آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27148

قیمت پیاز به دلار رسید

صادرات حدود 2 هزار تن پیاز در روز در حالی مسئولان عامل گرانی پیاز را افزایش تقاضا می‌دانند که ‌اکنون در کشور کمبود عرضه پیاز وجود دارد. در هفته‌های گذشته در

قیمت پیاز به دلار رسید

صادرات حدود 2 هزار تن پیاز در روز

در حالی مسئولان عامل گرانی پیاز را افزایش تقاضا می‌دانند که ‌اکنون در کشور کمبود عرضه پیاز وجود دارد. در هفته‌های گذشته در بازار تهران شاهد افزایش برخی از اقلام ازجمله سیب‌زمینی و پیاز بودیم؛ دو محصولی که بیش‌ترین مصرف را در سبد غذایی مردم به خود اختصاص داده‌اند و این افزایش قیمت همچنان پابرجاست و به گفته مسئولان قرار نیست تا یک ماه آینده روند کاهشی داشته باشد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره علل گرانی پیاز در کشور گفت: از مهرماه نسبت به افزایش قیمت آن اعلام خطر کرده بودیم؛ اما به هشدارها بی‌توجهی شد.
مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران به فارس گفت: مسئله صادرات پیاز به کشورهای همسایه و دپوی پیاز توسط دلالان در افزایش قیمت پیاز در روزهای اخیر نقش داشته‌ است.
بیشتر بخوانید: خیار و پیاز در صدر افزایش قیمت

صادرات بی‌رویه

وی با بیان آنکه از مهرماه هشدارهای لازم در خصوص گران شدن پیاز به مسئولان داده شد، تاکید کرد: با توجه به آن‌که روزانه حدود یک‌هزار و 500 تا دو هزار تن پیاز به‌صورت بی‌رویه به کشورهای همسایه صادر می‌شد، در مهرماه که پیاز کیلویی شش هزار تومان بود، نسبت به افزایش قیمت آن اعلان خطر کردیم، اما به هشدارها بی‌توجهی شد.
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: به‌علت صادرات بی‌رویه، دلالان نیز متوجه کمبود پیاز در بازار داخلی و در نتیجه افزایش قیمت آن در آینده شدند، به همین علت به دپو کردن آن روی آورند که این مسئله نیز در کاهش عرضه و گرانی پیاز در بازار داخلی موثر بود.

ضرورت کاهش صادرات تا ۳۰۰ تن

دارایی‌نژاد در خصوص راهکار کنترل قیمت پیاز تصریح کرد: دو راهکار در این زمینه وجود دارد؛ راهکار اول در این مقطع آن است که به‌مدت حدود دو هفته‌‌ اعلام شود که صادرات روزانه پیاز از دو هزار تن به ۳۰۰ تن کاهش یابد و مابقی آن در بازار داخلی توزیع شود.

۳۰ هزار تن بار پیاز در منطقه‌ای در اصفهان دپو شده است

وی ضمن مخالفت با تعرفه‌ای شدن صادرات به‌علت ایجاد فساد در آن افزود: راهکار دوم آن است که با دلالان برخورد شود، انبارهای دپوی پیاز رصد و پیازهای احتکار شده به بازار داخلی عرضه شوند؛ به‌عنوان مثال حدود ۳۰ هزار تن بار پیاز در منطقه‌ای در اصفهان دپو شده است که می‌توان با گشودن درب انبارها، عرضه را افزایش داد و قیمت‌ها را کنترل کرد.
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: در صورت عملی شدن راهکارهای بیان شده، از طرفی با توجه به عرضه پیاز منطقه بندر عباس به بازار داخلی طی ۲۰ روز آینده، می‌توان قیمت پیاز را کنترل کرد.

چرا پیاز گران شد؟

این در حالی است که مجید حسنی‌مقدم، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی تغییر فصل و بارندگی‌ها را موجب افزایش هزینه تولید و قیمت پیاز دانست و به صدا و سیما گفت: تغییر فصل و بارندگی‌هایی که در جنوب کشور روی داد، وقفه‌ای کوتاه در حمل و نقل ایجاد کرد و موجب افزایش هزینه تولید شده است.
وی بیان کرد: صادرات هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پیاز بود که این موضوع مدیریت شده و اکنون وضعیت مطلوب است.
حسنی‌مقدم با اشاره به اصلاح قیمت پایه صادراتی از ۱۳ سنت به ۴۰ سنت افزود: با استان‌های تولیدکننده؛ هرمزگان و جنوب کرمان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که بیشترین میزان پیاز در بازارهای داخلی توزیع شود.
وی با بیان اینکه روند تولید در این فصل افزایش دارد، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، میزان تولید به سه میلیون تن برسد.
مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عرضه پیاز با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان گفت: هم‌اکنون روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ تن بار پیاز در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود که این میزان به فراخور نیاز سازمان میادین افزایش خواهد یافت.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای