آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28030

هوای حیات‌وحش را در سرمای هوا داشته باشیم

بارش برف و برودت هوا سبب شده حیات وحش برای تامین علوفه و غذا و درامان ماندن از سرما به نقاط مسکونی نزدیک شوند که حفاظت مطلوب از آنها به همکاری بیشتر مردم

هوای حیات‌وحش را در سرمای هوا داشته باشیم
بارش برف و برودت هوا سبب شده حیات وحش برای تامین علوفه و غذا و درامان ماندن از سرما به نقاط مسکونی نزدیک شوند که حفاظت مطلوب از آنها به همکاری بیشتر مردم با محیط بانان نیاز دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ؛ این روزها که برف مهمان شهر و روستاهای مختلف کشور است پرندگان و سایر حیوانات به انسان پناه آورده و باید مراقب آنها باشیم.
پوشیده شدن علوفه‌ها از برف، کمبود غذا و یخ زدن رودها و سخت شدن سیر زندگی حیات وحش در زیستگاه‌های مرتفع و کوهستانی سبب می‌شود تا گونه‌های مختلف جانوران برای در امان ماندن از سرما و همچنین دسترسی آسان‌تر به غذا به مناطق پایین دست، حاشیه جاده‌ها و روستاهای واقع در دامنه جنگل‌ها و زیستگاه‌های کوهستانی مهاجرت کنند که این موضوع هرچند در برخی مواقع چشم اندازهای دل انگیزی برای مسافران و روستانشیان خلق می‌کند اما سبب می‌شود تا برخی از فرصت طلبان و سودجویان با گلوله‌های سربی به استقبال این حیات وحش بروند.
در گلستان هم با تنوع اقلیم، گونه‌های مختلف از جانوران زندگی کرده که در این شرایط مردم باید همراهی بیشتری با محیط بانان در حفاظت از حیات وحش داشته باشند.
به علت سرمای هوا و با هدف صرفه جویی مصرف گاز، برخی ادارات مشغول دورکاری بوده اما محیط بانان شبانه روز در عرصه‌ها و زیستگاه‌های پوشیده از برف و یخ در محل خدمت خود حاضر و مشغول حراست و صیانت از حیات وحش و زیستمندان گلستان هستند.
نزولات آسمانی پیامدهای خوشایندی در حوزه تغذیه آبخوان‌ها و جاری شدن دوباره چشمه سارهای خشک شده در سنوات گذشته در زیستگاه‌های حیات وحش را به دنبال خواهد داشت اما حراست از گونه‌های مختلف حیات وحش مانند کل و بز قوچ و میش مرال شوکا و آهو و سایر گربه سانان و پرندگان دشتی و آبزی را سخت‌تر می‌کند لذا همکاری جوامع پیرامونی زیستگاه‌های حیات وحش در پاسداری از مناطق چهارگانه محیط زیست بسیار نقش آفرین خواهد بود.

مردم لطف کنند به حیوانات لطف نکنند

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان در این خصوص گفت: در روزهای اخیر شاهد بارش نزولات آسمانی و برودت هوا در مناطق مختلف گلستان بوده‌ایم که این سرما در مناطق بالادست و کوهستانی که در زمره زیستگاه‌های پستانداران محسوب می‌شود، بیشتر است.
شرایط فعلی برای زیستمندان قابل تحمل است و آنها از پس احتیاجات خود برمی آیندمحمود شکیبا افزود: حفظ حیات وحش وظیفه همگانی است و انتظار محیط زیست از شهروندان این است که از نزدیک شدن، زنده‌گیری و شکار حیوانات و پرندگانی که به علت سرما و گرسنگی در جستجوی مکانی امن‌تر به حاشیه روستاها و شهرها پناه می‌آورند، خودداری کنند.
وی همچنین گفت: هر چند شاهد کاهش دما بوده‌ایم، اما شرایط فعلی برای زیستمندان قابل تحمل است و نیاز به مداخله انسان‌ها در تغدیه وحوش نیست، به زبان ساده‌تر شهروندان لطف کنند که به وحوش لطف نکنند.
شکیبا ادامه داد: از هموطنان می‌خواهیم در صورت مشاهده حیوانات وحشی در مناطق شهری و روستایی، از نزدیک شدن و تعقیب آنها خودداری کنند و اگر این جانوران مصدوم و مجروح بودند، موضوع را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.
وی از شهروندان استان گلستان درخواست کرد تا از هرگونه تعلیف دستی حیات وحش در فصل سرما خودداری و در حفاظت از آن‌ها با محیط بانان مناطق تحت مدیریت محیط زیست همکاری کنند.
شکیبا گفت: از هموطنان تقاضا می‌کنیم از ورود به آب بندان‌ها، تالاب‌ها و ایجاد اختلال مبنی بر زیستگاه پرندگانی که برای زمستان گذرانی مهاجرت کرده‌اند، خودداری کنند.

درست رفتار کنیم

یکی از افسران بازنشسته محیط زیست گفت: با برودت دما و سرمای هوا شرایط زیست حیات وحش تغییر می‌کند و گستره پراکنش گونه‌ها به ویژه پستانداران و گربه سانان دچار تغییراتی می‌شود تا دسترسی به غذا برایشان آسان‌تر شود.
سید محمد فیروزنیا گفت: مهاجرت به دامنه کوهستان ها و نزدیک شدن به روستاهای پیرامون زیستگاه‌های حیات وحش یکی از راهکارهایی است که جانوران برای در امان ماندن از سرما و تغذیه راحت‌تر به سراغ آن می‌روند این موضوع در برخی موارد پیامدهای سختی برای آنها به دنبال دارد.
این محیط بان بازنشسته گفت: در مناطق روستایی لازم است تا دامداران و گله داران ضمن حفاظت از دام‌ها در صورت دیدن گوشتخواران وحشی ضمن حفظ خونسردی سعی در ترساندن و فراری دادن آنها داشته باشند.
وی گفت: تقلا برای کشتن آنها ممکن است شرایط را بدتر کند و کشتن آنها هم جرم بوده و مشمول جریمه و عواقب قضائی می‌شود.
فیروزنیا ادامه داد: ضرورت دارد تا رانندگان در جاده‌هایی که در مجاورت مناطق حفاظت واقع هستند با احتیاط بیشتر برانند و به علائمی که نشان دهنده امکان عبور حیوانات وحشی از جاده است، توجه کنند.
وی گفت: انتظار از همه مردم آن است که در این روزگار سخت دیده بان حیوانات منطقه باشند، در صورت مشاهده شکارچی و یا افراد مشکوک در حاشیه مناطق حفاظت شده مراتب را به اداره محیط زیست، پلیس و یا سازمان‌های مردمی زیست محیطی گزارش دهند.
فیروزنیا ادامه داد: اگر پرنده‌ای را دیدید که از شدت سرما بی حال شده، بلافاصله آن‌را به مکانی گرم منتقل کنید، احتمال اینکه این پرنده با این عمل زندگی دوباره ای بگیرد، زیاد است.
وی افزود: از خریدن پرندگان مهاجر به هر شکلی (زنده یا تاکسیدرمی شده) خودداری کنند و مراتب را به اداره محیط زیست گزارش دهند.
گفتنی است، استان گلستان با اقلیم متنوع و مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و ۱.۹ میلیون نفر جمعیت؛ همزمان ساحل دریا، جنگل، کوهستان، دشت و کویر را با هم دارد و به همین دلیل از تنوع گیاهی و جانوری برخوردار است و در طول سال گردشگران زیادی برای مشاهده جاذبه‌های طبیعی و زیستمندان آن به این خطه سفر می‌کنند.
این استان شمالی از معدود تنفس‌گاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران است و طیف گسترده‌ای از پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان‌شاه و تلیله را در خود جای داده است.
آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه‌ایی، خرگوش، حشره‌خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ و مرال نیز از مهمترین گونه‌های جانوری این استان هستند که در زیستگاه‌های طبیعی آن از جمله پارک ملی گلستان زندگی می‌کنند.
از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده شناسایی شده در گلستان ۱۰۷ گونه بومی، ۹۷ گونه زمستان‌گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند و همچنین ۸۰ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزندگان و ۶۰ گونه ماهیان در این استان زیست می‌کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای