آخرین خبرها:
شناسه خبر: 40734

پرهیز از نگاه سلیقه‌ای در انتصاب مدیران وزارتخانه

وزارت جهاد کشاورزی در دو ساله دوم دولت رئیسی به دکتر محمدعلی نیکبخت به‌عنوان وزیر دوم این وزارتخانه اقبال نشان داد

پرهیز از نگاه سلیقه‌ای در انتصاب مدیران وزارتخانه

با من به کمیته انتصابات بیایید!

وزارت جهاد کشاورزی در دو ساله دوم دولت رئیسی به دکتر محمدعلی نیکبخت به‌عنوان وزیر دوم این وزارتخانه اقبال نشان داد. در این میان مهم‌تر از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به نیکبخت، پذیرش و همکاری بدنه وزارتخانه اعم از ستاد و صف با وی بود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ گرایش غیرسیاسی نیکبخت موجب شد تا در انتخاب و چیدمان مدیران ارشد (به‌ویژه اینکه تعهد، دینداری، سلامت اخلاقی، مالی و… توسط نهادهای نظارتی بررسی می‌گردد) تخصص، تجربه کاری، توان کارشناسی و مدیریتی، سابقه کار در عرصه، ارائه خدمات در بخش‌های مرتبط و بازده اقدامات مدیریتی افراد، ملاک تصمیم‌گیری و انتخاب‌ آنان باشد و در این میان چنانچه مدیری در عملکرد و بازده کاری، کاستی داشته باشد، به نهادهای بازرسی و نظارتی معرفی شود تا عملکرد وی مورد بررسی قرار گیرد.

در کمیته انتصابات چه می‌گذرد!

متاسفانه به نظر می‌رسد دور از چشم وزیر، وقایعی در حال رخ دادن است که بدنه وزارتخانه و مدیران کارآمد نسبت به درستی و مصلحت آنها تردید دارند؛ از جمله اینکه در سازمان دامپزشکی با وجود اقدامات مفیدی همچون تحقق آرزوی بیست و اندی ساله این سازمان برای تعامل با کشورهای آفریقایی و واردات مواد پروتئنی از این قاره و همچنین امکان تهاتر مواد پروتئنی با انتقال تکنولوژی از ایران به آن دیار و… شاهدیم که این اقدامات نادیده گرفته می‌شود، به نحوی که اکنون و طبق شنیده‌ها حدود 8 تا 10نفر برای تصدی کرسی سازمان دامپزشکی معرفی شده‌‌اند!

معرفی سریالی افراد با چه هدفی

البته این حق مسلم وزیر است که در چیدمان نیروها با محاسبه توان کاری و برنامه ارائه شده و نتایج به‌دست آمده دست به تغییر بزند، اما با توجه به رویه انتصابات قبلی و رویکرد وزیر در انتخاب مدیران پیش از این، به نظر می‌رسد شیوه و معرفی این تعداد افراد به‌صورت سریالی و مستمر آن هم برای تصدی یک سمت اداری غیرمعمول باشد.
بر اساس اخبار دریافتی به نظر می‌رسد افراد معرفی شده هر کدام به دلایل تصریح شده قانونی، پس از بحث و بررسی فراوان مورد تایید قرار نگرفتند و بدتر از همه اینکه گویا شوربختانه یکی از افراد معرفی شده، چند روز پس از معرفی به نهاد ریاست جمهوری به‌دلایلی بازداشت شد که این مسئله توقع نهاده‌های نظارتی را از وزارتخانه در شناخت کسانی که در نظر است سکان مدیریت یک مرکز ملی و بلکه مرتبط با جهان و از طرفی مرتبط با امنیت غذایی، سلامت و بهداشت جامعه را به وی بسپارد دوچندان می‌کند.

وزارت کشاورزی چه کارهایی نباید بکند؟

چه حکایتی در پس این پرده نهفته است که نزدیک به 10 نفر فقط برای همین یک پست و برخی از آنها برای بار دوم معرفی می‌شوند، بدون اینکه مشخص شود چه عملکرد منفی یا غیرقابل دفاعی در آن پست صورت گرفته که با عجله و پی در پی مدیر معرفی می‌شود.
رسانه‌ها رجاء واثق دارند، در صورتی که وزیر جهاد کشاورزی به چنین گزینش‌هایی از سر سلیقه یا مسائل شخصی وقوف پیدا کند با عاملان آن برخورد خواهد کرد.

14 مهر روز معرفی دامپزشکی ایران به 15 کشور

توجه داشته باشیم 14مهر روز جهانی دامپزشکی است و خبر و گزارش این روز نه در سراسر ایران، بلکه حداقل در تمامی حدود 15 کشوری که با ایران مراوده و صادرات مواد پروتئینی (گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ) و نهاده‌های دام و طیور و در برخی موارد واردات از ایران دارند، طنین انداز خواهد شد و این سوال در ذهن کمیسیون کشاورزی مجلس، ریاست جمهوری، قوه قضائیه و مدیران ارشد خوشنام وزارتخانه طنین‌انداز می‌شود که در کمیته انتصابات وزارتخانه چه خبر است؟
دیدگاه تان را بنویسید

  • دادا پاسخ به نظر

    درود
    متاسفانه نگاه تجاری سیاسی وزارت جهاد کشاورزی فعلی به سازمان دامپزشکی کشور بعنوان یک دستگاه نظارتی حاکمیتی و تخصصی در شرایط فعلی با این شرایط خاص کشور، انرژی و تمرکز مجموعه تیم مدیریتی سازمان رو از اهداف و ماموریت های آن به کنترل حواشی غیرمرتبط سوق داده است. در هیچ زمانی این دستگاه اجرایی مهم اسیر بی برنامگی، ضعف دانشی، تاثیر سیاستهای تجاری هدفمند پشت پرده بر وزارت نبوده تا جاییکه حتی انتخاب گزینه های مسئله دار وزیر هم تایید تاثیر دست های خاص بر این اهداف است.
    با این حال در کنار بی مهری ها و عدم حمایت وزیر مدعی، نا آشنا به مجموعه و تازه کاری که بیشتر به نگاههای حواشی گرایش دارد تا مدیرین متن وظایف مکلفه مقرر و با تمامی مشکلاتی که این وزارتخانه در این مقطع حساس که هر مدیری جسارت قبول سکانداری این سازمان را نمی کند عملکرد بسیار حرفه ای و قوی دکتر صالحی و نگاه سیستمیک علمی ایشان و جلب همراهی بدنه سازمان و دستگاههای اجرایی دیگر برای تحقق اهداف سازمان که حاصل تجربیات گرانقدر سال‌های مدیریتی خود بوده است قابل تحسین بوده و نشان داد از دوستان غیر همراه و سردرگم وزارت یک سرو گردن به آرمان های مدیریتی و متعهده یک مقام مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی پایبندتر است. این فرزند پاکدست و شایسته به حق ادای دین راستین به خون پدر شهید و وارسته اش نمود
    در چنین موقعیت بحران تراشی و تزلزل تصمیم گیری و تاثر از منویات گروه خاص در بدنه مدیریتی وزارتخانه، جای ورود شخص ریاست محترم جمهور به اوضاع نا آرام و روبه فاجعه وزارت مهم جهاد کشاورزی برای پایان دادن به این انتخاب نابجا و ضعیف است.

  • خدا قوت پاسخ به نظر

    برخی دنبال کاسبی هستند که دکتر صالحی روبعنوان یک فرد پادکست و علمی و متعهد ، سد اهداف خودشون می بینند. دکتر صالحی نمی‌تواند همچون برخی مدیران گذشته که اکنون با چشمان بیدار نهادهای نظارتی محاکمه می شوند، با گروههای فاسد همکاری کند. دکتر صالحی امانت دار متعهدیست و با عملکرد شاخص خود و همکاران مجموعه سازمان دامپزشکی در حال حاضر نیاز به حمایت وزیر دارند نه تحمیل اینهمه حاشیه و تنش از وزیر.
    جای تاسف که معرفی گزینه های ضعیف و مشکل دار که باید به عملکرد های منفی خود که هزینه ها به نظام داشته پاسخگو باشند و انتخاب های وزیر و انتصاب های اخیر ایشان بیشتر افرادی بوده که بانی وضع موجود هستند و باید پاسخگو باشند نه بازگشت به عرصه های تصمیم گیری مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی.
    وزارت به رزومه و عملکردهای موفق دکتر صالحی که اتفاقا مدیر انتخاب شده همین دولت مستقر است و دارای سوابق عالی توجه ندارد و با این گزینه های مردود نشان داد هدف دیگری دنبال دارد.

چندرسانه‌ای