آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37562

نقش مهم نیازسنجی و بازارسازی در رشد صنعت کنسانتره  

سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کنسانتره در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ هزار تن از آن در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شود. یک پاکت آبمیوه صنعتی سالم و تازه باید

نقش مهم نیازسنجی و بازارسازی در رشد صنعت کنسانتره  
اخبار سبز کشاورزی ؛ سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کنسانتره در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ هزار تن از آن در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شود. یک پاکت آبمیوه صنعتی سالم و تازه باید از غلظت کافی برخوردار باشد و وقتی که بسته‌بندی آن را باز می کنید، رنگ، عطر و طعمی شبیه به آب میوه‌‎های خانگی را حس کنید. غلظت آبمیوه می‌تواند نشان دهنده سطح بالای کنسانتره میوه در آن باشد. این در حالی است که آبمیوه‌های غیراستاندارد و نامناسب، بسیار رقیق هستند و بوی میوه مورد نظر را نمی‌دهند.
همچنین ظرفیت بالای کشور در زمینه تولید میوه در همه فصول، موجب شده تا صنعت تولید آبمیوه در کشور حرکت رو به جلویی داشته باشد، اما شاهدیم که از همه توان و ظرفیت این صنعت برای ارزآوری استفاده نمی‌شود و بخش زیادی از این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید: صادرات کنسانتره رقیبی برای نفت
برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با مهندس مهرداد شمس مولوی از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران انجام دادیم که در ادامه نظرات ایشان را می‌خوانید:

در ابتدا توضیح دهید که سیاست‌های دولت چه چقدر در راستای خروج از خام فروشی محصولات کشاورزی بوده است؟

در مورد خروج از خام‌فروشی متاسفانه با عدم جدیت مسئولان مواجهیم. سیاست‌ها حال حاضر صرفا در حد اعطای مجوزهای بی‌شمار احداث کارخانه است و این مجوزها بدون ضابطه و بدون‌ کارشناسی و بازارسنجی دقیق بوده که نتیجه‌‎اش را هم اکنون در تعداد بی‌شمار کارخانجات مشاهده می کنیم که اکثرا در حال ضرر هستند.
در صورتی‌که سیاست صحیح این نیست که صرفا تعداد واحدها زیاد شود، بلکه شنیدن حرف تولیدکننده و مشورت و دخیل کردن او در تدوین سیاست ها و تدبیرها اهمیت دارد.

آیا در ایجاد صنایع تبدیلی توجیه اقتصادی وجود دارد؟

بله، فلسفه ایجاد صنایع تبدیلی در دنیا برای ایجاد ارزش افزوده است و درمورد صنعت آبمیوه و کنسانتره، میوه خام تبدیل به محصولی می گردد که ارز آور است. به‌عنوان مثال در مورد کنسانتره انار، حدود ۱۴ برابر نفت با همان وزن ارزآوری بیشتری دارد.

با توجه به سوابق و تجربه کاری چقدر در این زمینه ظرفیت شغلی و منابع درکشور وجود دارد؟

ایران کشوری است که یک درصد جمعیت دنیا و چهار درصد تولید میوه‌ دنیا را‌ دارا است؛ لذا ظرفیت بالایی در صنایع تبدیلی چه از نظر صادرات و چه از نظر ایجاد اشتغال دارد و البته این امر منوط به مدیریت و سیاست‌گذاری صحیح است. همچنین صنعت آبمیوه و کنسانتره باعث جلوگیری ازهدررفت میوه و تامین ویتامین های لازم مردم در زندگی شهری است.

آیا بستر مناسب برای صنایع تبدیلی در کشور فراهم شده است؟

هم‌اکنون شاهد اعطای مجوزهای بی‌ضابطه و احداث واحدهای جدید هستیم، ولی در عمل حمایت خاصی از صنایع تبدیلی نمی‎شود و واحدها با مشکلات بی‌شماری ازجمله، بخش‌نامه های یک‌شبه و کارشناسی نشده و سلیقه ‎ای، نبود هماهنگی بین نهادهای سیاست‌گذاری و افزایش بی ضابطه هزینه های سوخت، حقوق و دستمزد، تامین اجتماعی، آب، برق، گاز و تعرفه های گمرکی و عدم‌حمایت‎های جدی‌‌ در امر صادرات مواجه است که همه این عوامل موجب تعطیلی واحدها و بیکاری کارمندان می شود.

حمید عرب عامری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای