آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43306

صدور محصولات کشاورزی به روسیه در هاله‌ای از ابهام

در حالی که صدور انواع کالاهای صنعتی و حتی ترانزیت از دیگر کشورهای (امارات عربی و...) به روسیه به راحتی و بدون توقف وقت انجام می‌گیرد

صدور محصولات کشاورزی به روسیه در هاله‌ای از ابهام
در حالی که صدور انواع کالاهای صنعتی و حتی ترانزیت از دیگر کشورهای (امارات عربی و…) به روسیه به راحتی و بدون توقف وقت انجام می‌گیرد، متاسفانه کامیون‌های حامل محصولات کشاورزی انواع سبزی و صیفی (کاهو، کرفس، فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه، بادمجان، و…) بین یک هفته تا 10 روز در گمرک معطل می‌مانند؛ مگر اینکه برای هر کامیون بین 500 الی 600 دلار زیر میزی پرداخت نمایند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ گزارش خبرنگار مزرعه سبز حاکی است صدور کامیون‌های حامل ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و… با پرداخت زیرمیزی از گمرک به سمت روسیه تسریع می‌‌شود، در حال حاضر کامیون‌های ایرانی محصولات کشاورزی در پایانه، محموله خود را به کامیون روسی انتقال و ماشین پلمپ می‌شود اما حدود یک هفته تا ده روز انتظار لازم است تا پس از عبور کامیون‌های زیرمیزی‌دهندگان از راه میان‌بر و راه فرعی نوبت به کامیون‌ها حمل میوه برسد.

ضرور و زیان کشاورزان و مخدوش شدن اعتبار ایران

خسارت این حرکت باندی و سازماندهی شده به قدری فاجعه‌بار است که با ارسال محصول یخ‌زده یا فاسد شده کشاورزی، علاوه بر ضرور و زیان کشاورزان اعتبار ایران مخدوش می‌شود.
گرچه جلسه رفع موانع صادراتی محصولات باغی ایران توسط دکتر محمدمهدی برومند برگزار شده و کمیته‌ای برای رصد و پایش صادرات و رفع موانع صادراتی تشکیل شده، اما تا زمانی که اراده‌ای برای برخورد قاطع با این فساد سازمانی وجود نداشته باشد کاری از پیش نمی‌رود.
کارشناسان معتقدند ضرورت دارد طی دستورالعملی در هیات دولت، کامیون‌های حامل میوه و سبزی و صیفی به محض ورود در پایانه گمرک در اولین فرصت و نهایتا طی همان روز و با اولویت در مقابل کالاهای صنعتی (که فاسد شدنی نیست) از گمرک خارج شود و صنایع صادراتی، بعد از آن اجازه خروج بیابند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای