آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28081

لزوم افزایش دانش کارشناسان و متخصصان

افزایش دانش کارشناسان و متخصصان/ ایمان مکبری، مدیر بازرگانی شرکت پژوهش‌های شیمیایی سادات مهان

لزوم افزایش دانش کارشناسان و متخصصان
اخبار سبز کشاورزی ؛ با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات ( اینجا ) را کلیک کنید.

ایمان مکبری، مدیر بازرگانی شرکت پژوهش‌های شیمیایی سادات مهان

  • اکثر تولید کنندگان سموم در ایران مواد اولیه یا تکنیکال با کیفیت را از کشورهای چین و هند و از شرکت‎های معتبر در این زمینه خریداری می‌کنند. همچنین امولسیونرهای باکیفیت سموم را از اروپا تهیه می‌نمایند. به صورت قاطع می‌توان گفت که اکثریت سموم تولیدی داخلی کیفیت بالاتری نسبت به سموم آماده مصرف چینی و هندی دارند.
  • زمانبر بودن دریافت مجوز از سازمان‌های مختلف از جمله محیط‌زیست، وزارت صمت، سازمان‌های مرتبط با وزارت جهادکشاورزی از جمله مشکلات کاری است که تهیه هرکدام از این مدارک زمان زیادی را طلب می‌کند.
  • بزرگ‌ترین چالش برای تولیدکنندگان و همچنین سیاست‌گذاران حوزه کشاورزی، حذف سموم پرخطر و سموم دارای دوره کارنس بالا می‌باشد که باید کم‌کم به سوی حذف این سموم و جایگزینی آن با سموم کم‌خطر حرکت کرد.
  • با توجه به اینکه تولیدکنندگان سموم در فروش کالای نهایی اجازه دریافت ارزش‌افزوده را ندارند لذا دریافت ارزش‌افزوده در گمرک جهت واردات مواد اولیه موجب بالا رفتن هزینه نهایی تولید می‌شود. بنابراین دریافت ارزش‌افزوده از کالای آماده مصرف منطقی است؛ چون تولیدکنندگان سموم برای تهیه دیگر ملزومات تولید نیز ارزش‌افزوده پرداخت می‎کنند.
  • دولت باید نسبت به به‌روز رسانی روش‌های آموزشی و بالا بردن سطح علمی کارشناسان و متخصصان توجه لازم را داشته باشد.
  • آلودگی محیط‌زیست و هزینه بالای تولید تکنیکال باعث می‌شود که در ایران تولید بسیاری ازتکنیکال‌ها توجیه‌پذیر نباشد.
  • ظرفیت تولید سموم در داخل کشور بسیار بالاتر از نیازهای داخلی است و می‌توان برای صادرات این محصولات برنامه‌ریزی لازم را انجام داد. تحریم‌های بانکی، یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرات است. سموم تولید ایران در کشورهای همسایه و اوراسیا توان بالایی برای صادرات و رقابت با دیگر تولیدکنندگان بین‌المللی دارند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای