آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23254

سیاست‌های رانتی و دستوری عامل تشدید فساد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: اعمال سیاست‌های رانتی و دستوری باعث تشدید فساد در بدنه اقتصادی کشور شده

سیاست‌های رانتی و دستوری عامل تشدید فساد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: اعمال سیاست‌های رانتی و دستوری باعث تشدید فساد در بدنه اقتصادی کشور شده و این در حالیست که مسئولان دولتی تا 3 سال پیش از پذیرش فساد در سیستم اداری ابا داشتند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، مهراد عباد بخش مهمی از ریشه اعتراضات اخیر را به مشکلات اقتصادی مردم نسبت داد و افزود: سالیان متمادی است که ایران در حال تجربه کردن تورم‌های شدید است امروز نیز با تورم‌بالا درگیر است؛ و این احساس در مردم وجود دارد که این تورم‌ها ادامه‌دار است.

اصلاح بودجه‌ریزی راهکار اساسی برای حل مشکلات ایجاد شده

وی با بیان اینکه تورم موجد مشکلات مالی و اقتصادی می‌شود، خاطر نشان کرد: جبران کسری بودجه دولت‌ها و بسته شدن بودجه با کسری، باعث تشدید تورم و فشار مضاعف به مردم شده است.
عباد اصلاح بودجه‌ریزی را راهکار اساسی برای حل مشکلات ایجاد شده دانست و خاطر نشان کرد: دولت برای جبران کسری بودجه متوسل به راه‌حل قدیمی نشود و گزینه‌های جدید را باید پیشرو قرار بدهد.
عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که کنترل فساد موجود در بدنه اقتصادی کشور تا چه میزان می‌تواند در تعدیل اعتراضات مردم تاثیرگذار باشد؟ گفت: اعمال سیاست‌های رانتی و دستوری باعث تشدید فساد در بدنه اقتصادی کشور شده است این در حالیست که مسئولان دولتی تا 3 سال پیش از پذیرش فساد در سیستم اداری ابا داشتند.
وی ادامه داد: مدیران دولتی در 2 سال اخیر متوجه فساد اقتصادی شده‌اند به نظر می‌رسد وجود فساد گسترده ریشه در سیاست‌های اشتباهی است که در سال‌های اخیر وضع و اجرا کردیم، سیاست‌هایی مانند دو نرخی شدن ارز، قیمت‌های دستوری.

ارباب رجوع تا رشوه ندهد امیدی به پیشبرد کارهایش در سیستم اداری ندارد

این فعال اقتصادی با بیان اینکه فساد ایجاد شده نارضایتی مردم را به‌همراه آورده است، افزود: ارباب رجوع تا رشوه ندهد امیدی به پیشبرد کارهایش در سیستم اداری ندارد همین مسئله باعث نارضایتی در بخش‌خصوصی و خشم مردم شده است.
به گفته وی؛ همچنین نبود ثبات اقتصادی تمایل برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را کاهش داده است.
عباد با اشاره به فرسایشی شدن تحریم‌ها در کشور، بیان کرد: بیش از 40 سال است که ایران با تحریم‌های مختلف اقتصادی درگیر است از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت باوجود تحریم‌ها، فساد اقتصادی، رانت و تورم شاهد توسعه اقتصادی باشیم در برنامه‌های جدید توسعه انتظار رشدهای 8 درصدی ایجاد شده است این در حالیست که اگر مسائل بین‌الملل حل نشود رسیدن به این رشد دور از انتظار و غیر ممکن است.
وی با بیان اینکه ورود سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند در توسعه اقتصادی تاثیرگذار باشد، خاطر نشان کرد: در کنار نبود سرمایه‌گذار خارجی، نتوانستیم تکنولوژی روز را وارد کنیم؛ در نتیجه بهر‌ه‌وری‌ها در بخش‌های مختلف کاهش پیدا کرده است به عنوان مثال پتروشیمی با 60 درصد ظرفیت کار می‌کند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: شرکت‌های آب‌شیرین‌ کن باوجود اینکه عمدتا خصولتی هستند و به نظر می‌رسید نباید چندان متاثر از تحریم‌ها باشد اما در عمل شواهد نشان می‌دهد آنها نیز برای واردات تجهیزات آب‌شیرین کن با مشکلات جدی درگیر هستند از این‌رو تسریع در روند مذاکرات می‌تواند بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

فساد همه بخش‌ها را درگیر کرده است

عباد با اشاره به شعارهای حمایت از تولید داخلی، گفت: فساد در اقتصاد ایران وجود دارد و این فساد منحصر به بخش خاصی از جمله تولید و واردات نیست و متاسفانه همه بخش‌ها را درگیر کرده است از این‌رو لازم است دولت به جای شعارهای تو خالی دست به اقدام‌های واقعی دست بزنند.
وی با بیان اینکه حمایت‌ها از تولید باید واقعی شود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بعد از اینکه شعارهای سال‌ها بر حمایت از تولید متمرکز شد بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی اقدام به تاسیس واحد تولیدی کردند که از تسهیلات آن بهره بگیرند. امسال نیز بعد از اعلام سال به سال دانش‌بنیان‌ها میزان تقاضا برای ثبت شرکت‌ها دانش‌بنیان افزایش پیدا کرد.
وی با اشاره به شناسایی مشکلات واقعی و حل آنها، تاکید کرد: بخش زیادی از مطالبات مردم اقتصادی است و یک کارمند برای اجاره یک مکان برای زندگی باید سه چهارم حقوق و دستمزد ماهیانه‌اش را هزینه کند و به سختی با بقیه پول زندگی را بگذراند؛ پس نخست لازم است تورم افسار گسیخته مهار و دوم در راستای بهبود روابط بین‌الملل و تغییر سیاست‌های اقتصادی تلاش کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای