آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29360

سفر به چین و الزامات توسعه روابط اقتصادی

منبع آرمان ملی

سفر به چین و الزامات توسعه روابط اقتصادی
ديد و بازديدهاي ديپلماتيک در سطح روساي جمهور و وزراي خارجه و نمايندگان خاص ديپلماسي عمومي است و عموما ديد و بازديدها نشان دهنده تمايل طرفين براي توسعه روابط است و تلاشي است تا روابط دوجانبه را در ريل مناسبي قرار دهند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ ع لی‌اصغر زرگر، کارشناس اقتصادی | البته قبل از هر مسافرتي در اين سطح کارشناسان مختلف در سطوح مختلف ديپلماتيک از جمله اقتصادي، سياسي، فرهنگي موافقت‌نامه‌ها آماده مي‌کنند و يا قراردادهاي خاصي را حاضر مي‌کنند و رئيس‌جمهور با هياتي از ديپلمات‌ها براي تصديق آن موافقت‌نامه‌ها و حتي اجراي آن سفر مي‌کنند.
از اين جهت سفر رئيس‌جمهور ايران به چين سفري روتين براي بهبود روابط است تا توافقنامه‌ها بين ايران و چين به قرارداد منتهي شود و نشان داده شود تا دو کشور از اراده لازم براي توسعه روابط برخوردارند.
البته در اين ميان چين قبل از سفر رئيس‌جمهور ايران، قراردادهايي را با عربستان منعقد کرد. قراردادهايي که حاشيه‌هايي را هم به‌همراه داشت.
اين مورد را بايد در نظر بگيريم که چين خود يک ابرقدرت است و کشوري است که از نظر قدرت اقتصادي و حتي نظامي در رده دوم دنيا بعد از آمريکا قرار دارد و نيازمند حجم قابل توجهي از معاملات اقتصادي است و در حوزه خليج فارس تنها نمي‌تواند با ايران رابطه داشته باشد و بايد با ساير کشورها هم قرارداد انعقاد کند تا نيازهاي بلندمدت پکن برآورده شود. از اين رو چين قراردادهاي بلندمدت اقتصادي و پروژه‌هاي اقتصادي و نظامي دارد.
از اين منظر رابطه خوب ايران با چين مغايرتي ندارد که چين قرارداد بلند مدتي با قطر ببندد يا با عربستان داد و ستد مالي زيادي داشته باشد. اين قراردادها و همکاري‌هاي اقتصادي در معناي نفي توافقنامه ايران و چين به مدت 25 سال نيست.
سفر رئيس‌جمهور به چين نيز در همين زمينه است و احتمالا قصد دارند همکاري اقتصادي با چين را تسهيل کنند. خصوصا که اخيرا فرانسه، انگلستان و آلمان؛ ايران را تحت فشار قرار داده‌اند و تا حدودي روابط ايران و اروپا به سردي گراييده است. از اين جهت سفر آقاي رئيسي به چين مهم است و ايران بايد بتواند روابط همه جانبه خود را در چارچوب توافقنامه 25 ساله تسهيل کند.
از اين منظر مذاکراتي در اين زمينه انجام خواهد شد و ايران تلاش خواهد کرد که نظر چيني‌ها را به همکاري بيشتر اقتصادي جلب کند و ايران و چين به تداوم همکاري‌هاي گذشته خود ادامه دهند. به عبارتي چيني‌ها معطل نمانند که شرايط تحريم‌هاي ايران چه مي‌شود. از اين رو ايران مصمم است که سياست جهت گيري به سمت شرق را ادامه دهد و آن را تسهيل کند. ايران از نظر ديپلماتيک بايد به اين سمت حرکت کند.
ايران يک توافقنامه مهم کلي با چين امضا کرده است و در قالب آن قراردادهاي مهم سرمايه‌گذاري نفتي و غيره با چين بايد منعقد شود و به اجرا گذاشته شود.
ايران البته از نظر مسائل بانکي با محدوديت‌هايي روبه‌رو است و اين مورد ارتباطي با چين هم ندارد. اين محدوديت پاشنه آشيل توسعه روابط ايران و چين است. ايران بايد مساله ارتباط بانکي خود را با ساير کشورها به صورت کامل حل کند.

منبع آرمان ملی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای