آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27764

مراقب حشرات باشیم

مراقب حشرات باشیم/پروانه‌ها، زنبورها، موچه‌ها، سوسک‌ها، مگس‌ها و سایر حشرات دست در دست یکدیگر به انسان‌ها کمک می‌کنند تا زندگی بهتری داشته باشند

مراقب حشرات باشیم
پروانه‌ها، زنبورها، موچه‌ها، سوسک‌ها، مگس‌ها و سایر حشرات دست در دست یکدیگر به انسان‌ها کمک می‌کنند تا زندگی بهتری داشته باشند و تا جایی‌که می‌دانیم در گرده‌افشانی گیاهان، تولید داروهای جدید، تبدیل و از بین بردن ضایعات و حفظ ثبات اکوسیستم و محیط‌زیست، فعالانه و بدن مزد و منّت در خدمت انسان‌ها هستند؛ اگرچه جمعیت برخی از این حشرات در گوشته و کنار جهان بنابر دخالت‌های انسان در حال کم شدن است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مهدی رجول دزفولی | مراقبان محیط‌زیست در بسیاری از کشورها، هشدار داده‌اند که یک موج از بین رفتن حشرات در حال وقوع است و باید هرچه سریع‌تر گام‌هایی در رفع این بحران برداشته شود.
بیشتر بخوانیم: حشرات کشاورز+فیلم
دانشمندان معتقدند برای نجات و حفظ حشرات باید برای آن‌ها فضا و محل کافی برای بقا و زندگی به وجود آوریم تا بتوانند در شرایط تغییرات اقلیمی و از بین رفتن سکونتگاه‌ها به حیات خود ادامه دهند.
در نظر گرفتن جا و مکان برای حشرات به معنی ایجاد پارک، باغ، حفظ حاشیه جاده‌ها و مزارع برای آن‌هاست.

این محققان می‌گویند بسیاری چنین کاری را نخواهند کرد. حشرات برای زنده ماندن نیاز به فضایی باکیفیت دارند؛ اگرچه انسان‌ها محل زندگی آن‌ها را به‌سمت بدتر شدن رانده‌اند.
فضای زندگی حشرات باید عاری از آلاینده‌ها و گونه‌های مهاجم باشد؛ ضمن آنکه تنوع گیاهی و فضاهای طبیعی برای زندگی به آنها کمک زیادی می‌کند تا بتوانند غذای کافی به‌دست آورده و تولیدمثل کنند.
بخشی از این توانایی‌ها، حرکت کردن در اطراف و دور شدن از منطقه خطر دشمنان طبیعی مانند پرندگان، حشره‌خوارها، زنبورهای پارازیت، سوسک‌ها و… است.
تغییرات آب و هوایی ساخته دست بشر، بسیاری از حشرات را نابود یا وادار به جابه‌جایی و مهاجرت کرده است.
بدتر شدن جریان انهدام زیستگاه‌های حشرات، توانایی ادامه زندگی آن‌ها را مورد تهدید قرار داده و با جابه‌جایی و جدا شدن آنها از مناطق مناسب زندگی‌شان با مشکل مواجه شده‌اند.
با ایجاد کریدورها و گذرگاه‌هایی برای حرکت حشرات در برخی مناطق جهان مانند آفریقای‌جنوبی، تعدادی از آنها توانسته‌اند سکونتگاه‌هایی برای خود پیدا کنند و بتوانند زمینه بقای انواع خود را به‌وجود آوردند.
دانشمندان می‌دانند که حشرات چه چیزهایی نیاز دارند؛ اما استراتژی‌های اخذ شده توسط انسان‌ها، چالش‌هایی جدی در جریان نابودی آنها به وجود آورده‌اند. برای کمک به بقای حشرات، دانشمندان فراخوان‌هایی برای ارتباط با انسان‌ها به‌منظور بیان ارزش این جانوران برای هر جامعه داده‌اند.
در برخی از کشورهای مانند اتریش، پروژه‌هایی درمورد پروانه‌ها در سطح مدارس به اجرا درآمده تا فضای کافی برای زندگی آنها ایجاد شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای