آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27798

طهماسبی: صادرات دمیدن روح در کالبد نیمه‌جان صنعت طیور است

طهماسبی، رئیس هیات مدیره انجمن زنجیره تولید گوشت مرغ، در مراسم افتتاحیه هفتمین فیداکسپو و در حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونین ایشان گفت: بخش کشاورزی

طهماسبی: صادرات دمیدن روح در کالبد نیمه‌جان صنعت طیور است
عبدالعلی طهماسبی، رئیس هیات مدیره انجمن زنجیره تولید گوشت مرغ، در مراسم افتتاحیه هفتمین فیداکسپو و در حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونین ایشان گفت: بخش کشاورزی در اقتصاد کشور جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چراکه با امنیت غذایی مرتبط است و در قانون اساسی کشورها نقش برجسته‌ای دارد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ طهماسبی افزود: در حال حاضر با دارا بودن شش میلیون هکتار کشتزار آبی، حدود 75 میلیون تن محصول زراعی، ۵ تا ۶ میلیون هکتار کشتزار دیم، با ۷ میلیون تن محصول، 2.5 میلیون هکتار باغ و تولید 25 میلیون تن محصول باغی که عمدتاً آب‌بر هستند، از نظر اقلیمی سرزمینی خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شویم، با وجود این سال‌هاست که از خودکفایی در بخش کشاورزی سخن می‌رانیم، ولی واردات میلیون‌ها تن کنجاله و دانه ‌سویا، دانه ذرت، جو، ترجمه‌ای دیگری است؛ لذا برای ایجاد امنیت غذایی باید برنامه‌ریزی جامعی در بخش کشاورزی، صنعت ، روابط بین‌الملل و انرژی داشته باشیم.
بیشتر بخوانیم: خودتحریمی‌های خردکننده در اوج تحریم‌ها

ضرورت بهره‌گیری از تولید دانش‌بنیان

رئیس هیات مدیره انجمن زنجیره تولید گوشت مرغ همچنین بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، ایجاد تنش آبی و آسیب به منابع بین‌نسلی و افزایش جمعیت کشور از 85 میلیون به 105 میلیون در سال 2050 و افزایش جمعیت جهان از هفت میلیارد و 800 میلیون به 9 میلیارد و هشتصد میلیون نفر در سال 2050 تامین غذای این جمعیت بر دوش بخش کشاورزی است و این امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر با استفاده از فناوری و تولید دانش‌بنیان.
طهماسبی افزود: صادرات همانند روح در کالبد نیمه جان صنعت طیور است؛ به همین مناسبت از جناب آقای وزیر درخواست می‌گردد فرصت و شرایطی ایجاد نمایید که بستر صادرات گوشت مرغ مهیا شده، موانع صادرات از سوی کشور مشتری و هدف برداشته شود و بازگشت ارز و رفع تعهد ارزی نیز با ارز آزاد باشد.
وی گفت: تک نرخی شدن ارز به مثابه حمایت از تولیدکننده است. ارز چندگانه نظیر نیمایی، توافقی و آزاد اقتصاد کشور را به مسیر غیرمتعارف سوق می‌دهد.

اول تامین نیاز داخلی و سپس صادرات مازاد

رئیس هیات مدیره انجمن زنجیره تولید گوشت مرغ گفت: جناب آقای وزیر تولیدکنندگان گوشت مرغ و به‌طور کلی صنعت طیور متعهد به تامین نیاز داخل کشور هستند و با اهرم صادرات، ثبات در بازار داخل را ایجاد خواهند کرد. آنها را باور کنید و سرنوشت صنعت را به تشکل‌ها واگذار نمایید تا صنعت مرغداری از این شرایط نجات یابد؛ زیرا با دارا بودن یک میلیون تن گوشت مرغ مازاد و تامین مصرف داخل، صادرکننده نیز خواهیم شد و نیاز و ضرورتی برای واردات گوشت مرغ نخواهد بود.
وی در پایان درخواست کرد به تولیدکننده مظلوم احترام گذاشته شود تا شرافت و قداست آنان جریحه‌دار نگردد؛ چراکه با وجود سامانه‌هایی نظیر سماصط و بازارگاه که همه آمار، زمان تحویل و مقدار نهاده را به صورت شفاف اعلام می‌کنند، نگاه توأم با شک و تردید به تولیدکننده در واقع وهن جایگاه رفیع تولید و تولیدکننده در کشور است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای