آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18992

فاجعه عدم مدیریت اکوسیستم در جنگل‌ها و مراتع

عصر امروز سه تن از محققین (آقایان دکتر عادل جلیلی، دکتر هادی کیادلیری و دکتر مجید توکلی) در یک وبینار تخصصی موضوع بحران پروانه برگ خوار سفید بلوط

فاجعه عدم مدیریت اکوسیستم در جنگل‌ها و مراتع

عصر امروز سه تن از محققین (آقایان دکتر عادل جلیلی، دکتر هادی کیادلیری و دکتر مجید توکلی) در یک وبینار تخصصی موضوع بحران پروانه برگ خوار سفید بلوط را مورد بررسی قرار می دهند.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، در این وبینار دکتر عدل جلیلی در رابطه با زاگرس ، پدیده زوال اکوسیستم، علل و راهبردهای مدیریتی سخنرانی خواهد کرد و در ادامه دلایل مرگ و میر درختان زاگرس توسط دکتر عادی کیادلیری مطرح خواهد شد و دکتر مجید توکلی نیز 50 سال حضور پروانه برگ خوار سفید بلوط در ایران را کالبدشکافی خواهد کرد.

ضمن آرزوی موفقیت برای محققین شرکت کننده در این وبینار باید متذکر شویم روش کار محققان بعد از شناخت متکی بر استفاده از سموم مختلف گیاهی بوده است (حتی در مواردی از آب اکسیژنه هم به عنوان سمی‌ترین ماده شیمیایی استفاده کرده‌اند) این سموم علاوه‌بر آن که موجب نابودی کلیه پروانه‌ها نشده‌اند، بلکه به‌شدت بافت میکروارگانیسمی موجود در بستر مناطق را نابود کرده‌اند (قارچ‌ها و باکتری‌های مفید همان‌طور که می‌دانید از طرفی موجبات انتقال مواد غذایی مفید می‌شوند) (NPK) و از طرف دیگر با داشتن مواد مانند آنتی‌بیوتیک‌ها گیاهان را در برابر آفات و امراض محافظت می‌نمایند.

دلیل اصلی حضور آفات و امراض عدم اجرای مدیریت‌های اکوسیستمی در مناطق جنگل‌ها و مراتع طبیعی ایران است.

اکنون آموزگار اول حتی در حالت تخریب طبیعت است؛ وقتی آن موجود مهاجم وارد می‌شود حتماً شکارچی هم در طبیعت هست و باید شناسایی شود.

دوم مسلماً پایه‌های وجود دارد که در شرایط اکولوژی ثابت، دارای ژن مقاوم از جمله ماده موثره خاص در برگ هستند که پروانه‌ها به آنها نزدیک نمی‌شوند (شاید هم همکاران هم به این نکات توجه کرده اند)

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای