آخرین خبرها:
شناسه خبر: 40133

نگهداری از حیوانات خانگی در ایران چقدر قانونمند است؟

نگهداری از حیوانات خانگی در ایران به هیچ وجه قانونمند نیست و نسبت به دیگر کشورها بسیار متفاوت است، البته این مساله را می‌توان از جوانب مختلفی بررسی کرد. به

نگهداری از حیوانات خانگی در ایران چقدر قانونمند است؟
نگهداری از حیوانات خانگی در ایران به هیچ وجه قانونمند نیست و نسبت به دیگر کشورها بسیار متفاوت است، البته این مساله را می‌توان از جوانب مختلفی بررسی کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر محمود نادرخانی، موسس مجموعه تربیتی و پرورش سگ «بیبرو» | اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که به چه دلیل یک خانواده می‌خواهد سگ یا حیوان خانگی داشته باشد؟
آیا آن خانواده یا فرد زمان و مکان مناسب برای نگهداری از یک سگ یا حیوان خانگی را دارد؟ آیا شرایط روحی و روانی مناسب برای نگهداشتن حیوان را دارد؟ آیا می‌تواند آینده آن حیوان را تضمین کند؟ و آیا می‌تواند ضمانت دهد که حیوان به نفع خود فرد و صرفاً جهت زاد و ولد نگهداری نشود؟
بیشتر بخوانیم: ممنوعیت ورود حیوانات به محوطه فرودگاهی و علل آن
نکته مهم دیگر این است که اگر فردی یا خانواده‌ای خواستند سرپرستی سگی را برعهده بگیرد، چه چیزهایی را باید بداند؟
همچنین اگر قرار است از سگی نگهداری شود، تعامل این سگ با جامعه سگ‌ها و جامعه انسانی چگونه باید باشد؟ آیا در ایران از نظر فرهنگی فضا به‌قدری بازگذاشته شده است تا بتوانیم از سگ‌ها نگهداری کنیم یا دارای ممنوعیت‌های اجتماعی هستیم؟
مطالب ذکر شده، صرفاً جنبه‌های عمومی نگهداری سگ‌ها را دربرمی‌گیرند، از نظر تخصصی اینکه سگ ما از لحاظ روحی و روانی باید چه استانداردهایی را داشته باشد و از لحاظ فیزیولوژی چه مشخصاتی را داشته باشد نیز مدنظر است.
بیشتر بخوانید : کدام سگ قیمت مناسبی دارد؟

نگهداری سازمان یافته در دیگر کشورها

نگهداری سگ‌ها در کشورهای غربی و حتی بسیاری از کشورهای شرقی تقریباً سازمان یافته است و قوانین سفت و سختی درمورد برای آن وضع شده که صاحبین سگ‌ها ملزم به رعایت آن هستند. هرچه قوانین ضمانت اجرایی بالاتری داشته باشند، مردم نیز خود را موظف به رعایت از آن می‌دانند.

در ایران نگاه حرفه‌ا ی به حیوانات وجود ندارد

در ایران بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه تدوین قانون جهت نگهداری حیوانات و دفاع از حقوق حیوانات این است که هنوز در کشور ما نگاه حرفه‌ای به حیوانات وجود ندارد. این در حالی است که سه ورزشی که در دین اسلام به آنها سفارش شده، سوارکاری، تیراندازی و شنا است.
اگر نگاهی به ورزش سوارکاری در کشور داشته باشیم درمی‌یابیم که این ورزش به‌صورت حرفه‌ای مربوط به اشخاصی است که یا استطاعت مالی بالایی دارند یا دارای باشگاه تربیت و نگهداری اسب هستند، اکنون تمام اشخاصی که از اسب نگهداری می‌کنند، شامل قوانین مربوط به آن نمی‌‌شوند
در روستاها و در مناطق مختلف ایران اشخاصی از اسب به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنند، به عنوان مثال ابزاری برای کشاورزی یا ابزاری برای جابه‌جا کردن وسایل، و این اشخاص هستند که پیکره اصلی نگهدارندگان این حیوان هستند، لذا اگر قرار است قوانینی وضع شود، این قوانین باید دارای نگاه جز به کل و دربرگیرنده حتی یک نفری باشد که قصد نگهداری یک اسب را نیز دارد.
بیشتر بخوانیم: کدام سگ پشم‌ ریز کمتری دارد؟

لزوم وضع قوانین با گرفتن مشاوره از متخصصان

برای سگ نیز این گونه است، زمانی در ایران خودرویی وجود نداشت که قوانین رانندگی برای آن وضع شده باشد، زمانی‌که افراد هواپیما را در آسمان می‌دیدند به او می‌گفتند طیاره و از او فرار می‌کردند. همین وضعیت برای وسایل نقلیه عبوری نیز وجود داشت و بعدها کاربرد وسایل نقلیه گسترده شده و قوانین سفت و سختی برای آنها در نظر گرفته شد.
اکنون بحث حیوانات خانگی همانند زمانی است که اولین خودرو یا اولین هواپیما در ایران شروع به حرکت کرد و افرادی شروع به وضع و نوشتن قوانینی برای آن کردند تا استفاده از آنها تسهیل شود.
سگ‌ها نیز همانند اسب‌ها در آستانه این شروع هستند، هرچه سریع‌تر این مقوله جدی انگاشته شود معضلات و مشکلات کمتری گریبان جامعه را خواهد گرفت. برای این امر لازم است اشخاصی که می‌‌توانند موازین قانونی را بنگارند از نگاه حرفه‌ای به حیوانات وجود ندارد مشورت گرفته و قوانین را به‌صورت جزئی، کلی، عام و خاص به رشته تحریر درآورند.
در حال حاضر قانون جامع و کاملی درمورد نگهداری حیوانات به‌صورت خانگی و باشگاهی متاسفانه وجود ندارد و در قیاس با کشورهای غربی ما عقب هستیم.
این بدان معنی است که احتمالا زمان زیادی طول می‌کشد تا بتوانیم قوانینی درست و درخور ثبت کنیم و در ادامه صحت‌سنجی قوانین اتفاق بیفتد و به نقطه‌ای برسیم که قوانین درست و دقیق داشته باشیم.
در این امر لازم است که همه کسانی که علاقه هرچند مختصر به حیوانات دارند وارد عمل شوند و این امر تبدیل به یک خواست عمومی شود.
هرچه جوامع انسانی به‌سمت ماشینی شدن بروند نگهداری حیوانات نیز افزایش پیدا می‌کند، در این خصوص سگ‌ها و گربه‌ها سردمدار هستند.
امیدوارم در آینده نه چندان دور ما بتوانیم با عاریه گرفتن قوانین از کشورهای غربی، قوانینی متناسب با فرهنگ اجتماعی خود وضع کنیم. در این راستا فراموش نکنیم که مطالعه کردن قوانین کشورهای دیگر نه تنها ایرادی ندارد، بلکه می‌تواند جلوی اشتباهات تکراری را نیز بگیرد.
پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/bibroclub/
تلفن تماس: ۰۹۳۶۲۶۱۵۱۷۱
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای