آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39926

فناوری نوین و کاربردهای آن در زندگی امروز انسان

انسان موجودی متفکر و همواره در تلاش است تا روند زندگی خود را آسان‌تر کند. در عین حال، بشر به عنوان موجودی پرسشگر و ماجراجو همیشه به دنبال راهی بوده تا بتواند از طریق آن به پرسش‌های بی‌شمارذهنی خود پاسخ دهد. این عوامل، بزرگ‌ترین انگیزه بشر برای به وجود آوردن فناوری بوده است.

فناوری نوین و کاربردهای آن در زندگی امروز انسان

بخش اول

اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر فردین شورج، مشاور مدیرعامل گروه توسعه ملی | درحال حاضر نیز همانند سال‌های گذشته، جهان با ظهور و بروز انواع فناوری های نوین روبرو است. بنابراین همه ما به زودی ناچار به تطبیق زندگی خود با این فناوری‌ها خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: کارآفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان

بسیاری از این روندهای نوظهور، پیش از این نیز با اشکال گوناگون وجود داشته و درحال حاضر کامل تر شده‌اند؛ در عین حال تعداد دیگری از آن‌ها جدید بوده و حیات ما را به شکل قابل توجهی متحول خواهند کرد. لازم است بدانیم که تحقیق درباره فناوری های نوین و ارائه تکنولوژی نوظهور موضوعی پویا است که هرگز تصور توقف برای آن معنا نخواهدداشت.

فناوری نوین چیست؟

اصطلاح فناوری نوین را بیشتر می توان به پیشرفت‌های انجام شده و نوآوری‌های ارائه شده در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاق کرد. در دنیای امروز، فناوری با شتاب فزاینده‌ای در حال تغییر و تحول خود و فرهنگ ها است. برای همراه شدن با چنین روند پرسرعتی،چاره ای جز شناسایی پیوسته فناوری روز وجود ندارد.

در این صورت قادر خواهیم بود همگام با تغییر و تحولات اطراف خویش گام برداشته و از امکانات پیش روی خود بهره ببریم. اگرچه عبارت فناوری نوین برای یک معنای خاص و اصطلاحی مشخص استفاده می‌شود، اما برای آن تعریف واحدی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: چالش های کارآفرینی کشاورزی

تا اینکه در سال 2015 میلادی درباره چیستی این مفهوم یکی از بهترین مراجع لاتین به نام ریسرچ پالیسی (Research Policy) درخصوص مدیریت فناوری‌های نوظهور وارد بحث علمی می‌شود، این یعنی که تا آن موقع هنوز هم این مفهوم جدید و نو است.

در مقاله این مرجع پنج ویژگی را برای نوظهوردانستن یک فناوری ضروری می‌داند:

1- این فناوری‌ها به طور عمیقی بدیع و تازه هستند: برای تحقق کارکردهای فناوری از اصول و مبانی و روش‌هایی کاملا متفاوت استفاده می‌کنند.

2- این فناوری‌ها در مقایسه با دیگر فناوری‌ها سرعت رشد نسبتا بالایی دارند.

3- فناوری‌های نوظهور هویت و تشخص دارند و حول آنها ادبیات علمی شناخته‌شده‌ای در تمام دنیا شکل گرفته است.

4- فناوری‌های نوظهور دارای تأثیرات غالب و چشمگیری بر سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی پیرامون خود هستند.

5- فناوری‌های نوظهور داری ویژگی عدم قطعیت و ابهام فراوان هستند.

عدم قطعیت در مورد برون‌دادها و موارد استفاده از آنها وجود دارد، و ابهام ناشی از معانی و برداشت‌های گوناگونی است که گروه‌های مختلف اجتماعی از آن فناوری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: تالیف مجموعه کتاب‌های توسعه فردی توسط استاتید برجسته دانشگاه

کاربرد فناوری های نوین

بشر امروز، با تکیه بر فناوری های نوین و به کارگیری آن‌ها در زندگی وکسب وکارها قادرخواهد بود پا را از مقیاس‌ها و مرزهای کنونی فراتر گذاشته و دستاوردهای تازه‌تری را ارائه دهد. براین اساس، افزایش توان فکری و بدنی انسان و بهبود سطح زندگی او را می‌توان مهم‌ترین کاربرد فناوری های نوین دانست.

این توانایی باعث ظهور فناوری‌های جدیدتری شده که به صورت تصاعدی راه را برای پیشرفت‌های بیشتر هموار خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با کاربرد فناوری های نوین، ضروری است انواع فناوری های نوظهور و شاخه‌های مختلف آن را شناسایی کرده و با تأثیر آن‌ها بر زندگی عادی و نیازهای شغلی آشنا شویم.

عملکرد فناوری‌های نوظهور و تأثیر آن بر نیازهای شغلی

فناوری‌های نوین همواره شاخه‌های مختلف علوم و کسب و کار را تحت تأثیر خود قرار داده و نیازهای شغلی را تغییر می‌دهد . ظهور هر یک از فناوری های تحول آفرین، علاوه بر اثرگذاری بر علوم مختلف، حذف برخی مشاغل و اضافه شدن تعدادی فرصت‌های شغلی دیگر را به دنبال دارد.

همچنین فرهنگ اجتماعی نیز از آن تاثیر می پذیرد و متحول می شود . برای همگام بودن با این تحولات و برخورداری از سهم مناسب در بازار کسب و کار، لازم است ابتدا با فناوری های روز آشنا شده و مهارت‌های لازم برای به کارگیری آن‌ها را کسب کنیم.

چالش‌های کاربردی علوم نوین

مهم‌ترین چالش ناشی از کاربرد علوم نوین، پدیده‌ی "جهانی‌شدن" است.در اثر این پدیده قالب‌های موجود شکسته‌ خواهد شد؛ انحصارها گسسته و فضای رقابتی در سطح جهان شدید خواهد شد و همه نظام‌های اجتماعی درپی کسب مزیت رقابتی لازم تلاش خواهندکرد . با بروز پدیده جهانی شدن، سبک و سیاق مدیریت تغییر خواهد کرد و نگرش‌های کارآمد مدیریتی ایجاد خواهند شد. در پدیده جهانی شدن مدیریت منابع انسانی جهانی برای تربیت و مدیریت بر کارکنانی که در بخش‌های راهبردی و عملیاتی فعال هستند با تناقضاتی مواجه می شوند.

برای کسانی که توانایی مدیریت‌کردن بر فرهنگ‌های گوناگون را دارند، قالب سازمان‌یافته مناسبی ارائه می‌شود. توسعه‌دادن و مدیریت‌کردن بر سازمانی جهانی، موجب توسعه در مدیریت بر کارکنانی می‌شود که می‌توانند با نگرش جهانی بیندیشند، هدایت کنند و عمل نمایند.

کسانی که به همان اندازه‌ی مهارت‌های جهانی، دارای ذهنیتی جهانی هستند. به‌ منظور ایجاد مؤسسه‌ای جهانی به تعداد فراوانی مدیر و متخصص نیاز است. فرآیند جهانی‌شدن نیز نیازمند تغییر فکری فزاینده‌ای درباره‌ی نقش و ابزارهای مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای