آخرین خبرها:
شناسه خبر: 41033

مزرعه به فرمان هوش مصنوعی

سرمقاله ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۷۸ – شهریور ۱۴۰۲

مزرعه به فرمان هوش مصنوعی

حرکت تکمیلی هوش‌مصنوعی و ماشین فکرکننده، تجزیه‌وتحلیل‌کننده، بررسی‌کننده 24 ساعته و 365 روزه این است که براساس داده‌های صحیح و واقعی آب، خاک و هجوم آفات و میزان برداشت یک به یک محصولات همراه با نیاز جهانی به آن محصول و نیاز در کشور بهره‌بردار، بتواند مصرف و نیاز سال آینده محصول یاد شده، بازار عرضه و تقاضا در کشور و جهان را با روش دقیق، پیش‌بینی کرده، به زارع و مدیرکشت و صنعت و مدیران گوشزد نماید که از اول سال زراعی به فکر خرید و انبار کردن محصول معین یا بازاریابی برای فروش مازاد همان محصول و تبلیغات و … باشند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ ابوالقاسم گل‌باف | به‌نظر می‌رسد پیش‌قراول رونق و توسعه هوش‌مصنوعی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی ایران در دور پنجم فعالیت سال 1397 بود که اقدام به آموزش و صدور مجوز برای ایجاد مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی و همچنین دانش مزدمحوری در کشاورزی نمود.

بیشتر بخوانید: بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تولید نهال

این شرکت‌ها در صورتی که با دستگاه‌های جدید، پهپادها، مانیتورها، لابراتورها، حسگرها و … مجهز شوند؛ به‌راحتی می‌توانند با کمک هوش‌مصنوعی(ماشین‌، ربات، دستگاه، اپلیکیشن) و مجموعه‌ای که بتواند در اراضی قابل کشت و زرع یک فرد یا مجموعه، بر اساس اطلاعات داده شده و برداشت لحظه‌ای در اثر پایش، بینش و بررسی درک از محیط و سپس با آنالیز آنها، پیشنهاد بهترین روش‌های کاشت، داشت و برداشت را ارائه و اجرا نماید و همزمان نیز بازاریابی و بازارسازی را در دستور کار مالکان و مدیران قرار دهد.

از آنجا که70درصد اراضی زراعی کشور، زیر 5 هکتار است و با این روند خُرد شدن اراضی تا سال 1410 حدود 90درصد اراضی کشور، کمتر از 2 هکتار خواهد رسید، این مراکز خدمات غیردولتی چنانچه به تجهیزات فوق، همراه ماشین‌آلات کشاورزی و سیستم‌های هوشمند آبیاری مجهز شوند، به‌راحتی می‌توانند هوش مصنوعی در کشاورزی را ساماندهی و مدیریت کنند و هر شرکت به صدها زارع خدمات‌رسانی نماید.

از طرفی، مالک یا مستاجر زمین زراعی، سرمایه‌گذار و کارآفرین که به دلیل نوسانات شدید اقتصادی، تورم روزانه، قیمت‌های ناپایدار و رانت و فساد نهادینه شده در کشور، مجبور است از صبح تا شام به دنبال خرید نهاده‌ها، تعمیر ماشین‌آلات، مسائل کارگری، تامین اجتماعی، دارایی و مالیات، سوله، انبار و سردخانه و تعزیرات و … باشد، در صورت رونق و کارایی مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی و بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی با کاهش نیروی کار و افزایش دقت در بهره‌وری، وقت مدیریت را به طراحی و برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار مجموعه اختصاص دهد.

Smart Agriculture

فرض کنید مالک یک مزرعه هزار یا 500 هکتاری گندم طی قراردادی با مرکز خدمات غیردولتی کشاورزی هوش‌مصنوعی، امور سالانه را به آن بسپارد. مرکز خدمات، با حسگرهای هوشمند، میزان مواد مغذی خاک و نیاز آن به کودهای پایه را اعلام و خریداری و در زمان مقتضی کوددهی می‌کند

و عملیات شخم‌زدن یا خدمات کشاورزی حفاظتی Conservation Tillage آغاز می‌گردد.

رطوبت خاک سنجیده شده و براساس آمار بارندگی و آب‌های سطح‌الارضی و چاه‌ها، در فصل آغاز کشت، بذر گندم پُر محصول با پروتئین بالا و مقاوم به کم‌آبی و بیماری، پیشنهاد و تامین و همزمان ضدعفونی و کاشته می‌شود.

اپلیکیشن هوش‌مصنوعی پیشنهاد می‌نماید که براساس پیش‌بینی‌های اقلیمی چه سطحی از بیمه محصولات کشاورزی را پذیرفته و محصول را نزد صندوق بیمه کشاورزی بیمه نماید. هوش‌مصنوعی براساس شرایط منطقه، بروز و هجوم علف‌های هرز پهن‌برگ یا باریک‌برگ را پیش‌بینی و قبل از رشد علف‌ها، سموم مورد نیاز تهیه و انبار و در اسفند سمپاشی با پهپاد به صورت موثر انجام می‌گیرد.

سموم قارچ‌کش بیماری‌های گندم نیز تهیه و انبار شده و در زمان مشخص استفاده می‌گردد. در این میان سرمایه‌گذار، مالک یا اجاره‌کننده مزرعه با آرامش کامل صرفا سرمایه و هزینه مورد نیاز را از محل اندوخته شرکت، فروش محصول یا وام بانکی تامین می‌کند و دغدغه دیگری ندارد.

پهپادها روزانه مزرعه هزار یا 500 هکتاری را رصد می‌کنند. چنانچه گوشه‌ای آبیاری نشده باشد، علف‌های هرز توسعه پیدا کرده یا آفات هجوم آورده باشند، بیماری سیاهک یا زنگ‌گندم، یا سِن‌گندم قد علم کنند آن را یادآوری و همان‌روز سمپاشی آغاز می‌گردد.

در بهار و دو ماه پیش از برداشت، عملیات اورهال و چک‌نهایی کمباین‌ها صورت گرفته تعمیرات انجام می‌شود یا قرارداد اجاره کمباین منعقد شده و مشخص و محاسبه می‌شود. گندم برداشت شده باید به دولت فروخته شود یا به دلیل قیمت‌گذاری غیرمنصفانه در انبار بماند و یا به بخش خصوصی فروخته شده یا به سمت مرزها قاچاق گردد(محاسبه عرضه و تقاضا و سودآوری مزرعه).

در تمام مدت برداشت گندم، پهپادها ریزش دانه، شکستگی دانه، جمع‌آوری، پرس‌کاه، کلش و … را زیر نظر داشته و به سیستم مرکزی اطلاع می‌دهند.

این نوشتار در مجموع استراتژی کاربرد هوش‌مصنوعی و ماشین دارای حسگر، محاسبه‌گر، پیش‌بینی کننده، هشداردهنده و اجراکننده فرمان‌های موردنظر در یک مزرعه گندم را مطرح و مسلما در یک باغ، یک دامداری، مرغداری، پرورش شیلات، پرورش زنبورعسل و … نیز قابل بهره‌برداری است.

مشروط بر این‌که دولت به این باور برسد که با هوش‌مصنوعی، دروغ گفتن، آمار واهی دادن، تورم و با افزایش بی‌رویه قیمت دادن، یعنی فاجعه!

سرمقاله ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۸ - شهریور ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای