آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27476

نبود بازار فروش چالش عمده صنعت زنبورداری

یک زنبوردار گلستانی گفت: نبود بازار فروش و فقدان دسترسی به ملکه دو چالش عمده صنعت زنبورداری در گلستان است.

نبود بازار فروش چالش عمده صنعت زنبورداری
یک زنبوردار گلستانی گفت: نبود بازار فروش و فقدان دسترسی به ملکه دو چالش عمده صنعت زنبورداری در گلستان است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ علی اصغر کوهی اظهار کرد: گلستان دارای بیشه‌زار و باغ های زیادی است که فقط برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می شود در حالی که می توان با توسعه زنبورداری در استان علاوه بر اشتغال، زمینه ای برای گرده افشانی گیاهان مهیا کرد.
این زنبوردار گلستانی افزود: زنبورداران با دو چالش عمده نبود بازار فروش و عدم دسترسی به ملکه اصلاح شده روبرو اند به علاوه اینکه به دلیل نبود بازار فروش، عسل را به صورت دوره‌گردی عرضه می‌کنند.
وی وضعیت تولید عسل را بحرانی دانست و یادآورشد: افزایش هزینه کندو، شکر، لوازم زنبورداری و حمل‌ونقل باعث شده تا زنبورداری دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد.
کوهی ادامه داد: پایین بودن سرانه مصرف عسل، بیمه نبودن فعالان زنبورداری و نبود کارگاه‌های آموزشی از دیگر مشکلات زنبورداران است.

عرضه گسترده عسل‌های تقلبی

وی عرضه گسترده عسل‌های تقلبی را از دلایل واقعی نبودن قیمت عسل دانست و گفت: عرضه عسل‌های تقلبی با قیمتی پائین زنبورداران را برای فروش با مشکلات بسیاری مواجه کرده‌ زیرا این نوع محصولات علاوه بر اینکه از اعتماد مردم کاسته، سبب شده تا عسل باکیفیت، قیمت واقعی نداشته باشد.
به گفته این زنبوردار گلستانی، پایین بودن سرانه مصرف عسل، بیمه نبودن فعالان زنبورداری و نبود کارگاه‌های آموزشی از دیگر معضلات زنبورداران است که تاکنون با پیگیری های فراوان رفع نشده است.
کوهی نبود کارخانجات صنایع تبدیلی را یک چالش بزرگ صنعت زنبورداری عنوان کرد و افزود: زنبور فرآورده هایی چون زهر زنبورعسل، موم، گرده گل، ژل رویال و عسل دارد که به علت فقدان در صنایع تبدیلی زنبوردار فقط به استحصال عسل اکتفا می کند.

از هر کُلنی زنبور عسل بیش از ۱۰ کیلو گرم می توان عسل برداشت کرد

وی با بیان اینکه از هر کُلنی زنبور عسل بیش از ۱۰ کیلو گرم می توان عسل برداشت کرد، ادامه داد: باوجود اینکه موم زنبور عسل در زمینه پزشکی و صنایع الکترونیکی کاربردهای مختلفی دارد؛ اما به دلیل نبود صنایع فراوری این محصول ارزشمند توجهی نمی شود.
این زنبوردار گلستان در پایان اظهار کرد: با توجه به ارزش افزوده بالای زنبورداری، می‌توان با ایجاد یک زنجیره تأمین، تولید و توزیع محصولات زنبورعسل را در این استان توسعه داد مشروط بر آنکه مدیران توجه و حمایت ویژه ای از این حوزه داشته باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای