به‌شدت کاسته شده است.

راه‌حلی برای کاهش هزینه‌های یک رستوران وجود ندارد

فعال دیگری هم در این زمینه می‌گوید: گرانی شدیدی که بر اقلام غذایی وارد شده، نه‌تنها مردم را با مشکلات فراوانی روبه‌رو ساخته بلکه فعالان اقتصادی را هم به سردرگمی کشانده است.
وی تصریح می‌کند: زمانی که برنج، گوشت و مرغ افزایش صددرصدی و حتی بیشتر داشته است، چگونه یک رستوران‌دار بتواند غذای باکیفیت و با نرخ مناسب را در اختیار مشتری قرار دهد.
این فعال می‌افزاید: استفاده از مواد مرغوب، لازمه پرطرفدار بودن یک رستوران است؛ با افت کیفیت غذا و حتی خدمات‌دهی، خیلی سریع یک رستوران خالی از مشتری می‌شود و بازگرداندن آن‌ها هم تقریباً ناممکن است.
وی مطرح می‌کند: بنابراین راه‌حلی برای کاهش هزینه‌های یک رستوران وجود ندارد که بتوان توسط آن قیمت‌ها را کاهش داد. تنها راهکار، تعدیل نیروهای یک رستوران است که برخی از فعالان انجام داده‌اند و این اتفاق هم خواه‌ناخواه بر کیفیت خدمات‌دهی تأثیرگذار خواهد بود که این اقدام موجب افزایش بیکاری و مشکلات اجتماعی زیادی خواهد شد.

تغییر شغل بسیاری از فعالان

حسین ملت، رئیس اسبق اتحادیه رستوران‌داران اظهار می‌کند: در شرایط اقتصادی که مردم قرار گرفته‌اند به‌ندرت رفتن به رستوران را انتخاب می‌کنند؛ چراکه قیمت غذاهای رستورانی افزایش قابل‌توجهی داشته است.
وی اضافه می‌کند: افزایش قیمت‌ها نسبت به قبل از عید ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بوده و البته رستوران‌ها و کیفیت غذاها نیز متفاوت است.
به گفته رئیس اسبق اتحادیه رستوران‌داران اغلب رستوران‌ها غذاهایی مانند کباب، جوجه‌کباب و ماهی را در منوی خود گنجانده‌اند و اگر استقبالی هم شود فعلاً از همین موارد است، مگر جوانانی که به دنبال غذاهایی خاص و یا فرنگی باشند.
ملت ادامه می‌دهد: با وجود افزایشی که در مواد غذایی بوده است بازهم رستوران‌دار سعی بر حفظ تعادل در قیمت‌ها و حفظ کیفیت غذا داشته است، زیرا اصل استقبال از یک رستوران، مرغوبیت غذا است؛ اما مراکزی هم که غذای ارزان عرضه می‌کنند کیفیت را کاهش داده‌اند چراکه باوجود گرانی‌های اخیر، استفاده از مواد اولیه مرغوب، خواه‌ناخواه نرخ نهایی غذا را بالا می‌برد.
وی یادآور می‌شود: این شرایط باعث تعطیلی و تغییر شغل بسیاری از فعالان این حوزه شده است، درحالی‌که پس از مشکلات ناشی از کرونا که دو سال رستوران‌داران را درگیر خودکرده بود، فعالان در انتظار اتمام شیوع این ویروس و بهبود شرایط بودند اما ظاهراً وضعیت مطلوبی وجود ندارد.

قطعاً به شکایات رسیدگی می‌شود

اسماعیل نادری، معاون بازرگانی سازمان صمت اصفهان نیز در رابطه با چگونگی قیمت‌گذاری غذاهای رستورانی و رسیدگی به شکایات مشتریان به دلیل تخلفاتی مانند گرانی می‌گوید: رستوران‌ها در گروه کالایی سه محسوب می‌شوند؛ براین‌اساس قیمت‌گذاری غذای رستورانی بر عهده واحدهای صنفی است ولی این نکته را هم باید در نظر گرفت که شرایط یک رستوران و غذای عرضه‌شده توسط هر رستورانی متفاوت از دیگری است. ازاین‌رو قیمت‌ها هم متفاوت است.
وی تصریح می‌کند: با افزایش قیمت مواد غذایی، رستوران‌ها اقدام به گران کردن غذاهای خود کردند که با کمبود مشتری شدید روبه‌رو شدند و اکنون تا حدودی نرخ‌ها را تعدیل کرده‌اند.
معاون بازرگانی سازمان صمت اصفهان یادآور می‌شود: هرچند بخشی از این گرانی‌ها گریزناپذیر است چراکه ضمن گرانی مواد غذایی، دیگر هزینه‌ها مانند دستمزد کارکنان هم گران شده است و رستوران‌دار ناچار به افزایش قیمت می‌شود.
نادری در پاسخ به بررسی شکایات مرتبط با گرانی غذاها اظهار می‌کند: با انجام شکایت، آنالیزی از واحد صنفی درخواست می‌شود که مشخص شود چه میزان برای یک غذا هزینه کرده است. قطعاً تلاش ما کنترل شرایط است و اگر تخلفی صورت بگیرد و شکایتی شود رسیدگی‌های لازم انجام خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای