آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27576

وزارت موقت و کشاورزی بلاتکلیف

وزارت موقت و کشاورزی بلاتکلیف/«آیا درست است کشاورزی و سرنوشت کشاورزان ملعبه دست سیاسی کاران قدرت طلب شود؟ درست است هرچیزی مهم شد و اهمیت یافت میدان

وزارت موقت و کشاورزی بلاتکلیف
«آیا درست است کشاورزی و سرنوشت کشاورزان ملعبه دست سیاسی کاران قدرت طلب شود؟ درست است هرچیزی مهم شد و اهمیت یافت میدان تاخت و تاز و باجگیری شود!؟» این جملات بخشی از یادداشت «منصور انصاری»، سردبیر پایگاه خبری کشاورزی آینده جهان، است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این تحلیل به بررسی چرایی جابه‌جایی‌ها و انتصابات معاونان وزیر در وزارت جهاد کشاورزی و همچنین دخالت‌ها و دستورات نابهنگام از بیرون برای اداره امور کشاورزی پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می خوانیم.
با هرچه بیشتر سیاسی شدن کشاورزی در قالب امنیت غذایی و تاکید همه مسئولان از ذیل تا صدر مقامات تصمیم گیر اقتصادی و سیاسی، به ویژه در حوزه سیاسی‌کاران، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول و متولی اصلی تولید و تامین غذا و تنظیم بازار آن به یک وزارتخانه با رویکردی 100درصد سیاسی تبدیل شده و به‌عبارتی، متاسفانه مولفه‌های قدرت به‌ویژه بعضی جناح های سیاسی از بیرون وزارتخانه سعی بر اعمال نفوذ برای جابجایی و انتصابِ اگر نگوییم دست نشانده ها، حداقل «طرفداران» خود می کنند و ترکیب وزارت خانه را به جز یکی دو تا از معاونان بکلی تغییر داده و ناکار آمد کرده اند.
به زبان ساده، کسانی که به هر دلیل خوب یا بد، کار خود را با دکتر ساداتی‌نژاد و به انتخاب ایشان آغاز کردند در مدتی کمتر از یک سال و نیم جابه‌جا یا برکنار شدند و نیامده رفتند، یعنی هنوز با مجموعه وظایف خود و یا نارسایی‌های ذاتی زیرمجموعه در کنار مسائل حاد کشاورزی کشور و تنگناهای تحریم آشنا نشده بودند که بی‌مقدمه معاونان دیگری به‌جای آنان آمدند.
از رفتن متکان که البته باید می‌رفت تا برداشتن یک باره دکتر قربانی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی که بالاخره ایده‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصاد سیاسی ناپایدار و آسیب دیده کشاورزی داشت و به‌جای ایشان جایگزینی فردی که دانشی در اقتصاد، حتی به لحاظ تجربی ندارد و گفته می شود در این جایگاه و جایگاه پیشین به وزیر تحمیل شده است.
همچنین تعداد دیگری از معاونان که وزیر خود آورده بود و گویا قصد داشت چهار سال با آنان کار کندکه همگی برکنار شدند، برای کشاورزی کشورمسئله سازند.
همچنین دخالت ها و دستورهای نابهنگام از بیرون برای اداره امور کشاورزی و امنیت غذایی، کاهش همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و تغییر مداوم مدیرعامل بانک کشاورزی، وضعیت اداره وزارت جهاد کشاورزی را برای وزیر در شرایطی موقت قرار داده که مانع از طراحی یک برنامه حداقل 6 ماهه عاجل می شود.
آیا درست است کشاورزی و سرنوشت کشاورزان ملعبه دست سیاسی کاران قدرت طلب شود؟ درست است هرچیزی مهم شد و اهمیت یافت میدان تاخت و تاز و باجگیری شود!؟
در این میان، یکی از معاونان با گذاشتن پوست خربزۀ شبه علمی و لاف و گزاف های بی پایه که امکان اجرا ندارند سعی دارد وزیر را به ورطۀ بی اعتمادی افکار عمومی سوق دهد.
به واقع باید پرسید، برداشتن یک معاون مهم و تعیین کننده، آن هم در این شرایط حادثه خیز بحرانی در رابطه با افزایش قیمت های تمام شده انواع محصولات کشاورزی و نارضایتی مردم و تولید کنندگان، مانند برنامه ریزی و اقتصادی، بدون هیچ توضیحی به افکار عمومی و جایگزینی فردی که از اقتصاد سیاسی کشور به ویژه اقتصاد سیاسی کشاورزی با همه پیچیدگی هایش چیزی نمی داند، اگر یک تحمیل سیاسی از بیرون به وزارت خانه نیست، پس چیست و با چه منظور و هدفی انجام می شود؟ کشاورزان زحمت کش چه گناهی کرده اند که باید خود را با این تغییرات مبهم و سوال برانگیز تطبیق دهند؟
به واقع قصد دفاع از کسی نیست، بلکه جمع بندی این مطلب این است که صراحتا بگوییم با این اعمال نفوذهای سیاسی در وزارتخانه، وزیر را بدون توجه به سرنوشت تولیدات کشاورزی و دامی و تنظیم بازار فراورده های نهایی در وضعیتی موقتی به گونه ای قرار داده اند که گویی دکتر ساداتی نژاد کارگزار وزارتخانه است نه وزیر آن!
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای