آخرین خبرها:
شناسه خبر: 36839

صادرات کنسانتره رقیبی برای نفت

صنعت کنسانتره و آبمیوه در کشور یکی از صنایع مهم محسوب می‌شود که از تکنولوژی روز دنیا تبعیت می‌کند و با توجه به پتانسیل بالای ایران در تولید انواع میوه

صادرات کنسانتره رقیبی برای نفت
اخبار سبز کشاورزی ؛ صنعت کنسانتره و آبمیوه در کشور یکی از صنایع مهم محسوب می‌شود که از تکنولوژی روز دنیا تبعیت می‌کند و با توجه به پتانسیل بالای ایران در تولید انواع میوه، صادرات آبمیوه و کنسانتره، علاوه‌بر ایجاد اشتغال، زمینه کسب درآمد ارزی بالایی را نیز برای کشور خواهد داشت. برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی داشتیم با مهندس مهرداد شمس مولوی از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران که در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا درباره تاریخچه و چگونگی شکل‌گیری برندتان توضیح دهید.

مجموعه کارخانجات سارونه، شادلی، اروم سان‌کک و نارین‌نوش‌ تحت یک‌ مدیریت واحد است که سرآغاز آن با شرکت سارونه در سال ۱۳۶۲ و در زمینه صنایع تبدیلی و انواع کنسانتره و آبمیوه در ارومیه بود.
مجموعه این کارخانجات در این سال‌ها همواره به‌عنوان صادرکننده نمونه کشور شناخته شده و‌ همچنین دارای تقدیرنامه‌های فراوان در زمینه کیفیت محصولات است، محصولات این مجموعه به کشورهای اروپایی، کانادا، روسیه، کره‌جنوبی، ژاپن، کشورهای CIS و ترکیه صادر می‌شود.
تنوع محصولات شامل انواع آبمیوه‌ها همچون سیب، انگور، انار، آلبالو، پرتقال، آناناس، انبه، موز، هلو، زردآلو و کیوی در بسته‌بندی‌های متنوع تتراپک (شادلی) و قوطی فلزی و دوی پک است و همچنین انواع کنسانتره در بسته‌بندی اسپتیک مخصوص صادرات.
بیشتر بخوانید: جایگاه کنسانتره‌ها و مکمل‌ها در پرورش دام

انواع نوشیدنی‌های خود را معرفی و توضیح دهید، چه میزان ذائقه ایرانی‌ها در انتخاب محصولاتان تاثیرگذار بوده است؟

این مجموعه همواره با تحقیقات و آزمایشات علمی و کیفی و نظرسنجی‌ها از مصرف‌کنندگان سعی در حفظ و بهبود کیفیت می‌کند.
درمورد ذائقه مصرف‌کنندگان به‌عنوان مثال آمار نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که در استان‌های شمالی کشور بیشتر طعم‌های ترش و ملس و استان‌های جنوبی طعم‌های شیرین می‌پسندند.

مشکلات و محدودیت‌های پیش‌روی صنایع نوشیدنی در ایران چیست؟

درمورد مشکلات تولید، به‌تبع این صنعت هم مانند بسیاری از صنایع کشور دارای مشکلاتی از قبیل بخشنامه‌های ناگهانی و ضرب‌الاجلی، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش ناگهانی دستمزدها و بیمه و سنوات، افزایش ناگهانی قیمت سوخت، تحریم‌های بانکی و عدم‌ دسترسی به سیستم سوئیفت و غیره است که همگی این عوامل در نهایت به افزایش هزینه تولید و قیمت نهایی منجر می‌شود که در این حالت‌ برندهای معروف و با سابقه همچون ما دچار مشکلات مضاعفی می‌شوند؛ زیرا نمی‌توانند کیفیت محصول را پایین آورند و از طرفی هزینه‌های تولید نیز هر روز افزایش می‌یابد.

چشم‌انداز پیش‌روی صنعت نوشیدنی در ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

درمورد چشم‌انداز صنایع نوشیدنی کشور، اگر نهادهای ذی‌ربط تدابیر جدی اتخاذ نکنند، به‌زودی شاهد تعطیلی یک به یک واحدها و به‌تبع بیکاری کارگران زیادی خواهیم بود.
همچنین با توجه به پتانسیل ارزآوری این صنعت که شاهدیم یک بشکه کنسانتره انار معادل ۱۴ بشکه نفت ارزآوری برای کشور دارد، از نهادهای ذی‌ربط درخواست داریم قبل از هرگونه تصمیمی حتما با انجمن‌های صنفی مربوطه و مدیران واحدها مشورت و رأی‌زنی نمایند.
درمورد شاخص نوشیدنی ایران، خوشبختانه با همت مدیران دلسوز واحدها و‌ علی‌رغم انواع مشکلات، صنعت آبمیوه و کنسانتره کشور از کیفیت خوبی در دنیا برخوردار است؛ به‌طوری که به‌عنوان مثال مجموعه در زمینه کنسانتره انار طی سال‌ها صادرات به‌عنوان یک برند شناخته شده‌ در جهان است.

فاصله صنعت نوشیدنی ایران با شاخص‌های مطلوب جهانی چه میزان است؟

در مورد بازار داخل، سرانه مصرف آبمیوه حدود ۱۰ لیتر در سال است که هنوز فاصله زیادی با کشورهایی مانند آلمان با سرانه مصرف ۴۰ لیتر در سال دارد که این مورد متاسفانه بر می‌گردد به یک باور غیرعلمی و‌ نادرست که تصور می‌شود آبمیوه‌ پاکتی دارای ضرر است؛ در حالی که با توجه به سرانه بالای مصرف این نوع آبمیوه‌ در کشورهای مختلف اروپایی، کانادا، آمریکا و غیره و تحقیقات علمی صورت گرفته، نه تنها مصرف به اندازه و متعادل این نوع آبمیوه مضر نیست، بلکه با توجه با قیمت‌های بالای میوه در بازار، مصرف این نوع آبمیوه انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن را هم تامین می‌کند.
در انتها امیدواریم مشکلات این صنعت ارزآور کشور کاهش یابد و شاهد افزایش صادرات آن باشیم.

حمید عرب عامری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای