آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39871

ممنوعیت ورود حیوانات به محوطه فرودگاهی و علل آن

روز گذشته سازمان هواپیمایی کشور طی بخشنامه‌ای ورود حیوانات زنده به‌خصوص سگ‌ها را به محوطه ترمینال‌های مسافری فرودگاهی از مهر ماه ممنوع کرد،

ممنوعیت ورود حیوانات به محوطه فرودگاهی و علل آن
اخبار سبز کشاورزی ؛ روز گذشته سازمان هواپیمایی کشور طی بخشنامه‌ای ورود حیوانات زنده به‌خصوص سگ‌ها را به محوطه ترمینال‌های مسافری فرودگاهی از مهر ماه ممنوع کرد، درپی این ممنوعیت دکتر محمود نادرخانی، موسس مجموعه تربیتی و پرورش سگ «بیبرو»، در یادداشتی به بررسی جوانب و علل ارائه این طرح پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

منظور از ممنوعیت ورود حیوانات به محوطه فرودگاهی دقیقاً چیست؟

ممنوعیت ورود حیوانات به محوطه فرودگاهی در گذشته نیز موضوع بحث بوده است و باید بدانیم که منظور از این جمله دقیقاً چیست؟
در گذشته شرایط به‌گونه‌ای بود که به‌عنوان مثال، اگر کسی در فرودگاه مهرآباد حیوانی به همراه داشت، ابتدا به داخل سالن پرواز می‌آمد، کارت پرواز خود را می‌گرفت و همراه گرفتن کارت پرواز، هزینه بار برای سگ خود را پرداخت می‌کرد و سپس سگش را به قسمت بار می‌برد.
بیشتر بخوانید : کدام سگ قیمت مناسبی دارد؟

ممنوعیت ورود سگ به ترمینال‌های فرودگاهی یا به سالن پرواز

اگر در بخشنامه‌ای که برای ممنوعیت ورود سگ به ترمینال‌های فرودگاهی صادر شده، منظور از محوطه پروازی گیت ورودی سالن پرواز است، این تصمیم معقول به نظر می‌رسد؛ چراکه در گذشته وقتی می‌خواستند سگی را جابه‌جا بکنند باید سگ را به سالن پرواز می‌آوردند و از روی مونیتورها نگاه می‌کردند که کدام کانتر برای دریافت کارت پرواز مشخص شده و در یک بازه زمانی سگ باید داخل باکس در سالن پرواز نگه‌داشته می‌شد و پس از دریافت کارت پرواز سگ به قسمت انبار منتقل می‌شد و از مسیر کاملا جداگانه‌ای به قسمت بار هواپیما تحویل داده می‌شد.
همچنین اگر مقصود از این بخشنامه صرفاً ممنوعیت ورود به سالن پرواز باشد نیز کار درستی است؛ چراکه مانع نگه‌داشتن سگ در یک بازه زمانی داخل باکس می‌شود و به نوعی می‌توان گفت که به حقوق افرادی که نسبت به سگ فوبیا دارند یا نسبت به نظافت حیوانات حساسیت دارند، احترام گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانیم: کدام سگ پشم‌ ریز کمتری دارد؟

مشکلات پرسنل فرودگاهی

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که پرسنل فرودگاهی هم که پشت کانتر قرار گرفته‌اند و مسئول دریافت بار و چک کردن مشخصات فردی هستند، می‌توانند تحت‌تاثیر اتفاقاتی قرار بگیرند که حیوانات رقم می‌زنند.
این زمان بسته به زمان نشستن پرواز و آماده شدن کانتر دریافت کارت پرواز می‌تواند طولانی باشد و باعث بی‌نظمی در سالن پرواز شود.
باید توجه داشت که عدم پیش‌بینی زمان دقیقه پرواز و معطل شدن حیوان در باکس و در فضایی که افراد خردسال و مسن با طرز فکرهای مختلف قرار دارند می‌تواند کمی حوصله اشخاصی را که منتظر دریافت کارت پرواز هستند، سر ببرد.
همچنین همیشه اشخاصی که وارد سالن می‌شوند، مسافر نیستند و می‌توانند همراهان یک مسافر باشند و زمانی که در پیک‌های سفر، حجم این نوع مخاطبان افزایش پیدا کند ورود حیوان به داخل سالن پرواز می‌تواند مجموعه را دچار مشکل کند و فی‌نفسه این کار به نفع صاحب حیوان و همچنین رعایت حقوق حیوانات، به‌خصوص سگسانان است؛ زیراکه سگ‌ها می‌توانند توسط محرک‌های مختلف تحریک شوند.
بیشتر بخوانید: سگ به چه میزان غذا در روز نیاز دارد؟
سگ‌ها، گربه‌ها و حتی پرنده‌ها اگر از قبل برای مسافرت آماده نشده باشند و تجربه اولشان باشد، می‌‌توانند در باکس خود خرابکاری کنند. وقتی باکس حیوان آلوده باشد در ادامه نیز می‌تواند بوی بد را به محیط انتقال دهد که این امر برای مسافرین خوشایند نیست.
مسافرین نیز در سالن پرواز مجاز نیستید سگ خود را از داخل باکس درآورند، لذا اگر مدت زیادی در انتظار دریافت کارت پرواز باشند و سگ گرسنه شود اعتراض می‌کند سروصدایی که سگ تولید می‌کند می‌تواند باعث آزار و اذیت دیگران شود.
پس عدم ورود سگ به محوطه فرودگاهی عملی درست و مطابق قانون رعایت حق و حقوق حیوانات است و مجموع این عمل وجاهت قانونی دارد و اگر به‌صورت درست انجام شود، ضامن سلامت سگ‌هاست و رفاه حال مسافرین را نیز درپی خواهد داشت.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای