آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29621

موج‌سواری گوشت روی اعصاب مردم

رانت پنهان در واردات گوشت قرمز/ بازار گوشت، بازار عجیبی شده است؛ قیمت‌ها به حال خود رها شده و نظارت خاصی بر فروشندگان و توزیع‌کنندگان گوشت قرمز نیست

موج‌سواری گوشت روی اعصاب مردم

رانت پنهان در واردات گوشت قرمز

بازار گوشت، بازار عجیبی شده است؛ قیمت‌ها به حال خود رها شده و نظارت خاصی بر فروشندگان و توزیع‌کنندگان گوشت قرمز نیست. در این میان نهاد‌های توزیع‌کننده گوشت قرمز مانند سازمان میادین میوه و تره‌بار، قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند که با واقعیت بازار همخوانی ندارد و گویی مربوط به کشور دیگری است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ خبر افزایش قیمت گوشت خورشتی بدون استخوان به 500 و 80 هزار تومان و لاشه دام به قیمت 300 و 80 هزار تومان به ظاهر ساده به نظر می‌رسد.
زمانی یکی از اساتید حوزه اقتصاد قیمت یک‌میلیون مارک برای یک کیلو پنیر را (واحد پول وقت آلمان) بعد از جنگ جهانی آلمان مثال می‌زد و اکنون تورم لجام‌گسیخته ناشی از بی‌تدبیری و بی‌تجربگی مدیران حاکم بر بخش کشاورزی سبب شده تا قیمت یک‌کیلو‌ گوشت قرمز به رقم 500 و 80 هزار تومان برسد.
بیشتر بخوانید: گوشت نیم میلیونی شد!

قیمت نهاده‌های وارداتی با حذف ارز دولتی 6 برابر افزایش یافت

زمانی‌که به‌ ناگهان و براساس تصمیم رئیس‌جمهور یا معاون اول وی (مغز متفکر تصمیمات اجرایی دولت) افزایش قیمت در کالاهای اساسی توسط وزیر کشور اعلام و گفته شد که دولت بنا دارد با حذف ارز 4 هزار و ۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی دست به جراحی اقتصادی بزند تا بساط رانت ارزی را جمع کند! شاهد بودیم که ناگهان قیمت نهاده‌های وارداتی که بخش دام و طیور به آن ۸۰ درصدی وابستگی دارد به شش برابر افزایش یافت.

قیمت روز گوشت قرمز در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ قیمت روز گوشت قرمز در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

صدها هزار دام مولد سبک ‌و سنگین راهی کشتارگاه شد

‌در این شرایط و به‌دلیل وضع بد خشکسالی و کاهش بارش در کشور، تامین همان ۲۰درصد علوفه داخلی هم به حداقل رسید و به‌دلیل شش برابر شدن نرخ علوفه و نهاده‌های دیگر، دامداران توان تامین نقدینگی لازم برای خرید علوفه را نداشتند و ‌ناچار شدند صدها هزار دام مولد سبک ‌و سنگین خود را راهی کشتارگاه‌ها کنند.
وضع به گونه‌ای پیش رفت که بسیاری از دامداران دام‌های خود را با بازپرداخت یکساله به دلالان فروخته و برخی هنوز هم موفق به اخذ وجه حاصل از فروش دام‌های خود نشدند.
بیشتر بخوانید: قیمت روز گوشت قرمز در ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

تازه‌واردان نشسته بر کرسی‌های مدیریتی

تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب وزرای کابینه، در کارنامه برخی از معاونین و مدیران وزارت جهاد کشاورزی سابقه حتی یک روز کار مدیریتی در یک واحد اداری وابسته به بخش کشاورزی یا مدیریت اجرایی در واحدهای تولیدی این بخش مهم دیده نمی‌شد.
آشنایی وزیر فعلی جهاد کشاورزی نیز با این بخش صرفا به قانون‌گذاری و ملاقات با مدیران دولت دوازدهم در کمیسیون کشاورزی مجلس و بازدیدهای تشریفاتی از برخی از واحدهای تولیدی خلاصه می‌شد.

بخش کشاورزی متاثر از اقتصاد نابه‌سامان کشور

برخی از این مسئولان هیچ‌گاه گمان نمی‌کردند که بخش کشاورزی هم از اقتصاد رو به فروپاشی کشور متاثر شود.
عدم‌برنامه‌ریزی صحیح و منطقی و نادیده گرفتن واقعیات مسئولین دولتی بخش کشاورزی را همواره و در دوره‌های مختلف به استفاده از رانت ارزی در واردات سوق داده است.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار

۷۰هزار تومان رانت پنهان برای واردات هر کیلو‌ گوشت

در حال حاضر، نیز ارز نیمای 28 هزار و 500 تومان را برای واردات گوشت منجمد و واردات انبوه گوشت از کشورهای خارجی اختصاص دادند، این یعنی در هر کیلو‌ ۷۰هزار تومان رانت پنهان برای واردکنندگان در مقابل نرخ واقعی ارز.
اما باید به این‌ نکته اشاره کرد که اگر ارز نیمایی حتی یک‌روزه هم تخصیص و پرداخت شود امکان وارات حجم مورد نظر جهاد کشاورزی در این مدت کوتاه و تا پایان سال و ماه مبارک رمضان موثر نخواهد بود.

نمی‌توان به واردات از همسایه‌های شمالی برای کاهش قیمت‌ها امیدوار بود

همچنین سرمای شدید زمستان روسیه و راه‌های دشوار مواصلاتی ارمنستان و گرجستان، عملاً واردات را به سختی امکان‌پذیر کرده، سختگیری‌های جمهوری آذربایجان برای عبور کامیون‌ها و کشنده‌های ایرانی که چندی پیش هم شاهد آن بودیم، عامل دیگری است که نشان می‌دهد نمی‌توان چندان به واردات از همسایه‌های شمالی برای کاهش قیمت‌ها امیدوار بود.

گوشت دام سبک پاکستان از مرغوبیت چندانی برخوردار نیست

در این راستا، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با رسانه‌ها می‌گوید: «واردات روزانه گوشت گرم از روسیه و پاکستان و فرآیند توزیع و عرضه در بازار برای کاهش قیمت آن تا پایان اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.»
که برای تحقق گفته‌های این ‌مسئول بد نیست اشاره کنیم که در هفته گذشته ملاقات‌هایی در سطح‌ وزیر و معاونین ورارتخانه با تجار و شرکت‌های بخش خصوصی انجام شده است.

وزارت جهاد کشاورزی دست به دامان بخش خصوصی شده

وزارت جهاد کشاورزی که همواره عمده واردات نهاده‌ها و فراورده‌های گوشتی و علوفه را از طریق شرکت‌های وابسته به خود انجام می‌داد، حالا با سخت‌تر شدن شرایط و نبود امکان واردات در احکام بالا در زمان ‌محدود بار را از دوش شرکت‌های تابعه خویش برداشته و دست به دامان بخش خصوصی شده و حتی قول‌هایی مبنی‌بر تامین ارز نیمایی و کاهش سختگیری‌های سازمان دامپزشکی کشور داده است تا بتوان ناکامی‌های وزارت تحت مدیریت خود را در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و دام ‌و طیور و آبزیان جبران ‌کند که با توجه به شرایط حاد اقتصادی کشور و مدیران کم توان موجود در بدنه وزارت بعید به نظر می‌رسد به این‌ موفقیت ‌دست یابد.
وزیر و معاونان وی باید قبول کنند که وقتی نظر تئوریسین‌های اقتصادی دولت بدون‌ بیم از عواقب سخت حذف یکباره ارز ترجیحی، را قبول کرده و به آن تن‌در دادند چنین روزهایی را هم باید پیش‌بینی می‌کردند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای