آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45666

فروش روغن‌های مایع تاریخ مصرف‌گذشته ادامه دارد؟

جزئیات تازه از ماجرای جنجالی واردات روغن آلوده

سازمان غذا و دارو در خصوص روغن‌های وارداتی آلوده و توزیع روغن‌های مسموم و تاریخ مصرف‌گذشته در بازارها، توضیحاتی ارائه کرد.

جزئیات تازه از ماجرای جنجالی واردات روغن آلوده

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، سازمان غذا و دارو درباره اخبار منتشرشده مبنی بر روغن‌های وارداتی آلوده و توزیع روغن‌های مسموم و تاریخ مصرف‌گذشته در بازارها، توضیحاتی ارائه و تاکید کرد که مجوز ترخیص به این روغن‌ها داده نشده است.

اخیراً انتشار خبر توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن آلوده و مسموم و تاریخ مصرف‌گذشته در برخی از رسانه‌ها، جنجال به‌پا کرده است. براساس ادعای برخی رسانه‌ها، با وجود تاکید صریح سازمان غذا و دارو مبنی بر مسمومیت روغن‌ها به سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها و تاریخ مصرف گذشته بودن روغن‌ها، دستور ترخیص بیش از ۴۷ هزار تن از آن‌ها و توزیع در کشور، صادر شده است.

مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: محموله روغن آفتابگردان آلوده به سموم دفع آفات، از نظر سازمان غذا و دارو، امکان ترخیص و مصرف ندارد.

یوسف صادقیان، مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان این که این میزان روغن خام آفتابگردان در سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده است، اظهار کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به نمونه‌برداری و آنالیز این روغن در آن زمان اقدام کرده است که به دلیل مغایرت در باقی مانده سموم دفع آفات نباتی، این محموله نتوانست مجوز ترخیص اخذ کند.

او افزود: واردکننده این روغن درخواست نمونه‌برداری مجدد را ارائه کرد که باتوجه به اینکه کالا، یک کالای استراتژیک بود سازمان غذا و دارو با این درخواست موافقت کرد که این آزمایشات مجدداً تکرار شد. سه مرحله نمونه‌برداری و پنج بار آزمایش انجام شد و در همه موارد نمونه‌برداری، عدم انطباق در باقی مانده سموم دفع آفات محرز شد.

مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بیان کرد: در همین راستا هم به صاحب کالا و هم به معاونت غذا و داروی هرمزگان، عدم ترخیص و لزوم مرجوع کردن آن ابلاغ شد. این آزمایشات هم در آزمایشگاه‌های معاونت غذا و داروی هرمزگان و هم در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو به عنوان معتبرترین آزمایشگاه کشوری در حوزه غذا انجام شده و بنابراین اعلام می‌کنیم که این محموله روغن از نظر سازمان غذا ودارو امکان ترخیص و مصرف ندارد و اقدامات قانونی نیز توسط مرجع قضایی در دست اقدام است تا این کالا مرجوع شود.

افشاگری یاشار سلطانی درباره واردات روغن آلوده و مسمومیت روغن‌های مایع در دولت رئیسی

«یاشار سلطانی»،  از «توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن آلوده و مسموم و تاریخ گذشته در دولت ابراهیم رئیسی» خبر داده بود.  به دنبال انتشار این خبر، چند مقام مسئول، در خصوص واردات روغن آلوده و توزیع روغن‌های مسموم در بازارهای کشور توضیحاتی ارائه کردند.

در گزارش منتشرشده در وب‌سایت رسمی «یاشار سلطانی» روزنامه‌نگار، آمده است:

«بیش از ۹۱ هزار تن روغن مایع در مرداد ۱۴۰۰، توسط «شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران» از دو کشور ترکیه و آرژانتین وارد ایران شده است؛ با وجود گزارش‌های صریح سازمان غذا و دارو مبنی بر مسمومیت روغن‌ها به سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها و تاریخ مصرف گذشته بودن روغن‌ها، دستور ترخیص بیش از ۴۷هزار تن از آن‌ها و توزیع در کشور، صادر شده است.

احتمالا بخشی از این روغن‌ها، وارد بدن من و شما شده است اما اسناد و مدارکی که در ادامه این گزارش منتشر می‌کنیم، نشان می‌دهد که یک فاجعه بهداشتی در حوزه سلامت ایرانی‌ها در جریان واردات این ۹۱ هزار تن روغن رخ داده است».

این محموله از مرداد ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۲، در گمرک شهید رجایی نگه‌داری می‌شد و طی چهار مرحله، نمونه‌برداری و آزمایش آن در آزمایشگاه‌های مختلف به دلیل وجود باقی‌مانده سموم کشاورزی «غیر قابل ترخیص» و «غیر قابل مصرف انسانی» شناخته شد.

سرانجام، علیرغم‌ گزارش‌های رسمی درباره‌ مسموم بودن این محموله در اردیبهشت ۱۴۰۲؛ یک کمیته فنی نتایج به‌دست‌آمده در نمونه‌گیری‌ها را «غیر‌قطعی» دانست و دستور به ترخیص ۴۷ هزار تن از این روغن‌ها را صادر کرد و اکنون این روغن‌ها وارد بازار ایران شده‌اند.

حتی در این مدت که روغن‌ها در گمرک بود، تاریخ انقضای روغن‌ها به پایان رسیده بوده است اما با یک صورت‌جلسه، تاریخ انقضای محموله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶، به مدت ۶ ماه تمدید و سپس محموله ترخیص شد.»

در این گزارش یاشار سلطانی، اسامی شرکت‌هایی که روغن مایع آلوده و مسموم به آنها واگذار شده، آمده است./ ایسنا

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای