آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32258

پَر مرغ جایگزین سویا در خوراک طیور می‌شود

اصلاح نژاد مرغ‌های بومی رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: پژوهشگران توانستند با هیدرولیزه کردن پَر مرغ درصد پروتیئن آن را افزایش و از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد

پَر مرغ جایگزین سویا در خوراک طیور می‌شود

اصلاح نژاد مرغ‌های بومی

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: پژوهشگران توانستند با هیدرولیزه کردن پَر مرغ درصد پروتیئن آن را افزایش و از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد برسانند و از این پر مرغ در خوراک طیور استفاده کنند. این اقدام می‌تواند سویای مورد نیاز واحدهای مرغداری را کاهش داده و نیاز به واردات را نیز کم کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا؛ مختار مهاجر با بیان اینکه در موسسه تحقیقات علوم دامی وظایف ما حل مشکلات صنعت طیور، شناسایی چالش‌ها و پیشنهاد چگونگی برخورد است، اظهار کرد:در سال ۱۴۰۱ با توجه به شعار سال یعنی دانش بنیانی اقداماتی برای برون رفت از چالش‌ها با ارائه مدل‌های فنی، علمی و فناورانه در موسسه تحقیقات علوم دامی انجام شد.

بهینه‌سازی مواد خوراکی از بقایای زراعی و سرشاخه‌های باغات

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات بهینه‌سازی مواد خوراکی از بقایای زراعی و سرشاخه‌های باغات بود. مثلا در استان بوشهر حدود ۳۰۰ هزار تن سرشاخه خرما داریم. همچنین در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد و کرمان توانستیم فرمولی برای بهینه کردن خوراک دام طراحی کنیم تا ب راساس آن از بقایای زراعی برای خوراک دام استفاده و مشکل علوفه برخی از استان‌ها مرتفع شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات این موسسه فرآوری پَر مرغ بود. پژوهشگران توانستند با هیدرولیزه کردن پَر مرغ درصد پروتئین آن را افزایش و از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد برسانند و از این پر مرغ در خوراک طیور استفاده کنند. این اقدام می تواند سویای مورد نیاز واحدهای مرغداری را کاهش دهد و نیاز به واردات را نیز کم کند.
وی تصریح کرد: سال گذشته اقداماتی در خصوص اصلاح نژاد مرغ‌های بومی دو منظوره گوشتی و تخم‌گذار انجام شد. چندین سال است که در ۶ استان این کار انجام می‌شود و امروز یک نژاد مرغ بومی داریم که بیش از ۲۲۰ تخم‌مرغ در سال می‌گذارد.
مهاجر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ۷ نژاد گاو و ۲۷ نژاد گوسفند داریم که شناسایی آنها برای تولید و چگونگی افزایش تولید بسیار مهم است، افزود: پژوهشگران توانستند مدلی در راستای افزایش تولید طراحی کنند و در گله‌های مردمی قرار دهند. این طرح در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی اجرایی شده و می‌توان به وسیله آن راندمان تولیدمثل را از ۶۰ و ۷۰ درصد به ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دهیم. در حقیقت جای امیدواری است که بتوانیم افزایش تولید بدون افزایش جمعیت داشته باشیم و فشار بر مراتع را نیز کم کنیم.
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی عنوان کرد: اقدام بعدی در رابطه با مرغ لاین آرین بود. امیدوارم با توجه به اصلاح نژادی که انجام دادیم یک گونه تجاری از این لاین برای سال ۱۴۰۲ خارج کنیم تا ضمن جلوگیری از نواقص تولید، اثربخشی در تولید افزایش یابد.
وی در ادامه تصریح کرد: در منطقه بابل ایستگاه گاو دو منظوره داریم. طول عمر این گاوها ۳ تا ۴ سال از گاوهای هُلشتاین بیشتر است که قرار است بین دامداران روستایی توزیع شود.
مهاجر در پایان گفت:در رابطه با زنبور عسل نیز اقداماتی نظیر توسعه و خالص سازی، افزایش ماندگاری و مقاومت نسبت به بیماری‌ها انجام شده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای