آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24010

زمزمه 3 نرخی کردن بنزین

صدای پای گران شدن بنزین می‌آید؛ تا همین چند هفته گذشه هر نفر 250 لیتر سهمیه بنزین با نرخ آزاد داشتند که می‌توانستند طی یک ماه و پس از مصرف کردن سهمیه بنزین

زمزمه 3 نرخی کردن بنزین
صدای پای گران شدن بنزین می‌آید؛ تا همین چند هفته گذشه هر نفر 250 لیتر سهمیه بنزین با نرخ آزاد داشتند که می‌توانستند طی یک ماه و پس از مصرف کردن سهمیه بنزین یارانه‌ای خود با نرخ 150 برای هر لیتر، این بنزین را با نرخ دوبرابر یعنی 3000 تومان برای هر لیتر مصرف کنند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | مازاد نیاز مصرف‌کنندگان بنزین پس از اتمام بنزین یارانه‌ای و آزاد هم از طریق استفاده از کارت جایگاه‌های عرضه بنزین تامین می‌شد و مصرف‌کنندگان می‌توانستند بدون هیچ محدودیتی از کارت سوخت جایگاه‌های بنزین استفاده و باک خودروی خویش را با بنزین نرخ 3000 تومانی پر کنند.
حالا اگرچه به نرخ‌های موجود، دست زده نشده و این نرخ‌های همچنان باقی هستند؛ اما اکنون و بدون اعلام گسترده، وزارت نفت بنزین سهمیه آزاد خودروها را به 1500 لیتر تقلیل داده و در حال حاضر اگر کسی بخواهد بیش از این میزان بنزین مصرف کند، باید به کارت سوخت جایگاه‌های بنزین مراجعه و از آنها استفاده کند.
این امر می‌تواند به این معنی باش که دولت همواره مشاهده کرده است که خودروها در ماه پیش از 150 لیتر سوخت آزاد مصرف نمی‌کنند و به خاطر همین سهمیه ذخیره بنزین آزاد در کارت‌ها را تقلیل داده است؛ اما روزی 5 لیتر سوخت برای خودروهایی که اکنون در شهرهای ایران تردد می‌کنند و گاهی به مسافرت می‌رود میزان زیادی نیست؛ به‌ویژه آنکه سهمیه سوخت یارانه‌‌ای روزی 2 لیتر جمعا روزی 7 لیتر معادل تردد یک درصد کیلومتر برای یک خودروی پراید است که البته در شهرها و با توجه به ایست‌های مکرر در پشت چراغ قرمز و ترافیک، این میزان باز هم کاهش پیدا می‌کند.
همچنین گمان نمی‌رود که این تصمیم برای مقابله با محدودسازی قاچاق سوخت انجام شده باشد؛ چراکه در شهرهای مرزی که قاچاق سوخت از مبدا آن انجام می‌پذیرد فروش روزانه بنزین به 30 لیتر محدود شده و هیچ یک از کارت‌های جایگاه‌ها نیز فعال نیست و نمی‌توان بنزین از جایگاه‌ها دریافت و قاچاق کرد.
این رژیم 30 لیتری هر روز هم‌اکنون نیز ادامه دارد؛ اما این محدودسازی ظرفیت ما‌هانه کارت‌های سوخت برای استان‌های غیرمرزی و شهروندان درون کشور اتخاذ شده است.
به این ترتیب، محدودسازی عرضه سوخت با قیمت آزاد، حتما باید دلیلی دیگر داشته باشد و پرده‌های دیگری از این سناریو در دست اجرا باشد.
به‌طور غیررسمی گفته می‌شود که قرار است بنزین سه نرخی شود؛ یعنی 60 لیتر بنزین 1500 تومانی برای خودروهای در نظر گرفته شود که به‌طور ماهانه به کارت‌های ایشان واریز شود. در همین حال 150 لیتر بنزین 3000 تومانی هم در کارت وجود دارد که دارندگان آن می‌توانند طی یک ماه از آن استفاده کنند و مابقی یعنی بیش از این 210 لیتر ماهانه، با قیمت سوم که ممکن است قیمت FOB خلیج فارس باشد به مصرف‌کنندگان عرضه شود. دراین صورت کارت جایگاه‌های بنزین هم با همین نرخ سوم، بنزین را به مصرف‌کنندگان خواهد فروخت.
در صورتی که این سناریو به اجرا گذشته شود، گام‌های بعدی احتمالا این خواهد بود که بنزین 3000 تومانی حذف و نرخ سوم جایگزین آن 3000 تومان شود.
مدافعان این طرح در دولت می گویند همان گونه که برای مصرف کنندگان پر مصرف در انرژی برق و آب تمهیدات شخصی اندیشیده و آنان با دریافت نرخ های گران‌تر مجازات می‌شوند بهتر است این سیاست در مورد بنزین هم به اجرا گذشته شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای