آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27530

سهم صفر ایران از واردات خوراک دام همسایگان

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات دام کشور گفت: سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۵ کشور همسایه ایران حدود ۵ میلیون تن خوراک دام و طیور وارد کردند که در این حجم سهم ایران صفر بوده

سهم صفر ایران از واردات خوراک دام همسایگان
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات دام کشور گفت: سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۵ کشور همسایه ایران حدود ۵ میلیون تن خوراک دام و طیور وارد کردند که در این حجم سهم ایران صفر بوده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ، نشست اتحادیه کارخانجات خوراک دام در تشریح مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های در دست اقدام در محل اتاق تعاون برگزار شد.
ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون گفت: صنعت خوراک دام یکی از صنایعی مهم در تولید پروتئین کشور است. در این باره اگر قرار است افزایش بهره وری اتفاق افتد باید توجه ویژه به امر صادرات داشت.
وی افزود: در حال حاضر فقط حدود ۴۰ درصد ظرفیت کارخانجات فعال هستند و این امر حاشیه سود آنها را کاهش داده و قیمت تمام شده را در بازار افزایش داده است.

در مصرف خوراک دام باید فرهنگ سازی شود

او با بیان اینکه در مصرف خوراک دام باید فرهنگ سازی شود عنوان کرد: بسیاری از دامداران و مرغداران خرد به جای استفاده از بسته‌های خوراک های صنعتی که بهداشتی آماده شده است خود مبادرت به تهیه خوراک می‌کنند که ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد و این موضوع در کیفیت شیر و گوشت دام هم تأثیر می‌گذارد.
قاسمی یادآور شد: ایران در منطقه خاورمیانه جز کشورهای پیشرو در فناوری خوراک دام، طیور و آبزیان بوده و بر اساس آمار منتشر شده گمرک سال گذشته نزدیک به ۲۸ هزار تن به ارزش ۱۱ میلیون دلار صادر داشته ایم. این عدد در ۱۰ ماهه امسال به ۲۹ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیون دلار رسیده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون اضافه کرد: برخی کارخانجات فعال در حوزه خوراک دام دانش بنیان بوده و به لحاظ فناوری کاملاً به روز هستند. از سوی دیگر به دلیل انرژی ارزان و دستمزد پایین نسبت به کشورهای رقیب فرصت خوبی برای بازاریابی وجود دارد که صادرات خوراک دام کشور از ۲۱ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.
وی افزود: تبدیل محصولات به کالاهایی با ارزش افزوده بالا و صادرات آن، درآمدزایی خوبی برای کشور به ارمغان می‌آورد. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ظرفیت کارخانجات کشور خالی است که استفاده از این ظرفیت می‌تواند نیاز بازار کشورهای همسایه را پوشش دهد.

سهم صادرات ایران

در ادامه این نشست خبری مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی و خوراک دام گفت: امسال نمایندگی حدود ۱۴ شرکت خارجی از کشورهای آلمان، بلژیک، ایتالیا و… در نمایشگاه حضور دارند تا توانمندی فعالان داخلی با استانداردهای روز جهانی همسان سازی شود.
مجیدی با بیان اینکه شعار نمایشگاه امسال «خوراک سالم، غذای سالم و انسان سالم» است، ادامه داد: اگر تولیدکننده خوراک دام در زنجیره تولید پروتئین بتواند غذای سالم و باکیفیت تأمین کند این کیفیت سر سفره مردم نمود پیدا خواهد کرد. هدف فعالان این حوزه بهبود فعالیت و افزایش بهره وری در کارخانجات تولیدی است.
جعفری اظهار امیدواری کرد برای بهبود شرایط کارخانجات باید به سوی برند سازی حرکت کنند و در این باره تاکید کرد: اگر صادرات خوراک دام آزاد شود تمام ظرفیت غیرفعال کارخانجات به چرخه تولید بر می‌گردند و بهای تمام شده با افزایش حاشیه سود کاهش پیدا می‌کند.
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام در پایان با اشاره به واردات ۵ میلیون تن صادرات خوراک دام و طیور در کشورهای همسایه عنوان کرد: سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۵ کشور همسایه ایران حدود ۵ میلیون تن خوراک دام و طیور وارد کردند که در این حجم سهم ایران صفر بوده است در حالی که تولید خوراک دام در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای رقیب است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای